日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HM524/HM524HM524 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2/Fri.2 Fri.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PSY4920 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Conducting quantitative and qualitative analysis related to clinical psychology (for example,family, development and school), and writing graduation paper.
In order to write their graduation paper, students create, present and discuss their research plan (research goals, research questions, selection of study participants, data gathering and analyzing methods, and yearly schedule). They also conduct preliminary and main studies. Aside from individual research guidance from professors, students also present their reports of their research progress at set times and discuss them with the whole class.
1 | オリエンテーション |
2 | 研究計画の発表と全体での検討① |
3 | 研究計画の発表と全体での検討② |
4 | 研究計画の発表と全体での検討③ |
5 | 卒業研究指導① |
6 | 卒業研究指導② |
7 | 卒業研究指導③ |
8 | 卒業研究指導④ |
9 | 卒業研究指導⑤ |
10 | 卒業研究指導⑥ |
11 | 卒業研究指導⑦ |
12 | 進捗状況の報告と全体での検討① |
13 | 進捗状況の報告と全体での検討② |
14 | 進捗状況の報告と全体での検討③ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
自身の研究テーマに関連する先行研究の講読、3年次の心理学演習にて作成した研究計画にもとづき、予備調査・本調査を実施および結果を整理することが求められる。また、授業時間外に積極的に指導教員などに進捗状況報告や相談を行うこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
卒業論文(研究)への取り組み(50%) 授業内での発表(30%) 授業内の議論の積極的な参加(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし |
・講義においてはPowerPointを使用します。映像資料や現物資料なども適宜活用します。
・ディスカッションを多く取り入れる予定なので、積極的な受講態度が期待されます。
・資料の配布、課題の提出などに「Canvas LMS」を使用します。
臨床心理学の領域(家族、発達、学校など)に関する量的または質的研究を行い、卒業論文・卒業研究を作成する。
Conducting quantitative and qualitative analysis related to clinical psychology (for example,family, development and school), and writing graduation paper.
卒業論文を執筆するため、各自研究計画(研究目的、リサーチクエスチョン、調査協力者の選定、データ収集方法および分析方法、年間スケジュール)を作成し、全体発表、検討を行う。そして予備調査・本調査を実施する。教員との個別による研究指導のほか、定期的に研究の進捗状況のプレゼンテーション報告を行い、全体で議論・検討を行う。
In order to write their graduation paper, students create, present and discuss their research plan (research goals, research questions, selection of study participants, data gathering and analyzing methods, and yearly schedule). They also conduct preliminary and main studies. Aside from individual research guidance from professors, students also present their reports of their research progress at set times and discuss them with the whole class.
1 | オリエンテーション |
2 | 研究計画の発表と全体での検討① |
3 | 研究計画の発表と全体での検討② |
4 | 研究計画の発表と全体での検討③ |
5 | 卒業研究指導① |
6 | 卒業研究指導② |
7 | 卒業研究指導③ |
8 | 卒業研究指導④ |
9 | 卒業研究指導⑤ |
10 | 卒業研究指導⑥ |
11 | 卒業研究指導⑦ |
12 | 進捗状況の報告と全体での検討① |
13 | 進捗状況の報告と全体での検討② |
14 | 進捗状況の報告と全体での検討③ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
自身の研究テーマに関連する先行研究の講読、3年次の心理学演習にて作成した研究計画にもとづき、予備調査・本調査を実施および結果を整理することが求められる。また、授業時間外に積極的に指導教員などに進捗状況報告や相談を行うこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
卒業論文(研究)への取り組み(50%) 授業内での発表(30%) 授業内の議論の積極的な参加(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし |
・講義においてはPowerPointを使用します。映像資料や現物資料なども適宜活用します。
・ディスカッションを多く取り入れる予定なので、積極的な受講態度が期待されます。
・資料の配布、課題の提出などに「Canvas LMS」を使用します。