日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN230/HN230HN230 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面(全回対面) |
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4/Thu.4 Thu.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC2120 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:35人/ Capacity:35) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Based on the hypothesis that there is a type of acting that is only suitable for movies, this class aims to grasp several patterns of "cinematic acting." "Acting that is only suitable for movies" does not refer to the aspects that come from "techniques" such as "freely changing the size of characters on screen" or "picking up even the faintest breaths through a microphone," as everyone might imagine, but rather to acting that is "only suitable for movies" in terms of how actors act out texts written as dialogue. How did the creators come to think about the characteristics of movies and how did they end up like this? As an example, I would like to explore this from the perspectives of both actors and directors by tracing Japanese films from the 1950s, known as the golden age, using the same text. On top of that, I would also like to think about the acting, direction, and dialogue of recent Japanese films.
・Think about the characteristics of film acting while watching various movie fragments.
・Learn about the actual rehearsals conducted by film directors.
・Try acting out or directing the text of a recent Japanese short film.
・Screening and discussion.
・Read a scene from an existing feature film (from the 1950s) and act it out yourself. Try directing as well.
Everyone will repeat "acting as an actor" and "directing as a director", so even those without experience are expected to take on the challenge.
Since continuity with the previous class is important in the first half, and group work will be conducted in the second half, attendance is required for all classes. In particular, in group work, the absence of even one person will cause problems in rehearsals and filming, and will cause great inconvenience to the other members of the group, so please participate responsibly.
Outside of class time, you will be required to write at least 11 assignment reports, read a script of more than 100 pages for a feature film, watch the entire designated feature film, write a script, hold group meetings, edit, and do sound adjustments, so you will need to be prepared and have a strong interest in the theme.
In addition, the class schedule may be changed as necessary while gauging the progress of students' efforts and the breadth of their interests.
All reports submitted after class will be shared with everyone (distributed in one place). Please write your reports with the understanding that your classmates will also read them.
1 | ・アンケート、自己紹介、授業の流れの説明 ・参考上映 ※上映された短編(もしくは長編映画の様々な断片)における演技の考察(2500字以上)を次週までに提出。 |
2 | ・資料映像上映①とディスカッション ※観た映像の演出に関する考察①(2000字以上)を次週までに提出。 ・班分けと短編シナリオの配布 |
3 | 短編・班ごとにリハーサル①ホン読み |
4 | 短編・班ごとにリハーサル②動いてみる |
5 | 短編・選ばれた班の撮影①(撮影しない版は見学) ※撮影した班も見学した班も感想をレポートとして提出(2500字以上) |
6 | 短編・選ばれた班の撮影②(撮影しない班は見学) ※撮影した班も見学した班も感想をレポートとして提出(2500字以上) |
7 | 短編・上映講評① ※完成した短編の感想と考察をレポートとして提出(2500字以上) |
8 | 短編・上映講評② ※完成した短編の感想と考察をレポートとして提出(2500字以上) |
9 | 長編映画(1950年代の日本映画)のシナリオの一場面を演じてみる(演出してみる)① ※体験した感想をレポートとして提出(2000字以上) |
10 | 長編映画(1950年代の日本映画)のシナリオの一場面を演じてみる(演出してみる)② ※体験した感想をレポートとして提出(2000字以上) |
11 | 長編映画(1950年代の日本映画)のシナリオの一場面を演じてみる(演出してみる)③ ※体験した感想をレポートとして提出(2000字以上) |
12 | 長編映画(1950年代の日本映画)のシナリオの一場面を演じてみる(演出してみる)④ ※体験した感想をレポートとして提出(2000字以上) |
13 | 参考上映 ※自ら演出したり演技した経験を踏まえて上映動画をどう観たかをレポートする(4000字以上) |
14 | ・授業のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
シナリオを繰り返し読み込むこと、課題のレポート提出は最低でも11回(2000字〜4000字以上)、シナリオの執筆、グループで行うリハーサル・撮影のための準備や打ち合わせ、編集と整音の作業などが授業外で必要になってきます。
また、授業で指定した映画を時間外に有料配信やレンタルDVDで観てもらう必要があります。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
課題への取り組みの積極性、授業での発表(複数回の提出物を含む)(100%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
編集ソフトで編集を行えることや、編集ソフトでの最低限の整音が行えることが望ましいが、必須とはしない。未経験者は履修後に自力で習得してほしい。
動画を撮影できるスマートフォン。
簡単な動画編集ができる編集ソフト。
映画だけに通用する演技があるという仮説のもと、「映画的な演技」をいくつかのパターンとして分類・把握することを目的とする授業です。「映画だけに通用する演技」とは誰もが思い浮かべる「画面の人物サイズを自在に変化させること」や「マイクを通して小さな吐息まで拾う」ような「技法」に由来する側面ではなく、会話として書かれたテキストを俳優がどう演じるかという点において「映画だけに通用する」演技のことです。それは作り手がどのように映画の特性を考えた結果そうなっていったのか。一例として、黄金期といわれる1950年代の日本映画を、同じテキストを用いてなぞることで、演者と演出者双方の立場から探ってみたい。その上で、近年の日本映画の演技・演出・セリフについても一緒に考えたい。
Based on the hypothesis that there is a type of acting that is only suitable for movies, this class aims to grasp several patterns of "cinematic acting." "Acting that is only suitable for movies" does not refer to the aspects that come from "techniques" such as "freely changing the size of characters on screen" or "picking up even the faintest breaths through a microphone," as everyone might imagine, but rather to acting that is "only suitable for movies" in terms of how actors act out texts written as dialogue. How did the creators come to think about the characteristics of movies and how did they end up like this? As an example, I would like to explore this from the perspectives of both actors and directors by tracing Japanese films from the 1950s, known as the golden age, using the same text. On top of that, I would also like to think about the acting, direction, and dialogue of recent Japanese films.
