日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN248/HN248HN248 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
非劇映画の撮影技法 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期2/Spring Semester2Spring Semester2 |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3/Tue.3 Tue.3 , 火4/Tue.4, Tue.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC2120 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:35人/ Capacity:35) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
New discoveries can be made by changing the perspective, angle, and length of time from which you view the phenomenon that is actually happening to the subject you are looking at. In order to observe and verify how this is progressing, we will photograph and visualize it.
Two consecutive classes.
Students will further acquire photography and lighting techniques by using the department's photography and lighting equipment and smartphones in the studio building. The images are created using time-lapse photography and high-speed photography (slow motion).
Creating assignments in groups. There are reference previews as appropriate.
The content of the lessons may change from the plan below depending on the skill acquisition of the students.
1 | ガイダンス/課題提示 |
2 | 参考試写 |
3 | 撮影照明技術/参考試写 |
4 | 撮影照明技術/参考試写 |
5 | 企画 |
6 | 企画 |
7 | 撮影照明技術/参考試写 |
8 | 撮影照明技術/参考試写 |
9 | 課題制作 |
10 | 課題制作 |
11 | 課題制作/編集 |
12 | 課題制作/編集 |
13 | 編集/上映講評 |
14 | 上映講評 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時に指示します。授業時間外での取材やロケハンなどある可能性あり。
企画によっては学外での撮影を行う場合もあります。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
課題撮影と提出(70%) 授業への取り組み(30%) |
備考 (Notes) | ||
出席を重視し課題提出は必須です。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に適宜配布します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じて指示します。 |
自分の見ている被写体に起こっている現象が実は見る視点、角度、時間の長さを変えてみることで新たな発見がある。それがどのように推移しているのか観察し検証するために撮影し映像化していく。
New discoveries can be made by changing the perspective, angle, and length of time from which you view the phenomenon that is actually happening to the subject you are looking at. In order to observe and verify how this is progressing, we will photograph and visualize it.
2コマ連続授業。
学科保有の撮影照明機材や手持ち機材、スマートフォンなどを用いて撮影技術や照明技術を身につけ微速度撮影やハイスピード撮影(スローモーション)を取り入れながら映像化していく。
グループでの短編課題制作。適宜参考試写あり。
授業内容は受講学生の技術習得に応じて下記の計画から変更する可能性がある。
Two consecutive classes.
Students will further acquire photography and lighting techniques by using the department's photography and lighting equipment and smartphones in the studio building. The images are created using time-lapse photography and high-speed photography (slow motion).
Creating assignments in groups. There are reference previews as appropriate.
The content of the lessons may change from the plan below depending on the skill acquisition of the students.
1 | ガイダンス/課題提示 |
2 | 参考試写 |
3 | 撮影照明技術/参考試写 |
4 | 撮影照明技術/参考試写 |
5 | 企画 |
6 | 企画 |
7 | 撮影照明技術/参考試写 |
8 | 撮影照明技術/参考試写 |
9 | 課題制作 |
10 | 課題制作 |
11 | 課題制作/編集 |
12 | 課題制作/編集 |
13 | 編集/上映講評 |
14 | 上映講評 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時に指示します。授業時間外での取材やロケハンなどある可能性あり。
企画によっては学外での撮影を行う場合もあります。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
課題撮影と提出(70%) 授業への取り組み(30%) |
備考 (Notes) | ||
出席を重視し課題提出は必須です。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に適宜配布します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じて指示します。 |