日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HM531/HM531HM531 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
臨床心理学研究 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火6/Tue.6 Tue.6 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PSY4920 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students conduct research on clinical psychology, attachment theory, psychoanalytic mental therapy. They improve their individual problem consciousness. Students acquire a broad view and an objective way of looking at things from activities that lead from the preceding studies on psychology to successful research.
In this course, students receive guidance and counseling on writing a graduation paper. Discussion is held to define their research topics and promote individual interest to the problem. By exploring preceding studies, students make the research have originality and meaning. Students proceed with the research, taking into account research ethics and feasibility of research methods. Students learn various methodologies through discussions at the seminar.
1 | 卒業研究指導1 |
2 | 卒業研究指導2 |
3 | 卒業研究指導3 |
4 | 卒業研究指導4 |
5 | 卒業研究指導5 |
6 | 卒業研究指導6 |
7 | 卒業研究指導7 |
8 | 卒業研究指導8 |
9 | 卒業研究指導9 |
10 | 卒業研究指導10 |
11 | 卒業研究指導11 |
12 | 卒業研究指導12 |
13 | 卒業研究指導13 |
14 | 卒業研究指導14 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
クリティカルシンキング研究論文編を読み直し、研究の基本を確認する。問題関心に関する論文を図書館などで探して読み込む。実際に予備調査など、研究の作業を進める。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
研究への積極的な取り組み(80%) 議論への積極的な参加(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | メルツオフ | クリティカルシンキング研究論文編 | 北大路書房 | 2005 | 4762824593 |
臨床心理学、アタッチメント理論、精神分析的精神療法に関する研究を行う。自分の問題意識を深める。心理学についてのこれまでの学びを研究として結実させる作業を通じて、客観的な物の見方や幅広い視野を身に着ける。
Students conduct research on clinical psychology, attachment theory, psychoanalytic mental therapy. They improve their individual problem consciousness. Students acquire a broad view and an objective way of looking at things from activities that lead from the preceding studies on psychology to successful research.
卒業論文・卒業研究作成の指導、助言を行う。自分の問題関心を深め、研究テーマとして形にするために、議論する。先行研究を調べてオリジナリティのある研究、さらに意義のある研究となるように検討を進める。
研究方法についての実現可能性および研究の倫理を考慮しつつ研究を進める。
演習における議論を通じて、様々な方法論について学ぶ。
In this course, students receive guidance and counseling on writing a graduation paper. Discussion is held to define their research topics and promote individual interest to the problem. By exploring preceding studies, students make the research have originality and meaning. Students proceed with the research, taking into account research ethics and feasibility of research methods. Students learn various methodologies through discussions at the seminar.
1 | 卒業研究指導1 |
2 | 卒業研究指導2 |
3 | 卒業研究指導3 |
4 | 卒業研究指導4 |
5 | 卒業研究指導5 |
6 | 卒業研究指導6 |
7 | 卒業研究指導7 |
8 | 卒業研究指導8 |
9 | 卒業研究指導9 |
10 | 卒業研究指導10 |
11 | 卒業研究指導11 |
12 | 卒業研究指導12 |
13 | 卒業研究指導13 |
14 | 卒業研究指導14 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
クリティカルシンキング研究論文編を読み直し、研究の基本を確認する。問題関心に関する論文を図書館などで探して読み込む。実際に予備調査など、研究の作業を進める。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
研究への積極的な取り組み(80%) 議論への積極的な参加(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | メルツオフ | クリティカルシンキング研究論文編 | 北大路書房 | 2005 | 4762824593 |