日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN134/HN134HN134 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
パフォーマンスアートの理論と歴史 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4/Wed.4 Wed.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC2220 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will acquire the following:
1. A foundational understanding of the history and theories of art involving the body and performance.
2. A basis for cultivating their own critical thinking about art involving the body and performance.
Performance art is a genre that is closely associated with the performing arts such as theatre and dance, but it differs greatly in terms of historical origins, forms, conventions, and basic orientation. In ways that differ from representing characters and stories or relying on conventional choreography, performance art organizes behaviors, presents the body, engages with the audience, and negotiates various cultural meanings. In this course, we will overview the historical development and theoretical issues of performance art and thereby gain an understanding of its characteristics and contemporary relevance.
Please be aware that due to the nature of the topics discussed, this course contains sensitive material, including violent, sexual, or grotesque images that some may find uncomfortable. You are encouraged to consider this before taking the course.
1 | イントロダクション |
2 | 身体とパフォーマンスの思考① |
3 | 身体とパフォーマンスの思考② |
4 | パフォーマンスの源流①:歴史的前衛 |
5 | パフォーマンスの源流②:ジョン・ケージ |
6 | パフォーマンスの源流③:プロダクトからプロセスへ |
7 | 中間まとめ |
8 | 1950-60年代:パフォーマンスの黎明期(ハプニング/フルクサス/ウィーン・アクショニズム) |
9 | 1970年代:パフォーマンスアートの誕生 |
10 | 1970-80年代:マリーナ・アブラモヴィッチと謝德慶 |
11 | 1980-90年代:パフォーマンスの多様な展開(イメージ/アイデンティティ/テクノロジー) |
12 | パフォーマンスの現在:委任されたパフォーマンス/美術館の中のパフォーマンス |
13 | パフォーマンスの理論的諸問題 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
指定された文献をあらかじめ読んだり、資料に目を通したりしておいてください。また、課題としてではありませんが、展示や上演の紹介もしばしば行うので、なるべく足を運ぶようにしてください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
リアクションペーパー(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
都度、プリントもしくはPDFによる資料を配布します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ローズリー・ゴールドバーグ(中原佑介訳) | 『パフォーマンス︓未来派から現代まで』 | リブロポート | 1982 | 9784845700776 |
2 | リチャード・シェクナー(高橋雄一郎訳) | 『パフォーマンス研究︓演劇と⽂化⼈類学の出会うところ』 | 人文書院 | 1998 | 9784409100097 |
3 | 高橋雄一郎、鈴木健編 | 『パフォーマンス研究のキーワード:批判的カルチュラル・スタディーズ入門』 | 世界思想社 | 2011 | 9784790715085 |
4 | - | 『美術手帖』2018年8月号(特集:ポスト・パフォーマンス) | 美術出版社 | 2018 | |
5 | Catherine Wood | Performance in Contemporary Art | Tate | 2019 | 9781849763110 |
その他 (Others) | |||||
ほか、授業時に適宜紹介します。 |
(1)身体および行為を方法あるいは媒体とした芸術表現の歴史と理論について、基本的な知識を身につける。
(2)身体および行為を方法あるいは媒体とした芸術表現について、自分なりに思考していくための基礎を身につける。
Students will acquire the following:
1. A foundational understanding of the history and theories of art involving the body and performance.
2. A basis for cultivating their own critical thinking about art involving the body and performance.
本授業では、身体と行為を媒体とする芸術形式であるパフォーマンスアートの歴史的展開と理論的な問題を概観し、その現代的意義について考察します。パフォーマンスアートは、演劇やダンスなどのパフォーミングアーツと近接したジャンルでありつつも、由来や形式、また基本的な志向を大きく異にするものです。登場人物と物語の再現や、慣習的な意味での振付に依拠することなく、パフォーマンスアートは行為を組織し、身体を提示し、観客との関係や様々な文化的意味に働きかけていきます。様々な理論的言説や実践を学ぶことで、パフォーマンスアートの方法とその意義について深い理解を得ることを目指します。
なお、主題の性質上、グロテスクなものや、性的に過激なものなど、刺激の強い画像や映像を閲覧することがあるので、留意の上受講してください。
Performance art is a genre that is closely associated with the performing arts such as theatre and dance, but it differs greatly in terms of historical origins, forms, conventions, and basic orientation. In ways that differ from representing characters and stories or relying on conventional choreography, performance art organizes behaviors, presents the body, engages with the audience, and negotiates various cultural meanings. In this course, we will overview the historical development and theoretical issues of performance art and thereby gain an understanding of its characteristics and contemporary relevance.
Please be aware that due to the nature of the topics discussed, this course contains sensitive material, including violent, sexual, or grotesque images that some may find uncomfortable. You are encouraged to consider this before taking the course.
1 | イントロダクション |
2 | 身体とパフォーマンスの思考① |
3 | 身体とパフォーマンスの思考② |
4 | パフォーマンスの源流①:歴史的前衛 |
5 | パフォーマンスの源流②:ジョン・ケージ |
6 | パフォーマンスの源流③:プロダクトからプロセスへ |
7 | 中間まとめ |
8 | 1950-60年代:パフォーマンスの黎明期(ハプニング/フルクサス/ウィーン・アクショニズム) |
9 | 1970年代:パフォーマンスアートの誕生 |
10 | 1970-80年代:マリーナ・アブラモヴィッチと謝德慶 |
11 | 1980-90年代:パフォーマンスの多様な展開(イメージ/アイデンティティ/テクノロジー) |
12 | パフォーマンスの現在:委任されたパフォーマンス/美術館の中のパフォーマンス |
13 | パフォーマンスの理論的諸問題 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
指定された文献をあらかじめ読んだり、資料に目を通したりしておいてください。また、課題としてではありませんが、展示や上演の紹介もしばしば行うので、なるべく足を運ぶようにしてください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
リアクションペーパー(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
都度、プリントもしくはPDFによる資料を配布します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ローズリー・ゴールドバーグ(中原佑介訳) | 『パフォーマンス︓未来派から現代まで』 | リブロポート | 1982 | 9784845700776 |
2 | リチャード・シェクナー(高橋雄一郎訳) | 『パフォーマンス研究︓演劇と⽂化⼈類学の出会うところ』 | 人文書院 | 1998 | 9784409100097 |
3 | 高橋雄一郎、鈴木健編 | 『パフォーマンス研究のキーワード:批判的カルチュラル・スタディーズ入門』 | 世界思想社 | 2011 | 9784790715085 |
4 | - | 『美術手帖』2018年8月号(特集:ポスト・パフォーマンス) | 美術出版社 | 2018 | |
5 | Catherine Wood | Performance in Contemporary Art | Tate | 2019 | 9781849763110 |
その他 (Others) | |||||
ほか、授業時に適宜紹介します。 |