日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HM546/HM546HM546 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水5/Wed.5 Wed.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PSY4920 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Based on the progress in the course “Seminar on Thesis Writing 1,” guidance will be provided on practical research and academic paper writing to students who chose their research topic for their graduation paper from the fields of judgement and decision making, extended social psychology, and higher-level cognitive processing. The aim is to conduct research for and complete the graduation thesis.
Based on the results of the course “Seminar on Thesis Writing 1,” students will receive guidance on academic research, analysis of experiment data, and academic writing. Research topics for graduation theses cover the research areas of cognitive and social psychology that are garnering attention in modern society, such as judgement and decision making, consumer behavior and consumer decision making, human behavior related to Internet use, and high-level cognitive processes (i.e. memory, perception, language understanding, language generation, problem solving, reasoning, decision making).
In this course, students will receive guidance on important aspects of analyzing data with statistical software, examining and discussing research results, and summarizing them for their graduation theses. Analyzing and understanding data with statistical software is especially important. Individual research guidance is actively provided outside of class time via the mailing lists.
1 | 履修者による報告と研究指導,個別指導(1) |
2 | 履修者による報告と研究指導,個別指導(2) |
3 | 履修者による報告と研究指導,個別指導(3) |
4 | 履修者による報告と研究指導,個別指導(4) |
5 | 履修者による報告と研究指導,個別指導(5) |
6 | 履修者による報告と研究指導,個別指導(6) |
7 | 履修者による報告と研究指導,個別指導(7) |
8 | 履修者による報告と研究指導,個別指導(8) |
9 | 履修者による報告と研究指導,個別指導(9) |
10 | 履修者による報告と研究指導,個別指導(10) |
11 | 履修者による報告と研究指導,個別指導(11) |
12 | 履修者による報告と研究指導,個別指導(12) |
13 | 履修者による報告と研究指導,個別指導(13) |
14 | 履修者による報告と研究指導,個別指導(14) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時に指示する。個別指導を授業時間外でも積極的に実施する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
研究の計画(30%) 研究の遂行(70%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 小宮 あすか・布井 雅人 | Excelで今すぐはじめる心理統計:簡単ツールHADで基本を身につける | 講談社 | 2018 | 9784061548121 |
2 | 小塩真司 | はじめての共分散構造分析:Amosによるパス解析 [第2版] | 東京図書 | 2014 | 9784489021848 |
3 | 小塩真司・宅香菜子 | 心理学の卒業研究ワークブック | 金子書房 | 2015 | 9784760826551 |
その他 (Others) | |||||
上記のほか,研究指導の中で適宜紹介する。 |
https://www2.rikkyo.ac.jp/web/tsuzukisemi/
「卒業論文指導演習1」の成果をふまえ,判断と意思決定,広義の社会心理,高次認知過程に関連した研究テーマで卒業論文を作成する学生に,研究指導と論文作成指導を行う。卒業論文研究を遂行し,卒業論文を完成させることが最終目標である。
Based on the progress in the course “Seminar on Thesis Writing 1,” guidance will be provided on practical research and academic paper writing to students who chose their research topic for their graduation paper from the fields of judgement and decision making, extended social psychology, and higher-level cognitive processing. The aim is to conduct research for and complete the graduation thesis.
「卒業論文指導演習1」の成果をもとに,調査・実験データの分析と,論文執筆について指導を行う。卒業論文の研究テーマは,判断と意思決定,消費者行動と購買意思決定,人間の情報行動とインターネット利用,高次認知過程(記憶,知識,言語理解,言語生成,問題解決,推論,意思決定)など,現代社会で関心が高まっている認知心理学・社会心理学の研究領域を想定している。
本演習では履修者に対して,統計ソフトによるデータ解析,結果の考察・討論,卒業論文としてのまとめ方などを重点的に指導する。特に,統計ソフトによるデータ解析の遂行(と統計学的理解)が重要になる。メーリングリストを活用し,主に個別の研究指導を授業時間外にも積極的に実施する。
Based on the results of the course “Seminar on Thesis Writing 1,” students will receive guidance on academic research, analysis of experiment data, and academic writing. Research topics for graduation theses cover the research areas of cognitive and social psychology that are garnering attention in modern society, such as judgement and decision making, consumer behavior and consumer decision making, human behavior related to Internet use, and high-level cognitive processes (i.e. memory, perception, language understanding, language generation, problem solving, reasoning, decision making).
In this course, students will receive guidance on important aspects of analyzing data with statistical software, examining and discussing research results, and summarizing them for their graduation theses. Analyzing and understanding data with statistical software is especially important. Individual research guidance is actively provided outside of class time via the mailing lists.
1 | 履修者による報告と研究指導,個別指導(1) |
2 | 履修者による報告と研究指導,個別指導(2) |
3 | 履修者による報告と研究指導,個別指導(3) |
4 | 履修者による報告と研究指導,個別指導(4) |
5 | 履修者による報告と研究指導,個別指導(5) |
6 | 履修者による報告と研究指導,個別指導(6) |
7 | 履修者による報告と研究指導,個別指導(7) |
8 | 履修者による報告と研究指導,個別指導(8) |
9 | 履修者による報告と研究指導,個別指導(9) |
10 | 履修者による報告と研究指導,個別指導(10) |
11 | 履修者による報告と研究指導,個別指導(11) |
12 | 履修者による報告と研究指導,個別指導(12) |
13 | 履修者による報告と研究指導,個別指導(13) |
14 | 履修者による報告と研究指導,個別指導(14) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時に指示する。個別指導を授業時間外でも積極的に実施する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
研究の計画(30%) 研究の遂行(70%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 小宮 あすか・布井 雅人 | Excelで今すぐはじめる心理統計:簡単ツールHADで基本を身につける | 講談社 | 2018 | 9784061548121 |
2 | 小塩真司 | はじめての共分散構造分析:Amosによるパス解析 [第2版] | 東京図書 | 2014 | 9784489021848 |
3 | 小塩真司・宅香菜子 | 心理学の卒業研究ワークブック | 金子書房 | 2015 | 9784760826551 |
その他 (Others) | |||||
上記のほか,研究指導の中で適宜紹介する。 |
https://www2.rikkyo.ac.jp/web/tsuzukisemi/