日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Contemporary Psychology
Course Code HN174
Theme・Subtitle 技術と生命
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Thu.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number BEC2320
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The goal of this seminar is to acquire fundamental knowledge necessary to address the question of life in the context of contemporary technological condition. Specifically, it aims to provide an introductory understanding of the philosophy of technology concerning technodiversity, as well as fundamental informatics that bridge mechanical and biological worldview. It is framed by the challenges facing modern technological civilization, including planetary humanitarian and environmental crises, as well as emerging technologies that compel us to reconsider traditional distinctions between life and machine.

【Course Contents】

From the beginning to the middle of the semester, we will engage in close readings of selected texts. The readings will include Martin Heidegger’s classic work on the question concerning technology, Yuk Hui’s cosmotechnics, which advocates for technodiversity, and Toru Nishigaki’s fundamental informatics, which proposes the informatic turn. Students are expected to read the assigned texts in advance and participate in group discussions based on summaries and questions prepared by designated students.
At the end of the semester, each student will develop their own question and deliver a research presentation that applies the insights gained from the readings.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス
2 文献講読:技術への問い(ハイデガー)
3 文献講読:技術への問い(ハイデガー)
4 文献講読:技術への問い(ハイデガー)
5 文献講読:技術多様性(ホイ)
6 文献講読:技術多様性(ホイ)
7 文献講読:技術多様性(ホイ)
8 文献講読:生命情報(西垣)
9 文献講読:生命情報(西垣)
10 文献講読:生命情報(西垣)
11 研究発表
12 研究発表
13 研究発表
14 研究発表

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

予習として、文献の精読と担当回(文献講読及び研究発表)の発表を準備すること。
復習として、関連文献を参考にしつつ、毎回の議論についての理解や考察を深めること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 議論への参加(30%)
文献講読発表(30%)
研究発表(40%)
備考 (Notes)
受講生は、文献講読発表と研究発表をそれぞれ1回おこない、毎回の授業で議論に参加することが求められる。

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
配布する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 マルティン・ハイデガー 技術とは何だろうか 講談社学術文庫 2019 9784065150108
2 ユク・ホイ 再帰性と偶然性 青土社 2022 9784791774463
3 ユク・ホイ 中国における技術への問い ゲンロン 2022 9784907188467
4 伊藤守(編) メディア論の冒険者たち 東京大学出版会 2023 9784130502092
5 西垣通 新 基礎情報学 NTT出版 2021 9784757103993
その他 (Others)
その他、適宜紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】