日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN172/HN172HN172 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
芸能研究への導き |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2/Wed.2 Wed.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC2320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The goal is to obtain fundamental research skills (searching for literature, reading texts, fieldwork, analyzing materials, presentation, discussion, writing academic works etc.) through completing elementary research assignments on traditional Japanese performing arts.
1. Get a general outline of research history and research methods of various disciplines that handle Japanese performing arts, such as Japanese literature, performing arts history, art theory, ethnology and ethnography, etc. This class handles modern theater and contemporary dance, together with traditional theater. It is aimed to give students an opportunity to think in which style they want to research for their future graduation paper.
2. [Practice] Interpretation of a theatre piece. It features one of the works of Noh theatre. Students will analyze the verbal and body expressions based on the analytical point of view given in the class. This will provide students with opportunity to experience the emergence of new interpretation of an art work.
3. [Practice] Literature studies and fieldwork. Each student will search newspapers and magazines for articles about local festivals, conduct hearing survey in order to inspect the transition of performance. This will provide students with opportunity to experience the joy of discovery through collecting and surveying research materials.
4. Students will make oral presentations about the two research activities mentioned above. They will receive guidance about presentation methods and writing reports beforehand.
1 | 芸能研究概説(1) |
2 | 芸能研究概説(2) |
3 | 能楽入門 |
4 | 能「井筒」の鑑賞 |
5 | 言語表現の分析 |
6 | 身体表現の分析 |
7 | 発表の仕方、レポートの書き方/文献調査、フィールドワークの第一歩 |
8 | 作品解釈実践 学生による発表 (1) |
9 | 作品解釈実践 学生による発表 (2) |
10 | 歴史文献から身体を復元すること |
11 | 芸能のフィールドワーク |
12 | 文献調査・フィールドワーク実践 学生による発表(1) |
13 | 文献調査・フィールドワーク実践 学生による発表(2) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
文献調査と聞き取り調査に行ってもらいます。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
口頭発表(20%) 最終レポート(Final Report)(40%) 中間レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリント配布 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | エリカ・フィッシャー=リヒテ | 演劇学へのいざない──研究の基礎 | 国書刊行会 | 2013 | 9784336056399 |
2 | 佐藤郁也 | 現代演劇のフィールドワーク──芸術生産の文化社会学 | 東京大学出版会 | 1999 | 9784130501439 |
日本の伝統芸能に関する初歩的な研究課題の実践を通じて、研究スキル(文献探索、テキスト読解、フィールドワーク、資料分析、発表、討議、論文作成等)の基礎を身につけることを目標とします。
The goal is to obtain fundamental research skills (searching for literature, reading texts, fieldwork, analyzing materials, presentation, discussion, writing academic works etc.) through completing elementary research assignments on traditional Japanese performing arts.
(1)日本の演劇、舞踊、その他の芸能を扱う諸学問(国文学、演劇学、舞踊学、芸能史、思想史、美学、パフォーマンス・スタディーズ、民俗学、人類学、文化経済学、文理融合研究など)の研究史と研究手法を概観します。この際には伝統芸能だけではなく、現代の舞台芸術も視野に入れます。自分が将来の卒業論文でどのようなスタイルの研究をするのかを考える契機としてください。
(2)【作品解釈実践】能の作品を一つ取り上げます。作品分析の視点を教えるので、それをふまえて自分で言語表現や身体表現を分析します。分析から作品の新たな解釈が生まれる面白さを体験しましょう。
(3)【文献調査・フィールドワーク実践】各自が住んでいる地域のお祭を対象に、新聞記事や雑誌記事の探索と、聞き取り調査の両方を通じて、パフォーマンスの変化を検証します。調査による発見の喜びを体験しましょう。
(4)上記2種類の研究のそれぞれについて、短い口頭発表と、レポート作成をおこないます。発表の仕方、レポートの書き方は、事前に指導します。
1. Get a general outline of research history and research methods of various disciplines that handle Japanese performing arts, such as Japanese literature, performing arts history, art theory, ethnology and ethnography, etc. This class handles modern theater and contemporary dance, together with traditional theater. It is aimed to give students an opportunity to think in which style they want to research for their future graduation paper.
2. [Practice] Interpretation of a theatre piece. It features one of the works of Noh theatre. Students will analyze the verbal and body expressions based on the analytical point of view given in the class. This will provide students with opportunity to experience the emergence of new interpretation of an art work.
3. [Practice] Literature studies and fieldwork. Each student will search newspapers and magazines for articles about local festivals, conduct hearing survey in order to inspect the transition of performance. This will provide students with opportunity to experience the joy of discovery through collecting and surveying research materials.
4. Students will make oral presentations about the two research activities mentioned above. They will receive guidance about presentation methods and writing reports beforehand.
1 | 芸能研究概説(1) |
2 | 芸能研究概説(2) |
3 | 能楽入門 |
4 | 能「井筒」の鑑賞 |
5 | 言語表現の分析 |
6 | 身体表現の分析 |
7 | 発表の仕方、レポートの書き方/文献調査、フィールドワークの第一歩 |
8 | 作品解釈実践 学生による発表 (1) |
9 | 作品解釈実践 学生による発表 (2) |
10 | 歴史文献から身体を復元すること |
11 | 芸能のフィールドワーク |
12 | 文献調査・フィールドワーク実践 学生による発表(1) |
13 | 文献調査・フィールドワーク実践 学生による発表(2) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
文献調査と聞き取り調査に行ってもらいます。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
口頭発表(20%) 最終レポート(Final Report)(40%) 中間レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリント配布 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | エリカ・フィッシャー=リヒテ | 演劇学へのいざない──研究の基礎 | 国書刊行会 | 2013 | 9784336056399 |
2 | 佐藤郁也 | 現代演劇のフィールドワーク──芸術生産の文化社会学 | 東京大学出版会 | 1999 | 9784130501439 |