日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Contemporary Psychology
Course Code HN135
Theme・Subtitle マリオ・バーヴァの映像表現
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items) 対面授業
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Mon.5
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number BEC2120
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

In this lecture, we will trace the history of visual expression through Mario Barva's works.

【Course Contents】

Who is Mario Barva? He is known as a film director called the artisan of horror movies, but recently his reputation as “auteur” has increased. I would like to think about Bava as such and his films in the context of the history of Italian cinema.

Caution: we will cover horrific scenes, so please refrain from taking the course if you have problems with horrible or scary things.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション:マリオ・バーヴァとは誰なのか?
2 ファシズム時代のイタリアとバーヴァ(1)
1930年代のイタリア映画産業
3 ファシズム時代のイタリアとバーヴァ(2)
フランチェスコ・デ・ロベルティスの作品のなかで
4 ファシズム時代のイタリアとバーヴァ(3)
ロベルト・ロッセリーニの作品のなかで
5 戦後のイタリア映画とバーヴァ(1)
ネオレアリズモの時代
6 戦後のイタリア映画とバーヴァ(2)
テヴェレ川のハリウッド・歴史劇の時代
7 戦後のイタリア映画とバーヴァ(3)
ホラー映画が誕生するまで
8 1960年代の作家たちとバーヴァ(1)
『血ぬられた墓標』とその時代
9 1960年代の作家たちとバーヴァ(2)
フェリーニのなかのバーヴァ的なもの
10 1960年代の作家たちとバーヴァ(3)
アントニオーニのなかのバーヴァ的なもの
11 ジャンル映画とバーヴァ(1)
イタリア式西部劇のなかのバーヴァ
12 ジャンル映画とバーヴァ(2)
イタリア式喜劇のなかのバーヴァ
13 ジャンル映画とバーヴァ(3)
SF、スプラッターそしてマリオ・バーヴァ
14 マリオ・バーヴァの後継者たち

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業の前にその時代と作品について下調べをしておくこと。授業後は扱われた時代や映画作品についてまとめレポートのための資料を作成すること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 50
平常点 (In-class Points)50 最終レポート(Final Report)(20%)
中間レポート(20%)
リアクションペーパー(10%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
特にありません

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 古賀太 永遠の映画大国 イタリア名画120年史 集英社新書 2023
2 トゥッリオ・ケジチ フェリーニ 映画と人生 白水社 2010
3 ニーナ・ネセス ホラー映画の科学 フィルム・アート社 2024

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

映像を見ながらお話しします。映画のタイトルやセリフなどで英語やイタリア語もつかいますが、基本的には日本語で説明します。血が出るなどの恐怖シーンに問題がある方はご遠慮ください。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

とくにありません。

【その他 / Others】

映画、イタリア、SFやホラー、歴史などに関心がある方を歓迎します。講師のブログ「雲の中の散歩のように」:https://hgkmsn.hatenablog.com

【注意事項 / Notice】