日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HM453/HM453HM453 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
キャリアを見据えたスキルの獲得 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3/Tue.3 Tue.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PSY2320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
By learning practical psychological knowledge of communication and interpersonal relationships in various fields, the course aims to provide students with the skills to facilitate human relations in everyday situations and business entry situations.
Self-analysis and self-understanding are essential in shaping one's career in society. Besides, understanding others is essential in everyday communication situations and human relationships. This course will focus on the skills necessary for career development, actively incorporating role-plays and group work to deepen understanding of others and self.
1 | ガイダンス |
2 | 自己理解とキャリア形成 |
3 | コミュニケーションと自己理解 |
4 | 自己理解のまとめ |
5 | 他者理解と多様性の受容 |
6 | 相手に伝えるコミュニケーション |
7 | アサーションのロールプレイ |
8 | 説得と依頼・交渉 |
9 | 説得のロールプレイ |
10 | 自己理解と感情のコントロール |
11 | 集団理解とコミュニケーション |
12 | コンセンサスを得るグループワーク |
13 | 変化への対応 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
アサーションなどのコミュニケーションに関するロールプレイ |
適宜参考文献を示すので、それらを読んで学習を深めること。最終レポートは、今回の授業で印象に残った内容、獲得したスキルを活用した自身の体験から自己理解・他者理解をどのように深めたかについて記述する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業参加度(グループワークやロールプレイへの関与度)(30%) コメントペーパー(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
授業で学んだことを日常生活に活かすという考え方。コミュニケーションが苦手でも、ロールプレイなどに挑戦しようとする態度。
特にないが、課題の作成にはワードやパワーポイントなどで行うためPCが必要。
ロールプレイやディスカッションの多い授業形態。感染対策やロールプレイを円滑に進める目的で、適切な距離を設け、座席指定で演習を行う。
様々な領域における、コミュニケーションや対人関係の実践的な心理学の知見を学ぶことにより、日常場面からビジネスエントリー場面での人間関係を円滑にするためのスキルを得ることを目的とする。
By learning practical psychological knowledge of communication and interpersonal relationships in various fields, the course aims to provide students with the skills to facilitate human relations in everyday situations and business entry situations.
社会に出て自身のキャリアを形成するにあたって、自己分析および自己理解は重要である。また、他者理解は日常におけるコミュニケーション場面や人間関係になくてはならない。本科目では、キャリア形成のために必要なスキルに焦点を当て、ロールプレイやグループワークなどを積極的に取り入れながら他者理解と自己理解を深める。
Self-analysis and self-understanding are essential in shaping one's career in society. Besides, understanding others is essential in everyday communication situations and human relationships. This course will focus on the skills necessary for career development, actively incorporating role-plays and group work to deepen understanding of others and self.
1 | ガイダンス |
2 | 自己理解とキャリア形成 |
3 | コミュニケーションと自己理解 |
4 | 自己理解のまとめ |
5 | 他者理解と多様性の受容 |
6 | 相手に伝えるコミュニケーション |
7 | アサーションのロールプレイ |
8 | 説得と依頼・交渉 |
9 | 説得のロールプレイ |
10 | 自己理解と感情のコントロール |
11 | 集団理解とコミュニケーション |
12 | コンセンサスを得るグループワーク |
13 | 変化への対応 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
アサーションなどのコミュニケーションに関するロールプレイ |
適宜参考文献を示すので、それらを読んで学習を深めること。最終レポートは、今回の授業で印象に残った内容、獲得したスキルを活用した自身の体験から自己理解・他者理解をどのように深めたかについて記述する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業参加度(グループワークやロールプレイへの関与度)(30%) コメントペーパー(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
授業で学んだことを日常生活に活かすという考え方。コミュニケーションが苦手でも、ロールプレイなどに挑戦しようとする態度。
特にないが、課題の作成にはワードやパワーポイントなどで行うためPCが必要。
ロールプレイやディスカッションの多い授業形態。感染対策やロールプレイを円滑に進める目的で、適切な距離を設け、座席指定で演習を行う。