日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HM526/HM526HM526 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3/Wed.3 Wed.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PSY4920 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Based on the progress in the course “Seminars on Psychology F,” this course provides guidance to students who have chosen the fields of cognitive psychology, extended social psychology, and high-level cognitive processing (the psychology of judgment and decision making, consumer behavior and purchase decision making, and human information behavior and Internet use) as research themes for their graduation thesis. Specifically, students shall be guided on conducting empirical research, analyzing data, and writing theses.
Based on the progress in the course “Seminars on Psychology F,” students shall receive support with their graduation thesis themes and guidance on preparing and conducting surveys and experiments. During this process, the professor instructs students individually with reference to literature for their topic, also assisting them in self-learning and their search for literature. Research themes of graduation papers cover research areas in social psychology and cognitive psychology that are garnering attention in modern society, such as judgement and decision making, consumer behavior, consumer decision making, human behavior related to Internet use, and high-level cognitive processes (i.e. memory, perception, language comprehension and generation, problem solving, reasoning, decision making).
Students receive guidance on understanding preceding studies and adding personal views and observations, drafting a research plan, preparing and conducting experiments and surveys, analyzing data with statistical software, studying and discussing results, and completing their graduation papers. At the set times, all course participants present their research progress and discuss it. It is recommended that students complete their experiments and surveys before the end of the spring semester. Individual guidance on research is also actively given outside of class time.
1 | 卒業論文研究のガイダンス,研究の進め方(1) |
2 | 卒業論文研究のガイダンス,研究の進め方(2) |
3 | 履修者による報告と研究指導(1) |
4 | 履修者による報告と研究指導(2) |
5 | 履修者による報告と研究指導(3) |
6 | 履修者による報告と研究指導(4) |
7 | 履修者による報告と研究指導(5) |
8 | 履修者による報告と研究指導(6) |
9 | 履修者による報告と研究指導(7) |
10 | 履修者による報告と研究指導(8) |
11 | 履修者による報告と研究指導(9) |
12 | 履修者による報告と研究指導(10) |
13 | 履修者による報告と研究指導(11) |
14 | 履修者による報告と研究指導(12) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時や個別面談で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
研究の計画(30%) 研究の遂行(70%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 小塩真司・宅香菜子 | 心理学の卒業研究ワークブック | 金子書房 | 2015 | 9784760826551 |
その他 (Others) | |||||
研究指導の中で適宜紹介する。 |
https://www2.rikkyo.ac.jp/web/tsuzukisemi/
「心理学演習F」の成果をふまえ,判断と意思決定の心理,消費者行動と購買意思決定,人間の情報行動とインターネット利用など,認知心理,広義の社会心理,高次認知過程などに関連した研究テーマで卒業論文を作成する学生に,実証的研究の実施,データ分析,論文作成に関して指導を行う。
Based on the progress in the course “Seminars on Psychology F,” this course provides guidance to students who have chosen the fields of cognitive psychology, extended social psychology, and high-level cognitive processing (the psychology of judgment and decision making, consumer behavior and purchase decision making, and human information behavior and Internet use) as research themes for their graduation thesis. Specifically, students shall be guided on conducting empirical research, analyzing data, and writing theses.
「心理学演習F」の成果をもとに,卒業論文テーマの精緻化を支援し,実験・調査の準備と実施について指導を行う。その過程で,個別に関連した参考文献を教示するとともに,履修者自身による文献検索と学習を支援する。卒業論文の研究テーマは「心理学演習F」と同じく,判断と意思決定,消費者行動と購買意思決定,人間の情報行動とインターネット利用,高次認知過程(記憶,知識,言語理解,言語生成,問題解決,推論,意思決定)など,現代社会で最近,関心が高まっている社会心理学・認知心理学の研究領域を想定している。
履修者に対して,先行研究の理解と展望,独自視点の付与,研究計画の立案,調査・実験の準備と実施,統計ソフトによるデータ解析,結果の考察・討論,卒業論文としてのまとめ方などを指導する。定期的に履修者全員によって,研究経過発表と討論を予定している。調査・実験を,春学期中に終了できるよう推奨する。授業時間以外にも,個別に研究指導を積極的に実施する。
Based on the progress in the course “Seminars on Psychology F,” students shall receive support with their graduation thesis themes and guidance on preparing and conducting surveys and experiments. During this process, the professor instructs students individually with reference to literature for their topic, also assisting them in self-learning and their search for literature. Research themes of graduation papers cover research areas in social psychology and cognitive psychology that are garnering attention in modern society, such as judgement and decision making, consumer behavior, consumer decision making, human behavior related to Internet use, and high-level cognitive processes (i.e. memory, perception, language comprehension and generation, problem solving, reasoning, decision making).
Students receive guidance on understanding preceding studies and adding personal views and observations, drafting a research plan, preparing and conducting experiments and surveys, analyzing data with statistical software, studying and discussing results, and completing their graduation papers. At the set times, all course participants present their research progress and discuss it. It is recommended that students complete their experiments and surveys before the end of the spring semester. Individual guidance on research is also actively given outside of class time.
1 | 卒業論文研究のガイダンス,研究の進め方(1) |
2 | 卒業論文研究のガイダンス,研究の進め方(2) |
3 | 履修者による報告と研究指導(1) |
4 | 履修者による報告と研究指導(2) |
5 | 履修者による報告と研究指導(3) |
6 | 履修者による報告と研究指導(4) |
7 | 履修者による報告と研究指導(5) |
8 | 履修者による報告と研究指導(6) |
9 | 履修者による報告と研究指導(7) |
10 | 履修者による報告と研究指導(8) |
11 | 履修者による報告と研究指導(9) |
12 | 履修者による報告と研究指導(10) |
13 | 履修者による報告と研究指導(11) |
14 | 履修者による報告と研究指導(12) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時や個別面談で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
研究の計画(30%) 研究の遂行(70%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 小塩真司・宅香菜子 | 心理学の卒業研究ワークブック | 金子書房 | 2015 | 9784760826551 |
その他 (Others) | |||||
研究指導の中で適宜紹介する。 |
https://www2.rikkyo.ac.jp/web/tsuzukisemi/