日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Contemporary Psychology
Course Code HN173
Theme・Subtitle 映像身体学の意義と魅力を巡って
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Mon.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number BEC2320
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Device perception forms the core of the theory of image and embodiment. From this perspective, this class observes the nature of photographic images, which were the first form of device perception that has ever appeared in human history. It also explores the meaning of the theory of image and embodiment.

【Course Contents】

After understanding the approach and meaning of device perception, the class focuses on reading the book “The Nature of Photographs” by Stephen Shore, a photographer and photography teacher. This book features a lot of photos. In this class students will also learn the methods of reading photos, and prepare to deliver a presentation of photographic work taken by themselves to the class,

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション――映像身体学の基礎
2 〈機械の知覚〉と〈人間の知覚〉
3 『写真の本質』精読
4 『写真の本質』精読
5 『写真の本質』精読
6 『写真の本質』精読
7 精読の学びを活かした作品プレゼン・講評会
8 精読の学びを活かした作品プレゼン・講評会
9 『写真の本質』精読
10 『写真の本質』精読
11 『写真の本質』精読
12 精読の学びを活かした作品講評会
13 精読の学びを活かした作品講評会
14 『写真の本質』精読のまとめ、並びに『写真の本質』と映像身体学について

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
座席の周囲の学生同士で、感想や意見の交換をしてもらう場合がある。

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

日高優編『映像と文化 知覚の問いに向かって』(2016年)を読むこと。さらなる授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(40%)
口頭発表(30%)
授業に取り組む姿勢(コメントペーパーや出席)(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
プリントを配布する。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業時に適宜、紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

授業はテクストの精読とそれを深めるための講義、議論を中心としておこなう。現代のトピックスについても取り上げながら、展開していく。学生各自が撮影した写真のプレゼンをおこなってもらい、その講評をする回を設定する予定。

【注意事項 / Notice】