日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN132/HN132HN132 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
メディアの固有性と視聴覚メディア |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金5/Fri.5 Fri.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC2120 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The course examines some moving-image works from the perspective of “medium specificity” (the notion that each medium has its own properties), in an attempt to understand the experience of media. While cinema, television, music video and animation are all media that transmit (moving) images and sounds, they are different due to the devices used for their reception and functions assigned to them in society. The course considers our relationship with the media, through analysis of significant media works.
After introducing the notion of medium specificity, the course will examine moving-image works which have their own period and regional contexts across various media, including cinema, television, music video and animation. The course will also introduce analytical perspectives on narrative cinema, followed by aesthetic and social examination of television, music video and animation.
1 | イントロダクション「メディアの固有性」 |
2 | 映画1(物語映画1) |
3 | 映画2(物語映画2) |
4 | 映画3(非物語映画) |
5 | テレビ1(中継番組1) |
6 | テレビ2(中継番組2) |
7 | テレビ3(ドラマ、ドキュメンタリー) |
8 | ミュージックヴィデオ1(歴史1) |
9 | ミュージックヴィデオ2(歴史2) |
10 | ミュージックヴィデオ3(現代1) |
11 | ミュージックヴィデオ4(現代2) |
12 | アニメーション1(現代1) |
13 | アニメーション2(現代2) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習として授業内で指示された作品について視聴し、テキストなどを参考にしながら、それぞれ着想を得ること(各回2時間)。復習として授業内で示された作品やテキストを確認し、自身の考えをまとめること(各回2時間)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) リアクションペーパー(40%) 授業への取り組み(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜プリントを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に指示する。 |
いくつかの映像作品を「メディアの固有性」(それぞれのメディアには固有の特性があるという考え)という観点から検証することで、メディアの経験について理解を深める。映画、テレビ、ミュージックヴィデオ、アニメーションは、いずれも映像(動画)と音響を伝えるメディアでありながら、それが視聴される装置や社会の中で置かれた役割によって、性質の異なるメディアとなっている。こうしたメディアの重要作品を分析することで、わたしたちとメディアの関係を考える。
The course examines some moving-image works from the perspective of “medium specificity” (the notion that each medium has its own properties), in an attempt to understand the experience of media. While cinema, television, music video and animation are all media that transmit (moving) images and sounds, they are different due to the devices used for their reception and functions assigned to them in society. The course considers our relationship with the media, through analysis of significant media works.
「メディアの固有性」という考えを導入したのち、いくつかの時代や地域という特定の文脈を持った動画作品を、映画、テレビ、ミュージックヴィデオ、アニメーションといったメディアを横断して検証する。映画に関して、基礎となる物語映画にかんする分析的視点を導入し、テレビ、ミュージックヴィデオ、アニメにかんして、美学的および社会的観点から検証をおこなう。
After introducing the notion of medium specificity, the course will examine moving-image works which have their own period and regional contexts across various media, including cinema, television, music video and animation. The course will also introduce analytical perspectives on narrative cinema, followed by aesthetic and social examination of television, music video and animation.
1 | イントロダクション「メディアの固有性」 |
2 | 映画1(物語映画1) |
3 | 映画2(物語映画2) |
4 | 映画3(非物語映画) |
5 | テレビ1(中継番組1) |
6 | テレビ2(中継番組2) |
7 | テレビ3(ドラマ、ドキュメンタリー) |
8 | ミュージックヴィデオ1(歴史1) |
9 | ミュージックヴィデオ2(歴史2) |
10 | ミュージックヴィデオ3(現代1) |
11 | ミュージックヴィデオ4(現代2) |
12 | アニメーション1(現代1) |
13 | アニメーション2(現代2) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習として授業内で指示された作品について視聴し、テキストなどを参考にしながら、それぞれ着想を得ること(各回2時間)。復習として授業内で示された作品やテキストを確認し、自身の考えをまとめること(各回2時間)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) リアクションペーパー(40%) 授業への取り組み(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜プリントを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に指示する。 |