日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN137/HN137HN137 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2/Fri.2 Fri.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC2320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The student's goal is to understand the connection between “perception” and “action” by animals, including humans, through experiments and fieldwork, and to know how to conduct experiments and fieldwork.
In classical psychology, the actions of animals, including humans, have been considered to be a certain response to a certain stimulus. In ecological psychology, on the other hand, information is embedded in the environment, and animals, including humans, are thought to “act” in order to “perceive” and “perceive” in order to “act”.
In this lecture, experimental practice and fieldwork will be conducted in order to understand the relationship between perception and action in a practical manner. Particular attention will be paid to the differences in exploration and action in the environment resulting from differences in physicality.
1 | イントロダクション |
2 | フィールドワーク:身体の違いによる環境の「資源」の違い1 文献の紹介 |
3 | フィールドワーク:身体の違いによる「資源」の違い2 調査実習 |
4 | フィールドワーク:身体の違いによる「資源」の違い3 発表・ディスカッション |
5 | 実験1:「またぐ」行為の実験1 文献紹介 |
6 | 実験1:「またぐ」行為の実験2 実験実習 |
7 | 実験1:「またぐ」行為の実験3 分析方法の解説 |
8 | 実験1:「またぐ」行為の実験4 ディスカッション・レポート作成 |
9 | 実験2:映像の印象に関する実験1 文献紹介 |
10 | 実験2:映像の印象に関する実験2 実験実習1 |
11 | 実験2:映像の印象に関する実験3 実験実習2 |
12 | 実験2:映像の印象に関する実験4 ディスカッション |
13 | 実験2:映像の印象に関する実験5 レポート作成 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
フィールドワークでの写真・映像の収集を授業時間外の作業として行うことがある。
また、レポート作成・発表用のパワーポイント作成を授業時間外の作業として行うことがある。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への出席及び受講態度(40%) 授業内発表・レポート提出(60%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で印刷物を配布します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 三嶋博之 | エコロジカル・マインド : 知性と環境をつなぐ心理学 | NHK出版 | 2000 | |
2 | 佐々木正人 | アフォーダンス: 新しい認知の理論 | 岩波科学ライブラリー | 1994 | |
3 | エドワード・S・リード(細田直哉訳) | アフォーダンスの心理学 | 新曜社 | 2000 |
レポート・発表の作成やデータ分析のためにPCを持参することを推奨します。
受講生の人数や関心によって、授業内容やスケジュールを変更する可能性があります。初回授業で説明します。また、授業時間外の作業等が生じますので、そのつもりで臨んでください。
人を含めた動物による「知覚」と「行為」の結びつきについて実験・フィールドワークを通じて理解すること、また実験・フィールドワークの方法を知ることを目標とします。
The student's goal is to understand the connection between “perception” and “action” by animals, including humans, through experiments and fieldwork, and to know how to conduct experiments and fieldwork.
古典的な心理学では、人を含めた動物の「行為」はある刺激(stimulus)に対するある反応(response)と考えられてきました。一方生態心理学では、環境に情報が埋め込まれており、人を含めた動物は、「知覚」するために「行為」し、「行為」するために「知覚」すると考えられています。
本講義では、知覚と行為の関係を実践的に理解するため、実験実習・フィールドワークを行います。特に、身体性の違いから生じる、環境の探索・行為の違いに着目します。
In classical psychology, the actions of animals, including humans, have been considered to be a certain response to a certain stimulus. In ecological psychology, on the other hand, information is embedded in the environment, and animals, including humans, are thought to “act” in order to “perceive” and “perceive” in order to “act”.
In this lecture, experimental practice and fieldwork will be conducted in order to understand the relationship between perception and action in a practical manner. Particular attention will be paid to the differences in exploration and action in the environment resulting from differences in physicality.
1 | イントロダクション |
2 | フィールドワーク:身体の違いによる環境の「資源」の違い1 文献の紹介 |
3 | フィールドワーク:身体の違いによる「資源」の違い2 調査実習 |
4 | フィールドワーク:身体の違いによる「資源」の違い3 発表・ディスカッション |
5 | 実験1:「またぐ」行為の実験1 文献紹介 |
6 | 実験1:「またぐ」行為の実験2 実験実習 |
7 | 実験1:「またぐ」行為の実験3 分析方法の解説 |
8 | 実験1:「またぐ」行為の実験4 ディスカッション・レポート作成 |
9 | 実験2:映像の印象に関する実験1 文献紹介 |
10 | 実験2:映像の印象に関する実験2 実験実習1 |
11 | 実験2:映像の印象に関する実験3 実験実習2 |
12 | 実験2:映像の印象に関する実験4 ディスカッション |
13 | 実験2:映像の印象に関する実験5 レポート作成 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
フィールドワークでの写真・映像の収集を授業時間外の作業として行うことがある。
また、レポート作成・発表用のパワーポイント作成を授業時間外の作業として行うことがある。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への出席及び受講態度(40%) 授業内発表・レポート提出(60%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で印刷物を配布します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 三嶋博之 | エコロジカル・マインド : 知性と環境をつなぐ心理学 | NHK出版 | 2000 | |
2 | 佐々木正人 | アフォーダンス: 新しい認知の理論 | 岩波科学ライブラリー | 1994 | |
3 | エドワード・S・リード(細田直哉訳) | アフォーダンスの心理学 | 新曜社 | 2000 |
レポート・発表の作成やデータ分析のためにPCを持参することを推奨します。
受講生の人数や関心によって、授業内容やスケジュールを変更する可能性があります。初回授業で説明します。また、授業時間外の作業等が生じますので、そのつもりで臨んでください。