日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Contemporary Psychology
Course Code HM448
Theme・Subtitle 福祉領域における臨床心理学
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items) 対面科目
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Spring Others
DayPeriod・Room
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number PSY2420
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 集中講義 授業実施日は以下の通り
8月4日(月)・6日(水)・7日(木)2-5限、8日(金)1-2限
※教室については授業開始前にWeb掲示板で確認すること

【Course Objectives】

This course covers the broad range of topics covered by the psychology of welfare, a subject covered by the national qualification and certified psychological practitioner (elderly welfare, child welfare, inter-professional and community collaboration, family welfare, disability welfare, prevention of social withdrawal and suicide, support for victims of crime and violence, support for people with mental disorders, and support for those involved in providing psychological support) are covered in this class, with the following learning objectives: 1) understanding of key terms, 2) understanding of laws and systems, 3) understanding of how to examine case studies, and 4) deepening of knowledge through group work.

【Course Contents】

While also touching on practical knowledge of childcare, early childhood education and school education, this course will cover the following topics related to “psychology related to welfare” 1) We will take up key words and present their definitions and the concepts they represent. 2) We will take up and explain an overview of related laws and systems. 3) We will provide advice on how to examine related cases in line with the perspective. 4) We will promote the deepening of knowledge by listening to the opinions of others through group work. Through these 1) to 4), we will help you understand the themes covered by “psychology related to welfare”.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 1.社会福祉の展開と心理支援
・社会福祉の展開
・心理支援の必要性:福祉心理学の概要と生活支援の重視
2 総論:生活を支える心理支援
・福祉と人々の生活
・各種福祉領域の支援の概要
3 暴力被害者への心理支援
・夫婦間暴力と子どもの虐待
4 高齢者への心理支援
・高齢者の現状と生活課題
5 障害・疾病のある人への心理支援
・障害の概要
・事例検討
6 生活困窮・貧困者への心理支援
・生活困窮・貧困の実態と心理支援
7 児童虐待への心理支援の実際
・児童虐待の概要
・児童相談所・児童福祉施設、里親委託時における支援
・事例検討
8 子どもと親への心理支援の実際
・子育て支援の概要
・要保護・要支援ケースへの支援
9 認知症高齢者の心理支援の実際
・認知症について
・認知症高齢者への心理支援
10 ひきこもり・自殺予防の心理支援の実際
・不登校からひきこもりへの支援
・事例検討
11 精神障害者への心理支援の実際
・精神障害の概要
・事例検討
12 家族・職員への心理支援の実際
・福祉対象者の家族への支援
・福祉施設職員への心理支援
13 福祉・介護分野での多職種協働(IPW)と心理職の位置づけ
・多職種協働に関わる専門職とその役割
・チームアプローチについて
14 IPW実践事例報告
・第3章から第13章に対応する事例紹介・検討

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

「実施した回の章を再度読み込むこと」と「次回実施する章を一読して授業に取り組むこと」を意識してください。
また、世の中の福祉的な情報やニュースに注目してください。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業内容に関する小レポート(40%)
授業参加態度(20%)
最終レポート(Final Report)(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 中島健一 第17巻 福祉心理学 (公認心理師の基礎と実践)  遠見書房 2018 9784866160672

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
随時、紹介します。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

多数の事例を紹介しながら授業を展開するため、現場の実践を共に考えることができる方に履修していただきたいです。皆さんと一緒に楽しく「福祉心理学」を学びましょう。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

ありません。

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】