日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN171/HN171HN171 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
映像制作 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4/Wed.4 Wed.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC2320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
A moving-image work exists based on the relationship between the creator and the audience. A piece of work crafted without a sense of focus will fail to sway the emotions of the audience. In order to move the audience, the creator must do a direction in such a way that speaks to the heart.
In this course, students will create a short moving-image work with the audience in mind as a means of examining the meaning behind direction.
Through the classes in this course, each student will create and present two short moving-image works.
There are three fundamental rules for this process.
1.Do not deviate too far from the given theme of the work.
2.Adhere to the given length of the work.
3.Complete the work within the given production time frame.
As the audience for each work will be the other students in the course, students will direct their productions with their classmates as the target audience.
During the presentations, students will discuss whether the aim of the direction successfully came through to the audience. This element forms the core of the course.
1 | イントロダクション |
2 | 作品1 構想・構成 |
3 | 作品1 撮影 |
4 | 作品1 撮影 |
5 | 作品1 撮影/編集 |
6 | 作品1 編集 |
7 | 作品1 発表・講評① |
8 | 作品1 発表・講評② |
9 | 作品2 構成・脚本 |
10 | 作品2 脚本/ロケハン |
11 | 作品2 撮影 |
12 | 作品2 撮影 |
13 | 作品2 編集 |
14 | 作品2 発表・講評 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
構成・撮影・編集など、授業時間内に終了しなかったものについては、時間外に行ってください。
また、普段から多くの映像に触れるようにしてください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
課題作品の提出(2回)(60%) 授業に臨む姿勢(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜、プリントを配布します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
映像作品も含め、適宜、紹介します。 |
映像作品は「創り手」と「受け手」の関係で成り立っています。そして、ただ漠然と創られた作品が「受け手」の心を動かすことはありません。「受け手」の心を動かすためには、「創り手」による「心に届くための演出」が必要になってきます。
この演習では、「受け手」を意識した短い映像作品を制作することで、「演出とはなにか」を考察していきます。
A moving-image work exists based on the relationship between the creator and the audience. A piece of work crafted without a sense of focus will fail to sway the emotions of the audience. In order to move the audience, the creator must do a direction in such a way that speaks to the heart.
In this course, students will create a short moving-image work with the audience in mind as a means of examining the meaning behind direction.
授業全体を通して、受講生は2本の短い映像作品を制作・発表します。
基本的なルールは3つ。
1. 提示された作品のテーマから大きく逸脱しない
2. 決められた作品の長さを守る
3. 決められた制作期間内に仕上げる
「受け手」は他の受講生となるので、その人たちを視聴者層と想定して演出します。
作品発表では、演出意図が思い通りに伝わっているかどうかをディスカッションの中で確認。
ここが、本演習の核の部分となります。
Through the classes in this course, each student will create and present two short moving-image works.
There are three fundamental rules for this process.
1.Do not deviate too far from the given theme of the work.
2.Adhere to the given length of the work.
3.Complete the work within the given production time frame.
As the audience for each work will be the other students in the course, students will direct their productions with their classmates as the target audience.
During the presentations, students will discuss whether the aim of the direction successfully came through to the audience. This element forms the core of the course.
1 | イントロダクション |
2 | 作品1 構想・構成 |
3 | 作品1 撮影 |
4 | 作品1 撮影 |
5 | 作品1 撮影/編集 |
6 | 作品1 編集 |
7 | 作品1 発表・講評① |
8 | 作品1 発表・講評② |
9 | 作品2 構成・脚本 |
10 | 作品2 脚本/ロケハン |
11 | 作品2 撮影 |
12 | 作品2 撮影 |
13 | 作品2 編集 |
14 | 作品2 発表・講評 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
構成・撮影・編集など、授業時間内に終了しなかったものについては、時間外に行ってください。
また、普段から多くの映像に触れるようにしてください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
課題作品の提出(2回)(60%) 授業に臨む姿勢(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜、プリントを配布します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
映像作品も含め、適宜、紹介します。 |