日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Contemporary Psychology
Course Code HN172
Theme・Subtitle パフォーマンスとデジタル技術
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Fri.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number BEC2320
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Students will acquire a basic understanding of performance studies, and building on this knowledge, they will explore various artistic practices, communications, and social actions mediated by digital technologies, particularly in online environments.

【Course Contents】

Performance Studies is a discipline that examines a broad range of human activities as “performance,” including not only artistic performances such as the performing arts and performance art, but also various rituals—both sacred and secular— that constitute social life, as well as strategic behaviors in everyday life.
In this course, we will explore how performance, as defined above, is affected by digital technologies, particularly in online environments, and, in turn, how we might intervene within these environments. Our focus will be on how digital and internet technologies transform key aspects of performance, such as liveness, presence, and embodiment, and how they affect the way we present ourselves and communicate with each other. Specifically, we will examine phenomena such as artistic practice in online and augmented reality (AR) spaces, private and public live streaming, YouTubers and virtual YouTubers, social media communication and identity construction, social games, digital fandoms, and digital activism.
The actual course content will be as indicated in the schedule. As with the presentations in the second half of the course, students will also be required to give presentations on the assigned literature. In the second half, students will present their research findings, focusing on specific examples based on their own interests. Alternatively, instead of analyzing existing examples, students may also plan and showcase performances that incorporate digital or internet technologies, as well as explore methods for choreographing online behavior.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス/講義:パフォーマンス研究概説(1)
2 講義:パフォーマンス研究概説(2)
3 講義:パフォーマンスとデジタル化
4 文献講読
5 文献講読
6 文献講読
7 文献講読
8 文献講読
9 学生による発表
10 学生による発表
11 学生による発表
12 学生による発表
13 学生による発表
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
参加者の関心に応じて、フィールドワークを取り入れる可能性があります。

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

指定された文献や映像を事前に読んだり見たりしておく、配布資料に基づいての予習・復習、発表に関連しての調査など。また上演や展示の観覧を課す場合もあります。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 発表、授業への取り組み(65%)
最終レポート(Final Report)(35%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
適宜資料を配布する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 高橋雄一郎、鈴木健編 パフォーマンス研究のキーワード:批判的カルチュラル・スタディーズ入門 世界思想社 2011 9784790715085
2 岡崎乾二郎編 芸術の設計:見る/作ることのアプリケーション フィルムアート社 2007 9784845907069
3 ボリス・グロイス 流れの中で:インターネット時代のアート 人文書院 2021 9784409100455
4 伊藤守編 ポストメディア・セオリーズ:メディア研究の新展開 ミネルヴァ書房 2021 9784623091126
5 濱野智史 アーキテクチャの生態系:情報環境はいかに設計されてきたか ちくま文庫 2015 9784480431837
6 Catherine Wood Performance in Contemporary Art Tate 2022 9781849768238
7 Lyndsay Michalik Gratch, Ariel Gratch Digital Performance in Everyday Life Routledge 2021 9781138342149
その他 (Others)
ほか、その都度指示する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

関心のある事例やテーマを積極的に提起してほしい(パフォーマンスとデジタル化の交点がテーマの授業であるが、少なくともいずれか一方に関わりのある関心やアイデアがあればよい)。
また必須ではないが、英語の文献や情報にも積極的に触れる意欲があればなお望ましい。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

ノートパソコンもしくはタブレットなど、ウェブ上の情報を参照し、長い分量のテキスト入力が支障なく行えるデバイスを持参すること。

【その他 / Others】

・受講者の人数や関心に応じて、授業の進行や扱う内容は多少調整の可能性があります。
・授業の進め方等に関して説明を行うので、初回授業には必ず出席してください。
・初回授業に関連しての連絡を事前に行う可能性があるので、Canvas LMSをチェックするようにしておいてください。

【注意事項 / Notice】