日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HM449/HM449HM449 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンデマンド(全回オンデマンド)/On-demand (all classes are on-demand)On-demand (all classes are on-demand) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
毎週土曜日1限時に配信します。水曜日までに提出が必要なリアクションペーパーを課します。 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期他/Spring OthersSpring Others |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
/ ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PSY2320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:250人/ Capacity:250) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
○○ |
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Thinking about ways to provide support for growth and development of schoolchildren and students from the point of view of school psychology. Promoting understanding of school community that supports pupils and students, learning about ways to understand and deal with various problems of schools, coordination and cooperation with faculty and staff.
Students learn the following: 1. Understanding the problems arising at educational facilities and their background; 2. Psychosocial problems and essential support in the field of education. They have lectures on psychological support services based on school psychology, and get introduced to theories and intervention methods needed to conduct educational guidance and school counseling. Class promotes their understanding of problems, tasks and support at school through their work.
1 | イントロダクション 学校心理学とは |
2 | 学校をめぐる現状:問題の理解とニーズの把握①発達障害 |
3 | 学校をめぐる現状:問題の理解とニーズの把握②不登校 |
4 | 学校をめぐる現状:問題の理解とニーズの把握③いじめ |
5 | 学校をめぐる現状:問題の理解とニーズの把握④精神疾患 |
6 | 学校をめぐる現状:問題の理解とニーズの把握⑤家庭をめぐる課題 |
7 | 学校をめぐる現状:問題の理解とニーズの把握⑥教師をめぐる課題 |
8 | 学校心理学に基づく実践①カウンセリング |
9 | 学校心理学に基づく実践②コンサルテーション |
10 | 学校心理学に基づく実践③チームアプローチ |
11 | 学校コミュニティの理解 |
12 | 心理教育的アセスメント |
13 | 学校心理学の今後の課題 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・学校における最近の問題や課題に関心を持ち、自分なりの問題意識をもって授業を受けること。
・毎回リアクションペーパー(調べ学習や感想等のワーク課題)を課す。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終課題(40%) 授業内・外課題およびワーク、レスポンスシート(60%) |
備考 (Notes) | ||
授業内・外課題およびワーク、レスポンスシートにおいて、主体的・積極的な取り組みが求められる。 |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 学校心理学会 | 学校心理学ハンドブック第2版 | 教育出版 | 2016 | 9784316803128 |
その他 (Others) | |||||
その他、授業内で適宜紹介する。 |
・PowerPointを用いた講義を行う。
・授業内で課すワークでは事例検討やロールプレイ等を模して行う。
・授業は毎週土曜日1限の時間に配信、リアクションペーパーを水曜日までに提出すること。
学校心理学の視点から、児童生徒の成長・発達を目的とした援助のあり方について考える。児童生徒を支えている学校コミュニティに対する理解を深め、学校における諸問題に対する理解や対応、教職員との連携や協働について学ぶ。
Thinking about ways to provide support for growth and development of schoolchildren and students from the point of view of school psychology. Promoting understanding of school community that supports pupils and students, learning about ways to understand and deal with various problems of schools, coordination and cooperation with faculty and staff.
①教育現場において生じる問題及びその背景について理解し、②教育現場における心理社会的課題及び必要な支援について学ぶ。学校心理学に基づく心理教育的援助サービスについて講義し、教育相談やスクールカウンセリングなどの実践を行う際に必要となる理論や介入方法を紹介する。ワークなどを通じて学校における問題や課題、援助に関する理解を深める。
Students learn the following: 1. Understanding the problems arising at educational facilities and their background; 2. Psychosocial problems and essential support in the field of education. They have lectures on psychological support services based on school psychology, and get introduced to theories and intervention methods needed to conduct educational guidance and school counseling. Class promotes their understanding of problems, tasks and support at school through their work.
1 | イントロダクション 学校心理学とは |
2 | 学校をめぐる現状:問題の理解とニーズの把握①発達障害 |
3 | 学校をめぐる現状:問題の理解とニーズの把握②不登校 |
4 | 学校をめぐる現状:問題の理解とニーズの把握③いじめ |
5 | 学校をめぐる現状:問題の理解とニーズの把握④精神疾患 |
6 | 学校をめぐる現状:問題の理解とニーズの把握⑤家庭をめぐる課題 |
7 | 学校をめぐる現状:問題の理解とニーズの把握⑥教師をめぐる課題 |
8 | 学校心理学に基づく実践①カウンセリング |
9 | 学校心理学に基づく実践②コンサルテーション |
10 | 学校心理学に基づく実践③チームアプローチ |
11 | 学校コミュニティの理解 |
12 | 心理教育的アセスメント |
13 | 学校心理学の今後の課題 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・学校における最近の問題や課題に関心を持ち、自分なりの問題意識をもって授業を受けること。
・毎回リアクションペーパー(調べ学習や感想等のワーク課題)を課す。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終課題(40%) 授業内・外課題およびワーク、レスポンスシート(60%) |
備考 (Notes) | ||
授業内・外課題およびワーク、レスポンスシートにおいて、主体的・積極的な取り組みが求められる。 |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 学校心理学会 | 学校心理学ハンドブック第2版 | 教育出版 | 2016 | 9784316803128 |
その他 (Others) | |||||
その他、授業内で適宜紹介する。 |
・PowerPointを用いた講義を行う。
・授業内で課すワークでは事例検討やロールプレイ等を模して行う。
・授業は毎週土曜日1限の時間に配信、リアクションペーパーを水曜日までに提出すること。