日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN218/HN218HN218 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2/Wed.2 Wed.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC2220 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:35人/ Capacity:35) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will improve their understanding of theatrical practice of preceding generations, obtain the basic viewpoint needed for production and research.
Students will read the records from the discussion meetings in 80s and early 90s about the various theatrical movements of that time. Through teacher's explanations, whole class discussions, reproducing the corresponding works they imagine the space of the discourse. It might not immediately connect to the current theatrical art expression students might be familiar with, understanding of the history of theater like Shingeki, Angura, small theater and modern colloquial drama, or to the position in the art world. However, the class will cover the connection with theatrical practices trending nowadays, like participatory, documentary and post-drama as it historically relates to them.
1 | イントロダクション |
2 | リーディング1 |
3 | リーディング2 |
4 | リーディング3 |
5 | リーディング4 |
6 | リーディング5 |
7 | リーディング6 |
8 | リーディング7 |
9 | リーディング8 |
10 | 振り返り |
11 | グループ制作1 |
12 | グループ制作2 |
13 | 授業内発表 |
14 | 授業内発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業時の取り組み(50%) 課題発表(50%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 羽鳥嘉郎 | 『集まると使える—80年代 運動の中の演劇と演劇の中の運動』 | ころから | 2018 | 9784907239374 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | パブロ・エルゲラ | 『ソーシャリー・エンゲイジド・アート入門』 | フィルムアート社 | 2015 |
先行世代の演劇実践について理解を深め、制作・研究に際しての基礎的な視座を身につける。
Students will improve their understanding of theatrical practice of preceding generations, obtain the basic viewpoint needed for production and research.
80年代中頃〜90年代前半の各種演劇運動に関する、当時の座談会などの採録を声に出して読む。教員による補足、全体での議論および該当する作品の再演を通じて、言説空間を想像する。履修者が親しんでいると思われる現行の舞台芸術表現や、新劇、アングラ、小劇場、現代口語演劇といった演劇史理解、またアートワールドにおける位置付けとすぐにはむすびつかないかもしれない。しかし現在の潮流である参加型、ドキュメンタリー、ポストドラマ的な演劇実践の前史にあたるので、適宜つながりを提示する。
Students will read the records from the discussion meetings in 80s and early 90s about the various theatrical movements of that time. Through teacher's explanations, whole class discussions, reproducing the corresponding works they imagine the space of the discourse. It might not immediately connect to the current theatrical art expression students might be familiar with, understanding of the history of theater like Shingeki, Angura, small theater and modern colloquial drama, or to the position in the art world. However, the class will cover the connection with theatrical practices trending nowadays, like participatory, documentary and post-drama as it historically relates to them.
1 | イントロダクション |
2 | リーディング1 |
3 | リーディング2 |
4 | リーディング3 |
5 | リーディング4 |
6 | リーディング5 |
7 | リーディング6 |
8 | リーディング7 |
9 | リーディング8 |
10 | 振り返り |
11 | グループ制作1 |
12 | グループ制作2 |
13 | 授業内発表 |
14 | 授業内発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業時の取り組み(50%) 課題発表(50%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 羽鳥嘉郎 | 『集まると使える—80年代 運動の中の演劇と演劇の中の運動』 | ころから | 2018 | 9784907239374 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | パブロ・エルゲラ | 『ソーシャリー・エンゲイジド・アート入門』 | フィルムアート社 | 2015 |