日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN263/HN263HN263 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
音と音楽の間-サウンドデザインの試行 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面 |
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金5/Fri.5 Fri.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC2320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:35人/ Capacity:35) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This is a class to deepen your sensitivity and knowledge of sound. The main focus is on developing sensitivity and improving literacy towards sound, and students will create works using all kinds of sounds as materials.
"Sound art" means "auditory art." It includes not only music as entertainment and performing arts, but also soundscapes as environmental soundscapes, dance performance as the music of the body, sound poetry through words and vocalizations, acoustic sculptures as objects that make sounds, sound installations that emphasize the presence and experience of sound, and visual arts such as video and graphic music notation that question the relationship between sight and hearing. In the first semester, the class will introduce examples of sound art works and their creators, and in the second semester, students will create works by recording and editing using a computer.
1 | オリエンテーション・授業概要 |
2 | 作品紹介・解説 |
3 | 作品紹介・解説 |
4 | 作品紹介・解説 |
5 | オーディオエディター(DAW)操作説明 |
6 | 個人作業・個人指導 |
7 | 個人作業・個人指導 |
8 | 中間レポート:プレゼンテーション・講評[1] |
9 | 中間レポート:プレゼンテーション・講評[2] |
10 | 個人作業・個人指導 |
11 | 個人作業・個人指導 |
12 | 個人作業・個人指導 |
13 | 最終レポート:プレゼンテーション・講評[1] |
14 | 最終レポート:プレゼンテーション・講評[2] |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
※スライド、映像/音の再生 |
作品制作時に個別に必要とされる場合に行う音の録音(環境音、器楽音etc)
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
中間レポート(30%) 最終テスト(Final Test)(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 柳沢英輔 | 『フィールド・レコーディング入門 : 響きのなかで世界と出会う』 | フィルムアート社 | 2022 | 9784845921249 |
2 | デヴィッド・バーン | 『音楽のはたらき』 | イースト・プレス | 2023 | 9784781621968 |
3 | 細川周平 | 『音と耳から考える : 歴史・身体・テクノロジー』 | アルテスパブリッシング | 2021 | 9784865592405 |
4 | 仁科エミ, 河合徳枝 | 『音楽・情報・脳』 | 放送大学教育振興会 | 2017 | 9784595140938 |
5 | R.マリー・シェーファー | 『世界の調律 : サウンドスケープとはなにか』 | 平凡社 | 2006 | 4582765750 |
その他 (Others) | |||||
中川克志『サウンド・アートとは何か: 音と耳に関わる現代アートの四つの系譜』ナカニシヤ出版 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | アラン・リクト | 『サウンドアート 音楽の向こう側、耳と目の間』 | フィルムアート社 | 2010 | 9784845909421 |
2 | ハンス・ウルリッヒ・オブリスト | 『ミュージック : 「現代音楽」をつくった作曲家たち』 | フィルムアート社 | 2015 | 9784845914388 |
3 | 藤枝守 | 『響きの生態系 : ディープ・リスニングのために』 | フィルムアート社 | 2000 | 4845900041 |
PC、スマートフォン(録音に使用)
Yui Onodera (www.critical-path.info)
art collective NOR(www.nor.tokyo)
音に対する感性や知識を深め、音への感性開発/リテラシー向上に主眼をおいた、あらゆる音を素材とした作品を作り上げます。
This is a class to deepen your sensitivity and knowledge of sound. The main focus is on developing sensitivity and improving literacy towards sound, and students will create works using all kinds of sounds as materials.
「サウンドアート」とは「聴覚芸術」のことです。娯楽・芸能としての音楽のみならず、環境の音風景としてのサウンドスケープ、身体の音楽としてのダンスパフォーマンス、言葉や発声によるサウンドポエトリー、音を鳴らすオブジェとしての音響彫刻、音の存在と体験を重視するサウンドインスタレーション、視覚と聴覚の関係性を問う映像や図形楽譜という視覚芸術なども含まれています。前半はサウンドアート作品とその作家の事例紹介、後半はコンピューターを用いてレコーディング&編集作業によって作品を作り上げるという構成の授業になります。
"Sound art" means "auditory art." It includes not only music as entertainment and performing arts, but also soundscapes as environmental soundscapes, dance performance as the music of the body, sound poetry through words and vocalizations, acoustic sculptures as objects that make sounds, sound installations that emphasize the presence and experience of sound, and visual arts such as video and graphic music notation that question the relationship between sight and hearing. In the first semester, the class will introduce examples of sound art works and their creators, and in the second semester, students will create works by recording and editing using a computer.
1 | オリエンテーション・授業概要 |
2 | 作品紹介・解説 |
3 | 作品紹介・解説 |
4 | 作品紹介・解説 |
5 | オーディオエディター(DAW)操作説明 |
6 | 個人作業・個人指導 |
7 | 個人作業・個人指導 |
8 | 中間レポート:プレゼンテーション・講評[1] |
9 | 中間レポート:プレゼンテーション・講評[2] |
10 | 個人作業・個人指導 |
11 | 個人作業・個人指導 |
12 | 個人作業・個人指導 |
13 | 最終レポート:プレゼンテーション・講評[1] |
14 | 最終レポート:プレゼンテーション・講評[2] |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
※スライド、映像/音の再生 |
作品制作時に個別に必要とされる場合に行う音の録音(環境音、器楽音etc)
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
中間レポート(30%) 最終テスト(Final Test)(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 柳沢英輔 | 『フィールド・レコーディング入門 : 響きのなかで世界と出会う』 | フィルムアート社 | 2022 | 9784845921249 |
2 | デヴィッド・バーン | 『音楽のはたらき』 | イースト・プレス | 2023 | 9784781621968 |
3 | 細川周平 | 『音と耳から考える : 歴史・身体・テクノロジー』 | アルテスパブリッシング | 2021 | 9784865592405 |
4 | 仁科エミ, 河合徳枝 | 『音楽・情報・脳』 | 放送大学教育振興会 | 2017 | 9784595140938 |
5 | R.マリー・シェーファー | 『世界の調律 : サウンドスケープとはなにか』 | 平凡社 | 2006 | 4582765750 |
その他 (Others) | |||||
中川克志『サウンド・アートとは何か: 音と耳に関わる現代アートの四つの系譜』ナカニシヤ出版 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | アラン・リクト | 『サウンドアート 音楽の向こう側、耳と目の間』 | フィルムアート社 | 2010 | 9784845909421 |
2 | ハンス・ウルリッヒ・オブリスト | 『ミュージック : 「現代音楽」をつくった作曲家たち』 | フィルムアート社 | 2015 | 9784845914388 |
3 | 藤枝守 | 『響きの生態系 : ディープ・リスニングのために』 | フィルムアート社 | 2000 | 4845900041 |
PC、スマートフォン(録音に使用)
Yui Onodera (www.critical-path.info)
art collective NOR(www.nor.tokyo)