日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Contemporary Psychology
Course Code HN230
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items) 対面(全回対面)
Campus Seminar
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Thu.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number BEC2120
Language Japanese
Class Registration Method Lottery Registration(定員:35人/ Capacity:35)
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Based on the hypothesis that there is a type of acting that is only suitable for movies, this class aims to grasp several patterns of "cinematic acting." "Acting that is only suitable for movies" does not refer to the aspects that come from "techniques" such as "freely changing the size of characters on screen" or "picking up even the faintest breaths through a microphone," as everyone might imagine, but rather to acting that is "only suitable for movies" in terms of how actors act out texts written as dialogue. How did the creators come to think about the characteristics of movies and how did they end up like this? As an example, I would like to explore this from the perspectives of both actors and directors by tracing Japanese films from the 1950s, known as the golden age, using the same text. On top of that, I would also like to think about the acting, direction, and dialogue of recent Japanese films.

【Course Contents】

・Think about the characteristics of film acting while watching various movie fragments.

・Learn about the actual rehearsals conducted by film directors.

・Try acting out or directing the text of a recent Japanese short film.

・Screening and discussion.

・Read a scene from an existing feature film (from the 1950s) and act it out yourself. Try directing as well.

Everyone will repeat "acting as an actor" and "directing as a director", so even those without experience are expected to take on the challenge.

Since continuity with the previous class is important in the first half, and group work will be conducted in the second half, attendance is required for all classes. In particular, in group work, the absence of even one person will cause problems in rehearsals and filming, and will cause great inconvenience to the other members of the group, so please participate responsibly.

Outside of class time, you will be required to write at least 11 assignment reports, read a script of more than 100 pages for a feature film, watch the entire designated feature film, write a script, hold group meetings, edit, and do sound adjustments, so you will need to be prepared and have a strong interest in the theme.
In addition, the class schedule may be changed as necessary while gauging the progress of students' efforts and the breadth of their interests.
All reports submitted after class will be shared with everyone (distributed in one place). Please write your reports with the understanding that your classmates will also read them.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ・アンケート、自己紹介、授業の流れの説明
・参考上映
※上映された短編(もしくは長編映画の様々な断片)における演技の考察(2500字以上)を次週までに提出。
2 ・資料映像上映①とディスカッション
※観た映像の演出に関する考察①(2000字以上)を次週までに提出。
・班分けと短編シナリオの配布
3 短編・班ごとにリハーサル①ホン読み
4 短編・班ごとにリハーサル②動いてみる
5 短編・選ばれた班の撮影①(撮影しない版は見学)
※撮影した班も見学した班も感想をレポートとして提出(2500字以上)
6 短編・選ばれた班の撮影②(撮影しない班は見学)
※撮影した班も見学した班も感想をレポートとして提出(2500字以上)
7 短編・上映講評①
※完成した短編の感想と考察をレポートとして提出(2500字以上)
8 短編・上映講評②
※完成した短編の感想と考察をレポートとして提出(2500字以上)
9 長編映画(1950年代の日本映画)のシナリオの一場面を演じてみる(演出してみる)①
※体験した感想をレポートとして提出(2000字以上)
10 長編映画(1950年代の日本映画)のシナリオの一場面を演じてみる(演出してみる)②
※体験した感想をレポートとして提出(2000字以上)
11 長編映画(1950年代の日本映画)のシナリオの一場面を演じてみる(演出してみる)③
※体験した感想をレポートとして提出(2000字以上)
12 長編映画(1950年代の日本映画)のシナリオの一場面を演じてみる(演出してみる)④
※体験した感想をレポートとして提出(2000字以上)
13 参考上映
※自ら演出したり演技した経験を踏まえて上映動画をどう観たかをレポートする(4000字以上)
14 ・授業のまとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

シナリオを繰り返し読み込むこと、課題のレポート提出は最低でも11回(2000字〜4000字以上)、シナリオの執筆、グループで行うリハーサル・撮影のための準備や打ち合わせ、編集と整音の作業などが授業外で必要になってきます。
また、授業で指定した映画を時間外に有料配信やレンタルDVDで観てもらう必要があります。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 課題への取り組みの積極性、授業での発表(複数回の提出物を含む)(100%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

編集ソフトで編集を行えることや、編集ソフトでの最低限の整音が行えることが望ましいが、必須とはしない。未経験者は履修後に自力で習得してほしい。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

動画を撮影できるスマートフォン。
簡単な動画編集ができる編集ソフト。

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】