日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Contemporary Psychology
Course Code HN137
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Fri.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number BEC2320
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The student's goal is to understand the connection between “perception” and “action” by animals, including humans, through experiments and fieldwork, and to know how to conduct experiments and fieldwork.

【Course Contents】

In classical psychology, the actions of animals, including humans, have been considered to be a certain response to a certain stimulus. In ecological psychology, on the other hand, information is embedded in the environment, and animals, including humans, are thought to “act” in order to “perceive” and “perceive” in order to “act”.
In this lecture, experimental practice and fieldwork will be conducted in order to understand the relationship between perception and action in a practical manner. Particular attention will be paid to the differences in exploration and action in the environment resulting from differences in physicality.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 フィールドワーク:身体の違いによる環境の「資源」の違い1
文献の紹介
3 フィールドワーク:身体の違いによる「資源」の違い2
調査実習
4 フィールドワーク:身体の違いによる「資源」の違い3
発表・ディスカッション
5 実験1:「またぐ」行為の実験1
文献紹介
6 実験1:「またぐ」行為の実験2
実験実習
7 実験1:「またぐ」行為の実験3
分析方法の解説
8 実験1:「またぐ」行為の実験4
ディスカッション・レポート作成
9 実験2:映像の印象に関する実験1
文献紹介
10 実験2:映像の印象に関する実験2
実験実習1
11 実験2:映像の印象に関する実験3
実験実習2
12 実験2:映像の印象に関する実験4
ディスカッション
13 実験2:映像の印象に関する実験5
レポート作成
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

フィールドワークでの写真・映像の収集を授業時間外の作業として行うことがある。
また、レポート作成・発表用のパワーポイント作成を授業時間外の作業として行うことがある。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業への出席及び受講態度(40%)
授業内発表・レポート提出(60%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
授業内で印刷物を配布します。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 三嶋博之 エコロジカル・マインド : 知性と環境をつなぐ心理学 NHK出版 2000
2 佐々木正人 アフォーダンス: 新しい認知の理論 岩波科学ライブラリー 1994
3 エドワード・S・リード(細田直哉訳) アフォーダンスの心理学 新曜社 2000

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

レポート・発表の作成やデータ分析のためにPCを持参することを推奨します。

【その他 / Others】

受講生の人数や関心によって、授業内容やスケジュールを変更する可能性があります。初回授業で説明します。また、授業時間外の作業等が生じますので、そのつもりで臨んでください。

【注意事項 / Notice】