日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HM723/HM723HM723 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
通年/Full yearFull year |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3/Wed.3 Wed.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
44 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PSY2920 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:60人/ Capacity:60) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The goal of this class is to obtain practical skills for conducting social research based on statistical processes from the point of view of psychology, including planning, conducting, analyzing data, and writing a report.
In psychology, empirical studies of the work of a human mind, based on quantitative and qualitative data, are very important. The goal of this class is to obtain practical skills for conducting social research based on statistical processes, including planning, conducting, analyzing data, and writing a report. Depending on the interests of students, this class will arrange survey tasks about psychological problems and topics of modern society, and students will conduct the statistical survey in groups using actual questionnaires or Web surveys. They will summarize the results of analyzing the data they have gathered and make observations about the results. Then they will write a report and make a presentation.
1 | ガイダンス |
2 | 社会調査の企画 (1) :課題の選定 |
3 | 社会調査の企画 (2) :対象の選定 |
4 | 社会調査の企画 (3) :実施計画 |
5 | 資料の収集、 先行研究のサーベイ (1) :社会調査データの探し方 |
6 | 資料の収集、 先行研究のサーベイ (2) :計画の位置づけ |
7 | 資料の収集、 先行研究のサーベイ (3) :予測と展開 |
8 | 仮説の構築 (1) :理論仮説 |
9 | 仮説の構築 (2) :操作化と作業仮説 |
10 | 調査票作成 (1) :質問文や選択肢のワーディング |
11 | 調査票作成 (2) :設問フローの作成 |
12 | コーディング実習、 無作為標本抽出の実習 |
13 | 調査の実施 (1) :事前の準備 |
14 | 調査の実施 (2) :実施上の注意点 |
15 | 調査結果のデータ化 (1) :回収時点検 |
16 | 調査結果のデータ化 (2) :エディテング |
17 | 調査結果のデータ化 (3) :データセット作成、データクリーニング |
18 | 調査結果のデータ化 (4) :データ入力 |
19 | 統計分析ソフトの操作 (1) :操作の確認 |
20 | 統計分析ソフトの操作 (2) :変数ビューの作成と注意点 |
21 | 統計分析ソフトの操作 (3) :SPSS以外のソフトの場合 |
22 | 単変量・多変量のデータ分析 (1) :相関、 回帰分析の復習 |
23 | 単変量・多変量のデータ分析 (2) :重回帰分析の復習 |
24 | 単変量・多変量のデータ分析 (3) :潜在構造の社会調査的意義 |
25 | 調査結果の読み方・レポートへのまとめ方 (1) |
26 | 調査結果の読み方・レポートへのまとめ方 (2) |
27 | 全体レポート作成、 プレゼン指導 (1) |
28 | 全体レポート作成、 プレゼン指導 (2) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習については、 必要に応じて別途指示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
レポート(30%) 授業内で指示した提出物(30%) プレゼン及び出席(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業に必要な資料を適宜配布します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 安藤清志・村田光二・沼崎誠編 | 新版 社会心理学研究入門 | 東京大学出版会 | 2009 |
心理学的な視点から、 統計的な手続きに基づいた社会調査を行うために、 調査の企画から実施、 データ分析・報告書作成までの実践スキルを習得することを目標とします。
The goal of this class is to obtain practical skills for conducting social research based on statistical processes from the point of view of psychology, including planning, conducting, analyzing data, and writing a report.
心理学においては、 人々の心のはたらきについての量的・質的データに基づいた実証的検討が必要とされます。 この科目では、 統計的な手続きに基づいた社会調査を行うために、 調査の企画から実施、 データ分析・報告書作成までの実践スキルを習得することを目的とします。 受講生の関心に基づき、 現代社会における心理学的な問題・トピックを対象にした調査課題を設定し、 実際に質問紙やWeb調査を用いた統計的な調査をグループワークによって実施します。 調査によって得られたデータは統計的な分析を行った結果としてまとめ、 結果に対して考察を行います。 以上の内容をレポートにまとめ、 報告してもらいます。
In psychology, empirical studies of the work of a human mind, based on quantitative and qualitative data, are very important. The goal of this class is to obtain practical skills for conducting social research based on statistical processes, including planning, conducting, analyzing data, and writing a report. Depending on the interests of students, this class will arrange survey tasks about psychological problems and topics of modern society, and students will conduct the statistical survey in groups using actual questionnaires or Web surveys. They will summarize the results of analyzing the data they have gathered and make observations about the results. Then they will write a report and make a presentation.
1 | ガイダンス |
2 | 社会調査の企画 (1) :課題の選定 |
3 | 社会調査の企画 (2) :対象の選定 |
4 | 社会調査の企画 (3) :実施計画 |
5 | 資料の収集、 先行研究のサーベイ (1) :社会調査データの探し方 |
6 | 資料の収集、 先行研究のサーベイ (2) :計画の位置づけ |
7 | 資料の収集、 先行研究のサーベイ (3) :予測と展開 |
8 | 仮説の構築 (1) :理論仮説 |
9 | 仮説の構築 (2) :操作化と作業仮説 |
10 | 調査票作成 (1) :質問文や選択肢のワーディング |
11 | 調査票作成 (2) :設問フローの作成 |
12 | コーディング実習、 無作為標本抽出の実習 |
13 | 調査の実施 (1) :事前の準備 |
14 | 調査の実施 (2) :実施上の注意点 |
15 | 調査結果のデータ化 (1) :回収時点検 |
16 | 調査結果のデータ化 (2) :エディテング |
17 | 調査結果のデータ化 (3) :データセット作成、データクリーニング |
18 | 調査結果のデータ化 (4) :データ入力 |
19 | 統計分析ソフトの操作 (1) :操作の確認 |
20 | 統計分析ソフトの操作 (2) :変数ビューの作成と注意点 |
21 | 統計分析ソフトの操作 (3) :SPSS以外のソフトの場合 |
22 | 単変量・多変量のデータ分析 (1) :相関、 回帰分析の復習 |
23 | 単変量・多変量のデータ分析 (2) :重回帰分析の復習 |
24 | 単変量・多変量のデータ分析 (3) :潜在構造の社会調査的意義 |
25 | 調査結果の読み方・レポートへのまとめ方 (1) |
26 | 調査結果の読み方・レポートへのまとめ方 (2) |
27 | 全体レポート作成、 プレゼン指導 (1) |
28 | 全体レポート作成、 プレゼン指導 (2) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習については、 必要に応じて別途指示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
レポート(30%) 授業内で指示した提出物(30%) プレゼン及び出席(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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授業に必要な資料を適宜配布します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 安藤清志・村田光二・沼崎誠編 | 新版 社会心理学研究入門 | 東京大学出版会 | 2009 |