日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN134/HN134HN134 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4/Wed.4 Wed.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC2220 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will acquire the following:
1. A basic knowledge of the history and theories of art involving the body and performance.
2. A foundation for developing their own thinking about art that involves the body and performance.
The course will be conducted in lecture format.
In the first few sessions, we will survey various discourses and theories of the body and performance, such as those of Richard Schechner, Erving Goffman, and Judith Butler. We will then examine various art practices involving the body and performance from the early 20th century to the present in roughly chronological order. To name a few, we will look at the work of John Cage, George Brecht, Allan Kaprow, Gunter Brus, Bruce Nauman, Vito Acconci, Chris Burden, Carolee Schneemann, Mierle Laderman Ukeles, Marina Abramovic, Tehching Hsieh, Pope.L, Jeremy Deller, Tania Bruguera, Tino Sehgal, and Maria Hassabi.
Please be aware that due to the nature of the topics discussed, this course contains sensitive material, including violent, sexual, or grotesque images that some may find uncomfortable. You are encouraged to consider this before taking the course.
1 | ガイダンス |
2 | 身体とパフォーマンスの思考(1) |
3 | 身体とパフォーマンスの思考(2) |
4 | 身体とパフォーマンスの思考(3) |
5 | パフォーマンスの展開:前史 |
6 | パフォーマンスの展開:1950-60年代(1) |
7 | パフォーマンスの展開:1950-60年代(2) |
8 | パフォーマンスの展開:1970年代(1) |
9 | パフォーマンスの展開:1970年代(2) |
10 | パフォーマンスの展開:1980年代 |
11 | パフォーマンスの展開:1990年代 |
12 | パフォーマンスの展開:2000年以降(1) |
13 | パフォーマンスの展開:2000年以降(2) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
指定された文献をあらかじめ読んだり、資料に目を通したりしておく。また、課題としてではないが、展示や上演の紹介もしばしば行うので、なるべく足を運ぶようにしてほしい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 75 | |
平常点 (In-class Points) | 25 |
リアクションペーパー(25%) |
備考 (Notes) | ||
欠席回数が5回に達した場合、成績は不可となります。遅刻および早退は2回で欠席1回、出席の不正は1回で欠席3回とみなします。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
都度、プリントもしくはPDFファイルによる資料を配布します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ローズリー・ゴールドバーグ(中原佑介訳) | 『パフォーマンス︓未来派から現代まで』 | リブロポート | 1982 | 9784845700776 |
2 | リチャード・シェクナー(高橋雄一郎訳) | 『パフォーマンス研究︓演劇と⽂化⼈類学の出会うところ』 | 人文書院 | 1998 | 9784409100097 |
3 | 高橋雄一郎、鈴木健編 | 『パフォーマンス研究のキーワード:批判的カルチュラル・スタディーズ入門』 | 世界思想社 | 2011 | 9784790715085 |
4 | - | 『美術手帖』2018年8月号(特集:ポスト・パフォーマンス) | 美術出版社 | 2018 | |
5 | Catherine Wood | Performance in Contemporary Art | Tate | 2019 | 9781849763110 |
その他 (Others) | |||||
ほか、必要に応じて指示します。 |
(1)身体もしくはパフォーマンスを主題とした芸術表現の歴史と理論について、基本的な知識を身につける。
(2)身体もしくはパフォーマンスを主題とした芸術表現について、自分なりに思考していくための基礎を身につける。
Students will acquire the following:
1. A basic knowledge of the history and theories of art involving the body and performance.
2. A foundation for developing their own thinking about art that involves the body and performance.
授業は講義形式で行います。
最初の数回では、リチャード・シェクナーやアーヴィング・ゴフマン、ジュディス・バトラーなど、身体やパフォーマンスを巡るさまざまな思想的言説や理論を概観し、中盤以降は、20世紀前半から今日にいたるまでの国内外における様々な身体表現の実践を、概ね時系列順に検討していきます。具体的には、ジョン・ケージやジョージ・ブレクト、アラン・カプロー、ギュンター・ブルス、ブルース・ナウマン、ヴィト・アコンチ、クリス・バーデン、キャロリー・シュニーマン、ミエレル・レーダーマン・ユケレス、マリーナ・アブラモヴィッチ、謝德慶、ポープ・L、ジェレミー・デラー、タニア・ブルゲラ、ティノ・セーガル、マリア・ハッサビといった作家たちを取り上げます(以上は一例です)。
なお、主題の性質上、グロテスクなものや、性的に過激なものなど、刺激の強い画像や映像を閲覧することがあるので、そうしたものに抵抗のある学生は、受講を控えることを勧めます。
The course will be conducted in lecture format.
In the first few sessions, we will survey various discourses and theories of the body and performance, such as those of Richard Schechner, Erving Goffman, and Judith Butler. We will then examine various art practices involving the body and performance from the early 20th century to the present in roughly chronological order. To name a few, we will look at the work of John Cage, George Brecht, Allan Kaprow, Gunter Brus, Bruce Nauman, Vito Acconci, Chris Burden, Carolee Schneemann, Mierle Laderman Ukeles, Marina Abramovic, Tehching Hsieh, Pope.L, Jeremy Deller, Tania Bruguera, Tino Sehgal, and Maria Hassabi.
Please be aware that due to the nature of the topics discussed, this course contains sensitive material, including violent, sexual, or grotesque images that some may find uncomfortable. You are encouraged to consider this before taking the course.
1 | ガイダンス |
2 | 身体とパフォーマンスの思考(1) |
3 | 身体とパフォーマンスの思考(2) |
4 | 身体とパフォーマンスの思考(3) |
5 | パフォーマンスの展開:前史 |
6 | パフォーマンスの展開:1950-60年代(1) |
7 | パフォーマンスの展開:1950-60年代(2) |
8 | パフォーマンスの展開:1970年代(1) |
9 | パフォーマンスの展開:1970年代(2) |
10 | パフォーマンスの展開:1980年代 |
11 | パフォーマンスの展開:1990年代 |
12 | パフォーマンスの展開:2000年以降(1) |
13 | パフォーマンスの展開:2000年以降(2) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
指定された文献をあらかじめ読んだり、資料に目を通したりしておく。また、課題としてではないが、展示や上演の紹介もしばしば行うので、なるべく足を運ぶようにしてほしい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 75 | |
平常点 (In-class Points) | 25 |
リアクションペーパー(25%) |
備考 (Notes) | ||
欠席回数が5回に達した場合、成績は不可となります。遅刻および早退は2回で欠席1回、出席の不正は1回で欠席3回とみなします。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
都度、プリントもしくはPDFファイルによる資料を配布します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ローズリー・ゴールドバーグ(中原佑介訳) | 『パフォーマンス︓未来派から現代まで』 | リブロポート | 1982 | 9784845700776 |
2 | リチャード・シェクナー(高橋雄一郎訳) | 『パフォーマンス研究︓演劇と⽂化⼈類学の出会うところ』 | 人文書院 | 1998 | 9784409100097 |
3 | 高橋雄一郎、鈴木健編 | 『パフォーマンス研究のキーワード:批判的カルチュラル・スタディーズ入門』 | 世界思想社 | 2011 | 9784790715085 |
4 | - | 『美術手帖』2018年8月号(特集:ポスト・パフォーマンス) | 美術出版社 | 2018 | |
5 | Catherine Wood | Performance in Contemporary Art | Tate | 2019 | 9781849763110 |
その他 (Others) | |||||
ほか、必要に応じて指示します。 |