日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HM522/HM522HM522 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月3/Mon.3 Mon.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PSY4920 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
For students who have chosen the fields of clinical psychology (mainly behavioral theory, cognitive behavioral theory) or health psychology as the topic of research, conducting psychological experiments and surveys based on drafted research plans on the topic of their choice.
Students draft practical research plan (goal of the research, postulates, subjects, research methods) with reference to preceding studies on the related research topic. While drafting practical plan, they give presentation of their research plan and experiment tools, conducting group discussions repeatedly. Based on the practical plan created through this process they perform psychological experiments and studies.
1 | 心理学演習B2の振り返り |
2 | 各自の研究実施計画の発表と検討① |
3 | 各自の研究実施計画の発表と検討② |
4 | 各自の研究実施計画の発表と検討③ |
5 | 研究で必要なツールの作成① |
6 | 研究で必要なツールの作成② |
7 | 予備調査・実験の実施① |
8 | 予備調査・実験の実施② |
9 | 予備調査・実験の実施③ |
10 | 本調査・実験の実施と結果の整理① |
11 | 本調査・実験の実施と結果の整理② |
12 | 本調査・実験の実施と結果の整理③ |
13 | 本調査・実験の実施と結果の整理④ |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義外の時間に,関連文献の講読,計画の立案,計画書の執筆などを行うことが「予習」として必要です。さらに実験調査の結果を適切に理解するためには,これまでに学習してきた心理学研究法や心理統計の知識を「復習」することも必要です。また到達目標を達成するためには,講義外の時間に指導教員や先輩と個別に相談したり,予備調査・実験の結果を整理する時間を取ることも必要になります。6月末までには研究計画書完成版を指導教員に提出し,春学期末には卒業論文の序論までの執筆を行います。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
受講態度および討論への参加(30%) 課題の提出状況と内容(35%) 研究計画の作成・実施状況(35%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 古谷嘉一郎・村山綾 | やってみよう!実証研究入門 | ナカニシヤ出版 | 2022 | 9784779514456 |
2 | 白井利明・高橋一郎 | よくわかる卒論の書き方 | ミネルヴァ書房 | 2013 | 9784623065721 |
その他 (Others) | |||||
授業中に指示します。 |
臨床心理学(おもに,行動理論,認知行動理論)や健康心理学などの領域を研究テーマにする学生を対象に,各自で立案した研究計画に沿って,実際に心理学実験・調査を行っていく。
For students who have chosen the fields of clinical psychology (mainly behavioral theory, cognitive behavioral theory) or health psychology as the topic of research, conducting psychological experiments and surveys based on drafted research plans on the topic of their choice.
研究テーマに関連した先行研究などを参考に,研究の実施計画(研究目的,仮説,対象者,研究方法など)を立案していく。実施計画の立案に際しては,研究計画や実験ツールをプレゼンテーションし,集団形式でディスカッションを繰り返す。そのような過程によって作成された実施計画に基づいて,心理学実験・調査を実施する。
Students draft practical research plan (goal of the research, postulates, subjects, research methods) with reference to preceding studies on the related research topic. While drafting practical plan, they give presentation of their research plan and experiment tools, conducting group discussions repeatedly. Based on the practical plan created through this process they perform psychological experiments and studies.
1 | 心理学演習B2の振り返り |
2 | 各自の研究実施計画の発表と検討① |
3 | 各自の研究実施計画の発表と検討② |
4 | 各自の研究実施計画の発表と検討③ |
5 | 研究で必要なツールの作成① |
6 | 研究で必要なツールの作成② |
7 | 予備調査・実験の実施① |
8 | 予備調査・実験の実施② |
9 | 予備調査・実験の実施③ |
10 | 本調査・実験の実施と結果の整理① |
11 | 本調査・実験の実施と結果の整理② |
12 | 本調査・実験の実施と結果の整理③ |
13 | 本調査・実験の実施と結果の整理④ |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義外の時間に,関連文献の講読,計画の立案,計画書の執筆などを行うことが「予習」として必要です。さらに実験調査の結果を適切に理解するためには,これまでに学習してきた心理学研究法や心理統計の知識を「復習」することも必要です。また到達目標を達成するためには,講義外の時間に指導教員や先輩と個別に相談したり,予備調査・実験の結果を整理する時間を取ることも必要になります。6月末までには研究計画書完成版を指導教員に提出し,春学期末には卒業論文の序論までの執筆を行います。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
受講態度および討論への参加(30%) 課題の提出状況と内容(35%) 研究計画の作成・実施状況(35%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 古谷嘉一郎・村山綾 | やってみよう!実証研究入門 | ナカニシヤ出版 | 2022 | 9784779514456 |
2 | 白井利明・高橋一郎 | よくわかる卒論の書き方 | ミネルヴァ書房 | 2013 | 9784623065721 |
その他 (Others) | |||||
授業中に指示します。 |