日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Contemporary Psychology
Course Code HN167
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Fri.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number BEC2320
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

By taking into consideration various body works, students explore what an expressive body is. Also, they research not only the trained embodiment, but also the embodiment that appears after things that stir perception, focus on the embodiment of game and research the body and the possibility of expression born by that.

【Course Contents】

From the bodywork like dancing, yoga, aikido, and training, students observe the body as media and fictional body. Also, they broaden body sensation by studying the idea of non-dance characterized by choreography which trains the perception based on tasks, contacts, improvisation and concepts that appeared after post-modern dance.
Below is a rough syllabus for this class, but there is a possibility that the class contents and speed will be changed depending on participants.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス。ゆっくり動きながら合わせる。身体と時間について考察する。
2 点から線にして動く。身体と重力の関係を考察する。
3 イメージを使って踊ってみる。
4 真似ることから動きを発展させる。
5 コラージュを使ってダンスを紡ぐ。
6 絵画を舞踊譜として捉えてダンスを作る。
7 動きをズラしながらダンスを展開する。
8 アジアのダンスを体験する。
9 擬音語、擬態を元にダンスを作る。
10 コンタクト、合気道の技法を使って踊ってみる。
11 言葉からダンスを作る。
12 言葉からダンスを作る。
13 ダンスの脱構築。ダンスからの逸脱を考える。
14 カメラの前で踊る。

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業時に提示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 出席及び授業時の積極性(50%)
発表に至る取り組み及び内容(50%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
なし。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
必要に応じて指示する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

授業時に紹介するポストモダンダンス、コンテンポラリーダンスの振付家の作品はYoutubeなどを視聴し研究して欲しい。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】