日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HM725/HM725HM725 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
キャリアと心理学 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4/Tue.4 Tue.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PSY1110 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
1. Students will learn to understand and feel the significance of studying psychology in the university in terms of future careers.
2. Students will listen to their senior students in the Graduate program in psychology and get an image of their future careers.
Students will learn the basic knowledge and findings in psychology necessary for the future career, promote their understanding of the career by listening to people who play an active part in the society, and think of the meaning of studying psychology.
The first half of the class introduces basic approaches to career and theories related to it. Lectures are given to promote students' understanding of work and organizations and their own suitability to different types of jobs and organizations.
The second half features guest speakers who used to study in the graduate program in psychology and have active roles in various social areas (family court probation officers, psychologists in Metropolitan police department (civil servants), certified clinical psychologists, counselors, people from an information service provider, IT industry, electrical industry, or writers (travel). (Guest speakers might change.)
Students will acquire hints to get the image of their future career from the whole course.
1 | 導入「キャリアと心理学」 ~キャリアとは何か |
2 | キャリアの発達とデザイン ~キャリアに関するさまざまな理論 |
3 | キャリアを考えるための前提1 自己理解 ~適性と指向 |
4 | キャリアを考えるための前提2 仕事と組織の理解 |
5 | キャリアを考えるための前提3 自己と仕事・組織のマッチング |
6 | ゲストスピーカーの講演① |
7 | ゲストスピーカーの講演② |
8 | ゲストスピーカーの講演③ |
9 | ゲストスピーカーの講演④ |
10 | 働く上で求められる能力とワーク・モチベーション |
11 | ゲストスピーカーの講演⑤ |
12 | ゲストスピーカーの講演⑥ |
13 | ゲストスピーカーの講演⑦ |
14 | 持続的なキャリア形成に向けて ~職業性ストレスとワーク・ライフ・バランス |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
授業の中で学習用の心理検査の実施、自己採点、結果に基づく周囲の学生との意見交換を含む実習を実施する回があります。 |
授業前後の予習または復習として、テキストの該当する章の通読を推奨します。
その他必要な場合には、 授業の中および「CanvasLMS」システム上で案内を行います。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 出席およびコメントペーパーの内容評価 (毎回の授業の後、「CanvasLMS」上の課題として記入・提出)(70%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 小口孝司(監修)・内藤淳(著) | キャリア形成に活かす心理学 | 誠信書房 | 2024 | 9784414300277 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 宗方比佐子・渡辺直登 編著 | キャリア発達の心理学仕事・組織・生涯発達 | 川島書店 | 2002 | 4761007575 3011 |
2 | 渡辺三枝子 編著 | 新版キャリアの心理学 キャリア支援への発達的アプローチ | ナカニシヤ出版 | 2007 | 9784779501753 |
3 | 小口孝司・楠見孝・今井芳昭 編著 | 仕事のスキル 自分を活かし, 職場を変える | 北大路書房 | 2009 | 762826771 |
4 | 二村英幸 | 個と組織を生かすキャリア発達の心理学自律支援のマネジメント論 | 金子書房 | 2009 | 9784760823437 3034 |
その他 (Others) | |||||
必要な場合、参考文献等を適宜紹介します。 |
・「キャリア」と「心理学」に関する講義内容を的確に理解した上で、それを自分の中で咀嚼し、自らの今後のキャリアと結び付けながら思考を深めていく力
・講義を通じて理解したこと、考えたこと、感じたことを、自分の言葉で説得力のある文章として表現する力
授業の中では、PCなどの機材を使用する必要ありません。ただし、各回の授業後に提出するコメントペーパー、および期末に提出する課題レポートは、「CanvasLMS」システム上の「課題」として提出してもらいますので、PCなどの機材の使用が必要となります。
各回の授業のコメントペーパーおよび期末の課題レポートは、 「CanvasLMS」システム上で記入・提出します。
①大学で心理学を学ぶ意義をキャリアの視点から理解・実感する。
②心理学を専攻した先輩の話を聞くことで、 自分の今後のキャリアのイメージを持てるようにする。
1. Students will learn to understand and feel the significance of studying psychology in the university in terms of future careers.
2. Students will listen to their senior students in the Graduate program in psychology and get an image of their future careers.
