日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN249/HN249HN249 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4/Thu.4 Thu.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC2120 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:20人/ Capacity:20) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In this course, students will work on a photography project and stay committed to photography by “shooting, selecting, and presenting” photos, and repeating the process of seeing, appreciating, and critiquing the photos, with the goal of developing an understanding of photography.
Before the advent of photography, only those things preserved in writing and painting had any possibility of withstanding the passage of time; things stored in people’s memories would be lost as soon as they were gone.
Photography originally began with the discovery of natural principles and phenomena. Nowadays with the advances in science and technology, many people started to walk around with cameras in their pockets, ready to capture moments in photos and videos, and immediately posting them on social media and websites.
Consequently, the volume of photos being stored online is growing exponentially by the second, which is beyond our ability to conceive.
Based on our understanding of the historical background, and with the emerging trends in photographic mass production and consumption, this course will explore the question: What exactly are we trying to accomplish with photos? Students will try to answer this question by shooting, viewing, and presenting photos.
In particular, I will first provide an overview of the course structure and a historical review of photography. Students will then present their photos to the class and share feedback and opinions with their peers.
The course schedule is basically as follows, but it is subject to change depending on the interests and progress of the students.
* Prior knowledge of photographic techniques is not a prerequisite, but active participation in class discussion is highly encouraged.
* Students can use a camera of their choice. If you do not have a camera of your own, you may use university equipment (a digital single-lens reflex camera). You may need to use your own digital camera or smartphone camera.
* If you use university equipment, you will be required to buy/have your own memory card (SD card).
1 | ガイダンス (授業の流れと講師の作品の紹介) |
2 | 撮影 |
3 | 2で撮影した写真の発表と講評 |
4 | 発表と講評 |
5 | 発表と講評 |
6 | 発表と講評 |
7 | 発表と講評 |
8 | 発表と講評 |
9 | 発表と講評 |
10 | 発表と講評 |
11 | 発表と講評 |
12 | 発表と講評 |
13 | 発表と講評 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外での課題撮影を原則とし授業内は発表と講評を中心とする。写真を撮って持ってくる、そしてそれらをよく見ることの繰り返しとなる。授業外での制作時間と積極性および継続性を要するので受講生にはその覚悟を持って臨んでもらいたい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席及び授業への取り組み(50%) 積極性(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に提示する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に提示する。 |
「撮影→選択→発表」 という具体的な制作作業を通じて写真と向き合い、 見ること、感じること、考えることを繰り返すことで写真への理解を目指す。
In this course, students will work on a photography project and stay committed to photography by “shooting, selecting, and presenting” photos, and repeating the process of seeing, appreciating, and critiquing the photos, with the goal of developing an understanding of photography.
写真がなかった時代、物事は文字や絵にして残しておかなければ、それを覚えている人間がいなくなると同時に消えるものであった。
そんななか、元々自然の法則や自然の現象から写真が発見され、そして科学や技術の発展により、現在では多くの人がカメラを持ち歩き、写真や動画で物事を記録し、すぐにsnsやwebなどに保存、保管することが出来るようになった。
結果、今現在も目には見えないデータとして想像もつかないほど大量の写真がweb上に存在し増え続けている。
こうした歴史的背景を踏まえたうえで、この授業では、写真が大量生産、大量消費されているからこそ、写真を撮ること、見ること、発表することで「僕たちは写真でいったい何をしているのか?」ということを考え、明らかにする。
具体的には、ガイダンスや歴史的経緯をおさえたうえで、各自の写真作品発表と参加者同士での講評・意見交換を中心に行うことを通して、授業を展開する。
おおまかな授業計画は以下の通りだが、 受講者の関心や進度に応じて柔軟に変更対応する。
※写真技術の基礎知識は必要としないが、 授業への積極的な参加、 発言を重視する。
※使用する機材は自由。カメラを所有していない人は大学機材 (デジタル一眼レフカメラ) を使用する。 各自のデジタルカメラや携帯カメラ等の使用をお願いする場合もある。
※大学機材を使用する場合は個人での記録メディア (SDカード) の購入・保有を必須とする
Before the advent of photography, only those things preserved in writing and painting had any possibility of withstanding the passage of time; things stored in people’s memories would be lost as soon as they were gone.
Photography originally began with the discovery of natural principles and phenomena. Nowadays with the advances in science and technology, many people started to walk around with cameras in their pockets, ready to capture moments in photos and videos, and immediately posting them on social media and websites.
Consequently, the volume of photos being stored online is growing exponentially by the second, which is beyond our ability to conceive.
Based on our understanding of the historical background, and with the emerging trends in photographic mass production and consumption, this course will explore the question: What exactly are we trying to accomplish with photos? Students will try to answer this question by shooting, viewing, and presenting photos.
In particular, I will first provide an overview of the course structure and a historical review of photography. Students will then present their photos to the class and share feedback and opinions with their peers.
The course schedule is basically as follows, but it is subject to change depending on the interests and progress of the students.
* Prior knowledge of photographic techniques is not a prerequisite, but active participation in class discussion is highly encouraged.
* Students can use a camera of their choice. If you do not have a camera of your own, you may use university equipment (a digital single-lens reflex camera). You may need to use your own digital camera or smartphone camera.
* If you use university equipment, you will be required to buy/have your own memory card (SD card).
1 | ガイダンス (授業の流れと講師の作品の紹介) |
2 | 撮影 |
3 | 2で撮影した写真の発表と講評 |
4 | 発表と講評 |
5 | 発表と講評 |
6 | 発表と講評 |
7 | 発表と講評 |
8 | 発表と講評 |
9 | 発表と講評 |
10 | 発表と講評 |
11 | 発表と講評 |
12 | 発表と講評 |
13 | 発表と講評 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外での課題撮影を原則とし授業内は発表と講評を中心とする。写真を撮って持ってくる、そしてそれらをよく見ることの繰り返しとなる。授業外での制作時間と積極性および継続性を要するので受講生にはその覚悟を持って臨んでもらいたい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席及び授業への取り組み(50%) 積極性(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に提示する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に提示する。 |