・様々な映画の断片を観ながら、映画の演技の特徴を考える。
・映画監督が行うリハーサルの実際を知る。
・近年の短編映画のテキストを演じてみる、または演出してみる。撮影もする。
・上映とディスカッション。
・既存の長編映画(50年代)の一場面のシナリオを読み込み、自分たちで演じてみる。演出もやってみる。
全員が「役者として演じること」と「監督として演出すること」を繰り返すので、未経験者であっても積極的に取り組む姿勢が求められます。
前半は前回の授業との連続性が重要なため、後半はグループワークになるので、全回出席が前提となります。特にグループワークでは、一人でも欠けるとリハーサルや撮影に支障をきたし、グループのメンバーにも多大な迷惑をかけることになるので、責任感を持って参加してください。
授業時間以外に最低11回の課題のレポート、長編だと100ページ以上のシナリオの読み込み、指定の長編映画を全編観ること、シナリオ執筆、グループでの打ち合わせ、編集、整音作業などを行うので、それなりの覚悟とテーマへの強い興味が必要になってきます。
また、履修者の取り組みの様子やそれぞれの興味の広がりを測りながら、適宜、授業予定を変更していく可能性があります。
なお、授業後に提出されたレポートは全て、全員で共有します(一つにまとめて配布)。クラスメイトにも自分のレポートを読まれることを前提に書いてください。
・Think about the characteristics of film acting while watching various movie fragments.
・Learn about the actual rehearsals conducted by film directors.
・Try acting out or directing the text of a recent Japanese short film.
・Screening and discussion.
・Read a scene from an existing feature film (from the 1950s) and act it out yourself. Try directing as well.
Everyone will repeat "acting as an actor" and "directing as a director", so even those without experience are expected to take on the challenge.
Since continuity with the previous class is important in the first half, and group work will be conducted in the second half, attendance is required for all classes. In particular, in group work, the absence of even one person will cause problems in rehearsals and filming, and will cause great inconvenience to the other members of the group, so please participate responsibly.
Outside of class time, you will be required to write at least 11 assignment reports, read a script of more than 100 pages for a feature film, watch the entire designated feature film, write a script, hold group meetings, edit, and do sound adjustments, so you will need to be prepared and have a strong interest in the theme.
In addition, the class schedule may be changed as necessary while gauging the progress of students' efforts and the breadth of their interests.
All reports submitted after class will be shared with everyone (distributed in one place). Please write your reports with the understanding that your classmates will also read them.
1 | ・アンケート、自己紹介、授業の流れの説明 ・参考上映 ※上映された短編(もしくは長編映画の様々な断片)における演技の考察(2500字以上)を次週までに提出。 |
2 | ・資料映像上映①とディスカッション ※観た映像の演出に関する考察①(2000字以上)を次週までに提出。 ・班分けと短編シナリオの配布 |
3 | 短編・班ごとにリハーサル①ホン読み |
4 | 短編・班ごとにリハーサル②動いてみる |
5 | 短編・選ばれた班の撮影①(撮影しない版は見学) ※撮影した班も見学した班も感想をレポートとして提出(2500字以上) |
6 | 短編・選ばれた班の撮影②(撮影しない班は見学) ※撮影した班も見学した班も感想をレポートとして提出(2500字以上) |
7 | 短編・上映講評① ※完成した短編の感想と考察をレポートとして提出(2500字以上) |
8 | 短編・上映講評② ※完成した短編の感想と考察をレポートとして提出(2500字以上) |
9 | 長編映画(1950年代の日本映画)のシナリオの一場面を演じてみる(演出してみる)① ※体験した感想をレポートとして提出(2000字以上) |
10 | 長編映画(1950年代の日本映画)のシナリオの一場面を演じてみる(演出してみる)② ※体験した感想をレポートとして提出(2000字以上) |
11 | 長編映画(1950年代の日本映画)のシナリオの一場面を演じてみる(演出してみる)③ ※体験した感想をレポートとして提出(2000字以上) |
12 | 長編映画(1950年代の日本映画)のシナリオの一場面を演じてみる(演出してみる)④ ※体験した感想をレポートとして提出(2000字以上) |
13 | 参考上映 ※自ら演出したり演技した経験を踏まえて上映動画をどう観たかをレポートする(4000字以上) |
14 | ・授業のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
シナリオを繰り返し読み込むこと、課題のレポート提出は最低でも11回(2000字〜4000字以上)、シナリオの執筆、グループで行うリハーサル・撮影のための準備や打ち合わせ、編集と整音の作業などが授業外で必要になってきます。
また、授業で指定した映画を時間外に有料配信やレンタルDVDで観てもらう必要があります。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
課題への取り組みの積極性、授業での発表(複数回の提出物を含む)(100%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
編集ソフトで編集を行えることや、編集ソフトでの最低限の整音が行えることが望ましいが、必須とはしない。未経験者は履修後に自力で習得してほしい。
動画を撮影できるスマートフォン。
簡単な動画編集ができる編集ソフト。