日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Contemporary Psychology
Course Code HM449
Theme・Subtitle
Class Format On-demand (all classes are on-demand)
Class Format (Supplementary Items) 毎週土曜日1限時に配信します。水曜日までに提出が必要なリアクションペーパーを課します。
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Spring Others
DayPeriod・Room
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number PSY2320
Language Japanese
Class Registration Method Lottery Registration(定員:250人/ Capacity:250)
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Thinking about ways to provide support for growth and development of schoolchildren and students from the point of view of school psychology. Promoting understanding of school community that supports pupils and students, learning about ways to understand and deal with various problems of schools, coordination and cooperation with faculty and staff.

【Course Contents】

Students learn the following: 1. Understanding the problems arising at educational facilities and their background; 2. Psychosocial problems and essential support in the field of education. They have lectures on psychological support services based on school psychology, and get introduced to theories and intervention methods needed to conduct educational guidance and school counseling. Class promotes their understanding of problems, tasks and support at school through their work.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション 学校心理学とは
2 学校をめぐる現状:問題の理解とニーズの把握①発達障害
3 学校をめぐる現状:問題の理解とニーズの把握②不登校
4 学校をめぐる現状:問題の理解とニーズの把握③いじめ
5 学校をめぐる現状:問題の理解とニーズの把握④精神疾患
6 学校をめぐる現状:問題の理解とニーズの把握⑤家庭をめぐる課題
7 学校をめぐる現状:問題の理解とニーズの把握⑥教師をめぐる課題
8 学校心理学に基づく実践①カウンセリング
9 学校心理学に基づく実践②コンサルテーション
10 学校心理学に基づく実践③チームアプローチ
11 学校コミュニティの理解
12 心理教育的アセスメント
13 学校心理学の今後の課題
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

・学校における最近の問題や課題に関心を持ち、自分なりの問題意識をもって授業を受けること。
・毎回リアクションペーパー(調べ学習や感想等のワーク課題)を課す。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終課題(40%)
授業内・外課題およびワーク、レスポンスシート(60%)
備考 (Notes)
授業内・外課題およびワーク、レスポンスシートにおいて、主体的・積極的な取り組みが求められる。

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 学校心理学会 学校心理学ハンドブック第2版 教育出版 2016 9784316803128
その他 (Others)
その他、授業内で適宜紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

・PowerPointを用いた講義を行う。
・授業内で課すワークでは事例検討やロールプレイ等を模して行う。
・授業は毎週土曜日1限の時間に配信、リアクションペーパーを水曜日までに提出すること。

【注意事項 / Notice】