日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HM527/HM527HM527 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火6/Tue.6 Tue.6 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PSY4920 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Providing guidance for graduation research projects in the fields of industrial & organizational psychology, tourism psychology, and social psychology. The goal in the spring semester is to conduct a literature review, preliminary experiments, and research, and finalize preparations for main experiments and research.
Guidance is basically provided individually or in groups. Each student and each group properly share their interim results online and make efforts to improve their knowledge and skills for academic paper writing. Those students who finish their first research can describe and summarize it in the form of an academic paper. This leads to second research in the second semester.
1 | 研究テーマの相談1 |
2 | 研究テーマの相談2 |
3 | 文献レビュー1 |
4 | 文献レビュー2 |
5 | 文献レビュー3 |
6 | 文献レビュー4 |
7 | 研究計画の相談1 |
8 | 研究計画の相談2 |
9 | 研究計画の相談3 |
10 | 研究計画の相談4 |
11 | 予備実験/予備調査1 |
12 | 予備実験/予備調査2 |
13 | 予備実験/予備調査3 |
14 | 予備実験/予備調査4 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
①論文作成に向けた、心理学知見の収集
②分析に関する知識、技量の獲得と向上
③先行研究のさらなる読み込み
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
研究への取り組み(100%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
各自の研究内容に応じて適宜紹介してゆく。 |
産業・組織心理学、観光心理学、社会心理学分野の卒業研究を指導する。春学期は、既存の論文、書籍、新聞、各種データなどの文献レビューと予備実験/予備調査を実施し、本実験/調査の準備を完了することを目標にする。
Providing guidance for graduation research projects in the fields of industrial & organizational psychology, tourism psychology, and social psychology. The goal in the spring semester is to conduct a literature review, preliminary experiments, and research, and finalize preparations for main experiments and research.
基本的に個別単位、グループ単位での指導で進めてゆく。各自、各グループの途中経過を適宜オンラインで共有し、情報共有を図り、論文作成に関する知識、技量の向上に努める。可能な人は、研究1を終了させて、その部分を記述し、論文にまとめていく。そのようにして、秋学期の研究2につなげてゆく。
Guidance is basically provided individually or in groups. Each student and each group properly share their interim results online and make efforts to improve their knowledge and skills for academic paper writing. Those students who finish their first research can describe and summarize it in the form of an academic paper. This leads to second research in the second semester.
1 | 研究テーマの相談1 |
2 | 研究テーマの相談2 |
3 | 文献レビュー1 |
4 | 文献レビュー2 |
5 | 文献レビュー3 |
6 | 文献レビュー4 |
7 | 研究計画の相談1 |
8 | 研究計画の相談2 |
9 | 研究計画の相談3 |
10 | 研究計画の相談4 |
11 | 予備実験/予備調査1 |
12 | 予備実験/予備調査2 |
13 | 予備実験/予備調査3 |
14 | 予備実験/予備調査4 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
①論文作成に向けた、心理学知見の収集
②分析に関する知識、技量の獲得と向上
③先行研究のさらなる読み込み
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
研究への取り組み(100%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
各自の研究内容に応じて適宜紹介してゆく。 |