日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HM448/HM448HM448 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
福祉領域における臨床心理学 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面科目 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期他/Spring OthersSpring Others |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
/ ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PSY2420 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
集中講義 授業実施日は以下の通り 8月4日(月)・6日(水)・7日(木)2-5限、8日(金)1-2限 ※教室については授業開始前にWeb掲示板で確認すること |
This course covers the broad range of topics covered by the psychology of welfare, a subject covered by the national qualification and certified psychological practitioner (elderly welfare, child welfare, inter-professional and community collaboration, family welfare, disability welfare, prevention of social withdrawal and suicide, support for victims of crime and violence, support for people with mental disorders, and support for those involved in providing psychological support) are covered in this class, with the following learning objectives: 1) understanding of key terms, 2) understanding of laws and systems, 3) understanding of how to examine case studies, and 4) deepening of knowledge through group work.
While also touching on practical knowledge of childcare, early childhood education and school education, this course will cover the following topics related to “psychology related to welfare” 1) We will take up key words and present their definitions and the concepts they represent. 2) We will take up and explain an overview of related laws and systems. 3) We will provide advice on how to examine related cases in line with the perspective. 4) We will promote the deepening of knowledge by listening to the opinions of others through group work. Through these 1) to 4), we will help you understand the themes covered by “psychology related to welfare”.
1 | 1.社会福祉の展開と心理支援 ・社会福祉の展開 ・心理支援の必要性:福祉心理学の概要と生活支援の重視 |
2 | 総論:生活を支える心理支援 ・福祉と人々の生活 ・各種福祉領域の支援の概要 |
3 | 暴力被害者への心理支援 ・夫婦間暴力と子どもの虐待 |
4 | 高齢者への心理支援 ・高齢者の現状と生活課題 |
5 | 障害・疾病のある人への心理支援 ・障害の概要 ・事例検討 |
6 | 生活困窮・貧困者への心理支援 ・生活困窮・貧困の実態と心理支援 |
7 | 児童虐待への心理支援の実際 ・児童虐待の概要 ・児童相談所・児童福祉施設、里親委託時における支援 ・事例検討 |
8 | 子どもと親への心理支援の実際 ・子育て支援の概要 ・要保護・要支援ケースへの支援 |
9 | 認知症高齢者の心理支援の実際 ・認知症について ・認知症高齢者への心理支援 |
10 | ひきこもり・自殺予防の心理支援の実際 ・不登校からひきこもりへの支援 ・事例検討 |
11 | 精神障害者への心理支援の実際 ・精神障害の概要 ・事例検討 |
12 | 家族・職員への心理支援の実際 ・福祉対象者の家族への支援 ・福祉施設職員への心理支援 |
13 | 福祉・介護分野での多職種協働(IPW)と心理職の位置づけ ・多職種協働に関わる専門職とその役割 ・チームアプローチについて |
14 | IPW実践事例報告 ・第3章から第13章に対応する事例紹介・検討 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
「実施した回の章を再度読み込むこと」と「次回実施する章を一読して授業に取り組むこと」を意識してください。
また、世の中の福祉的な情報やニュースに注目してください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内容に関する小レポート(40%) 授業参加態度(20%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 中島健一 | 第17巻 福祉心理学 (公認心理師の基礎と実践) | 遠見書房 | 2018 | 9784866160672 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
随時、紹介します。 |
多数の事例を紹介しながら授業を展開するため、現場の実践を共に考えることができる方に履修していただきたいです。皆さんと一緒に楽しく「福祉心理学」を学びましょう。
ありません。
国家資格・公認心理師の「福祉に関する心理学」がカバーする広範なテーマ(高齢者福祉、児童福祉、多職種連携および地域連携、家庭福祉、障害福祉、ひきこもり・自殺予防、犯罪・暴力被害者支援、精神障害者支援、要心理支援者の関係者支援)について、1)キーワードの理解、2)法律や制度の理解、3)事例の検討方法の理解、4)グループワークによる知識の深化を、本授業の到達目標とする。
This course covers the broad range of topics covered by the psychology of welfare, a subject covered by the national qualification and certified psychological practitioner (elderly welfare, child welfare, inter-professional and community collaboration, family welfare, disability welfare, prevention of social withdrawal and suicide, support for victims of crime and violence, support for people with mental disorders, and support for those involved in providing psychological support) are covered in this class, with the following learning objectives: 1) understanding of key terms, 2) understanding of laws and systems, 3) understanding of how to examine case studies, and 4) deepening of knowledge through group work.
保育・幼児教育や学校教育の実践知にも適宜ふれながら、「福祉に関する心理学」について 1)キーワードを取り上げ、定義とそれが表す概念を提示する 2)関連する法律や制度の概要をとりあげ、説明する 3)関連する事例を観点に沿って検討できるよう助言を行う 4)グループワークを通して他者の意見を聴くことにより知識の深化を促す これら1)~4)を通じて、「福祉に関する心理学」がカバーするテーマを理解する一助とする。
While also touching on practical knowledge of childcare, early childhood education and school education, this course will cover the following topics related to “psychology related to welfare” 1) We will take up key words and present their definitions and the concepts they represent. 2) We will take up and explain an overview of related laws and systems. 3) We will provide advice on how to examine related cases in line with the perspective. 4) We will promote the deepening of knowledge by listening to the opinions of others through group work. Through these 1) to 4), we will help you understand the themes covered by “psychology related to welfare”.
1 | 1.社会福祉の展開と心理支援 ・社会福祉の展開 ・心理支援の必要性:福祉心理学の概要と生活支援の重視 |
2 | 総論:生活を支える心理支援 ・福祉と人々の生活 ・各種福祉領域の支援の概要 |
3 | 暴力被害者への心理支援 ・夫婦間暴力と子どもの虐待 |
4 | 高齢者への心理支援 ・高齢者の現状と生活課題 |
5 | 障害・疾病のある人への心理支援 ・障害の概要 ・事例検討 |
6 | 生活困窮・貧困者への心理支援 ・生活困窮・貧困の実態と心理支援 |
7 | 児童虐待への心理支援の実際 ・児童虐待の概要 ・児童相談所・児童福祉施設、里親委託時における支援 ・事例検討 |
8 | 子どもと親への心理支援の実際 ・子育て支援の概要 ・要保護・要支援ケースへの支援 |
9 | 認知症高齢者の心理支援の実際 ・認知症について ・認知症高齢者への心理支援 |
10 | ひきこもり・自殺予防の心理支援の実際 ・不登校からひきこもりへの支援 ・事例検討 |
11 | 精神障害者への心理支援の実際 ・精神障害の概要 ・事例検討 |
12 | 家族・職員への心理支援の実際 ・福祉対象者の家族への支援 ・福祉施設職員への心理支援 |
13 | 福祉・介護分野での多職種協働(IPW)と心理職の位置づけ ・多職種協働に関わる専門職とその役割 ・チームアプローチについて |
14 | IPW実践事例報告 ・第3章から第13章に対応する事例紹介・検討 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
「実施した回の章を再度読み込むこと」と「次回実施する章を一読して授業に取り組むこと」を意識してください。
また、世の中の福祉的な情報やニュースに注目してください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内容に関する小レポート(40%) 授業参加態度(20%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 中島健一 | 第17巻 福祉心理学 (公認心理師の基礎と実践) | 遠見書房 | 2018 | 9784866160672 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
随時、紹介します。 |
多数の事例を紹介しながら授業を展開するため、現場の実践を共に考えることができる方に履修していただきたいです。皆さんと一緒に楽しく「福祉心理学」を学びましょう。
ありません。