日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Contemporary Psychology
Course Code HN217
Theme・Subtitle シネエッセイを創る
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items) 対面
Campus Seminar
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Tue.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number BEC2220
Language Japanese
Class Registration Method Lottery Registration(定員:35人/ Capacity:35)
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

By exploring the possibilities of essay films and documentaries, this course aims to consider what modern society is alienating and to discover the sensibilities and words inherent in ourselves.

【Course Contents】

Essay films are diaries, in which images are drawn with words themselves. As a film-maker, I think the process of personal thinking can also take place through film. When we try to alienate day-to-day reality by our own thoughts and words, the boundary between documentary and fiction may disappear.
This class attempts a certain type of social criticism through the technique of essay films. In the first half of the semester, we will view and consider masterpieces of essay film, and develop viewpoints for criticizing to them. Then I think students will each discover their own inherent language. In the latter half of the semester, each student actually makes an essay film of their own. Reality is uncertain. This class aims to train students in acquiring a specific viewpoint of reality that lies at the beginning of making their own work.
Weakness, pain, and disease are necessarily inherent in a body facing death. However, they are hidden, and placed on the outer edges of society. This class observes reality from the perspective of weakness and pain, and reconsiders our overly-standardized society through words born from the individual body. As a method for exploring such matters, we consider "essay films."

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 はじめに
2 レクチャーとグループディスカッション
:言語化できないことを見つめる
3 レクチャーとグループディスカッション
:私的さを超えながら「私」であること
4 レクチャーとグループディスカッション
:痛みから見る世界
5 レクチャーとグループディスカッション
:フェミニズムが切り拓くもの
6 レクチャーとグループディスカッション
:ケアの深層に流れる時間
7 レクチャーとグループディスカッション
:現実への繊細な触れ方(映像人類学のまなざし)
8 ワークインプログレスの方法(オープンダイアローグの説明)
9 ワークインプログレス(制作過程の発表)とディスカッション
10 ワークインプログレス(制作過程の発表)とディスカッション
11 作品発表
12 作品発表
13 講評
14 講評

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
毎回、映像作品(抜粋)を見ながら、シネエッセイの手法を深めつつ、社会批評の方法や思想などを学んでいきます。

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

適宜指示する参考文献の読解、リサーチなど事前課題に取り組んでもらうことがあります。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 リアクションペーパー(20%)
授業への出席と積極性(60%)
作品の達成(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 中村佑子 マザリング 現代の母なる場所 集英社  2019
2 中村佑子 わたしが誰かわからない ヤングケアラーを探す旅 医学書院 2023
その他 (Others)
参考にする映像作品は、ジョナス・メカス、ホセ・ルイス・ゲリン、アニエス・ヴァルダ、シャンタル・アケルマン、トリン・T・ミンハ、ジャン・ルーシュ、クリス・マルケル、J・L・ゴダール、鈴木志郎康、出光真子etcを考えています。

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

撮影・編集はスマートフォンのみで大丈夫です(カメラでの撮影、パソコン編集も可)

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】