この授業では、 キャリアを考える際に必要となる基本的な知識や心理学の知見について学び、 実際に社会で活躍している方々のお話を伺うことで、 キャリアに関する理解を深めるとともに、 心理学を学ぶことの意味を考える。
授業の前半は、 キャリアに関する基本的な考え方やキャリア関連の理論を紹介する。 自己の適性や仕事・組織についての理解を深めるための講義となる。
後半は、 心理学を専攻し、 現在社会の様々な領域で活躍されている方々をゲストスピーカーとしてお招きし、 それぞれのキャリアや仕事についてのお話を伺う (家庭裁判所調査官、 警視庁心理職(公務員)、公認心理師/臨床心理士・カウンセラー、 情報サービス業界、 IT業界、 電機業界、文筆業(旅作家)を予定。 ゲストスピーカーについては変更の可能性あり) 。
授業全体を通して、心理学を生かした 自分自身の今後のキャリアについてイメージを持つための手がかりを得る。
Students will learn the basic knowledge and findings in psychology necessary for the future career, promote their understanding of the career by listening to people who play an active part in the society, and think of the meaning of studying psychology.
The first half of the class introduces basic approaches to career and theories related to it. Lectures are given to promote students' understanding of work and organizations and their own suitability to different types of jobs and organizations.
The second half features guest speakers who used to study in the graduate program in psychology and have active roles in various social areas (family court probation officers, psychologists in Metropolitan police department (civil servants), certified clinical psychologists, counselors, people from an information service provider, IT industry, electrical industry, or writers (travel). (Guest speakers might change.)
Students will acquire hints to get the image of their future career from the whole course.
1 | 導入「キャリアと心理学」 ~キャリアとは何か |
2 | キャリアの発達とデザイン ~キャリアに関するさまざまな理論 |
3 | キャリアを考えるための前提1 自己理解 ~適性と指向 |
4 | キャリアを考えるための前提2 仕事と組織の理解 |
5 | キャリアを考えるための前提3 自己と仕事・組織のマッチング |
6 | ゲストスピーカーの講演① |
7 | ゲストスピーカーの講演② |
8 | ゲストスピーカーの講演③ |
9 | ゲストスピーカーの講演④ |
10 | 働く上で求められる能力とワーク・モチベーション |
11 | ゲストスピーカーの講演⑤ |
12 | ゲストスピーカーの講演⑥ |
13 | ゲストスピーカーの講演⑦ |
14 | 持続的なキャリア形成に向けて ~職業性ストレスとワーク・ライフ・バランス |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
授業の中で学習用の心理検査の実施、自己採点、結果に基づく周囲の学生との意見交換を含む実習を実施する回があります。 |
授業前後の予習または復習として、テキストの該当する章の通読を推奨します。
その他必要な場合には、 授業の中および「CanvasLMS」システム上で案内を行います。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 出席およびコメントペーパーの内容評価 (毎回の授業の後、「CanvasLMS」上の課題として記入・提出)(70%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 小口孝司(監修)・内藤淳(著) | キャリア形成に活かす心理学 | 誠信書房 | 2024 | 9784414300277 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 宗方比佐子・渡辺直登 編著 | キャリア発達の心理学仕事・組織・生涯発達 | 川島書店 | 2002 | 4761007575 3011 |
2 | 渡辺三枝子 編著 | 新版キャリアの心理学 キャリア支援への発達的アプローチ | ナカニシヤ出版 | 2007 | 9784779501753 |
3 | 小口孝司・楠見孝・今井芳昭 編著 | 仕事のスキル 自分を活かし, 職場を変える | 北大路書房 | 2009 | 762826771 |
4 | 二村英幸 | 個と組織を生かすキャリア発達の心理学自律支援のマネジメント論 | 金子書房 | 2009 | 9784760823437 3034 |
その他 (Others) | |||||
必要な場合、参考文献等を適宜紹介します。 |
・「キャリア」と「心理学」に関する講義内容を的確に理解した上で、それを自分の中で咀嚼し、自らの今後のキャリアと結び付けながら思考を深めていく力
・講義を通じて理解したこと、考えたこと、感じたことを、自分の言葉で説得力のある文章として表現する力
授業の中では、PCなどの機材を使用する必要ありません。ただし、各回の授業後に提出するコメントペーパー、および期末に提出する課題レポートは、「CanvasLMS」システム上の「課題」として提出してもらいますので、PCなどの機材の使用が必要となります。
各回の授業のコメントペーパーおよび期末の課題レポートは、 「CanvasLMS」システム上で記入・提出します。