日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN311/HN311HN311 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
映像シナリオ演習1 Seminar in Screenwriting 1 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4/Tue.4 Tue.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC2120 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:25人/ Capacity:25) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Through the creation of plots and scenarios and the analysis of films, students will examine the importance of screenplays, which form a core element in films and dramas, focusing primarily on the theme of what an appealing character is.
To understand what a screenplay entails, students will refer to existing films and then write or reproduce their screenplays to understand the corresponding outlines. From there, students will create a plot (a text of around 200 words to express the content of the story) and write a screenplay for an independent short film (approximately 15–30 minutes long). During this process, students will gain practical experience by receiving critiques from the instructor and engaging in class discussions to understand what an appealing character is. An assignment will generally be given for each class, and students are expected to have read the work that other students have submitted before attending the lectures. Students will also be required to watch one film of their own choice every week and be prepared to briefly share their impressions of the works during the lectures.
1 | 授業の目標についての説明、アンケート、次回講座までの課題提示 |
2 | 課題の講評 プロットの書き方について |
3 | プロット講評 |
4 | プロット講評 |
5 | キャラクター及びシナリオ分析① |
6 | プロット講評 |
7 | プロット講評 |
8 | プロット講評 |
9 | キャラクター及びシナリオ分析② |
10 | シナリオ講評 |
11 | シナリオ講評 |
12 | シナリオ講評 |
13 | シナリオ講評 |
14 | シナリオ講評 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
プロット、シナリオ制作
※第1回講座までに下記の課題に取り組むこととする
・1作品以上の映画シナリオを図書館等を利用し読了(『年鑑代表シナリオ集』『月刊シナリオ』等)
・参考文献『複眼の映像』『文章教室』読了
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席、授業への取り組み(40%) プロット課題(20%) シナリオ課題 第1稿(30%) シナリオ課題 第2稿(10%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 橋本忍 | 複眼の映像 私と黒澤明 | 文春文庫 | 2010年03月10日 | 9784167773540 |
2 | 藤本義一 | 藤本義一の文章教室 | PHP文庫 | 1992年3月1日 | 4569564585 |
パソコンのwordが使える
日本語による会話が可能
映画やドラマの脚本に興味がある
PC
脚本を書くためにはまずたくさんの映像作品を見ましょう
見れば見るほど脚本を書く力になります
私の脚本・監督作品に関して興味のある方はぜひネットで検索してみてください
プロット・シナリオ制作および映像作品分析を通して、映画やドラマにとって根幹をなす脚本の重要性を『魅力的なキャラクターはいかにして創造し得るか』を主なテーマとして考察する。
Through the creation of plots and scenarios and the analysis of films, students will examine the importance of screenplays, which form a core element in films and dramas, focusing primarily on the theme of what an appealing character is.
脚本とはいかなるものかを既存の映像作品を参考にしながらまずは執筆もしくは模写することで概要を把握し、その上で自主制作を前提とした短編映画用(約15〜30分想定)のプロット(200字程度の文章で物語の内容を表現したもの)および脚本の作成を行う。その過程において教師からの講評、クラスでのディスカッションを行い『魅力的なキャラクターはいかにして創造し得るか』実践を通して考察する。基本的には毎回必ず何かしらの課題が出されるものとし、各自他人の提出物を読んだ上で講義に臨むこと。また週に1本は映像作品を各自の自由選択で鑑賞し講義時に簡潔な感想を述べてもらうこととする。
To understand what a screenplay entails, students will refer to existing films and then write or reproduce their screenplays to understand the corresponding outlines. From there, students will create a plot (a text of around 200 words to express the content of the story) and write a screenplay for an independent short film (approximately 15–30 minutes long). During this process, students will gain practical experience by receiving critiques from the instructor and engaging in class discussions to understand what an appealing character is. An assignment will generally be given for each class, and students are expected to have read the work that other students have submitted before attending the lectures. Students will also be required to watch one film of their own choice every week and be prepared to briefly share their impressions of the works during the lectures.
1 | 授業の目標についての説明、アンケート、次回講座までの課題提示 |
2 | 課題の講評 プロットの書き方について |
3 | プロット講評 |
4 | プロット講評 |
5 | キャラクター及びシナリオ分析① |
6 | プロット講評 |
7 | プロット講評 |
8 | プロット講評 |
9 | キャラクター及びシナリオ分析② |
10 | シナリオ講評 |
11 | シナリオ講評 |
12 | シナリオ講評 |
13 | シナリオ講評 |
14 | シナリオ講評 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
プロット、シナリオ制作
※第1回講座までに下記の課題に取り組むこととする
・1作品以上の映画シナリオを図書館等を利用し読了(『年鑑代表シナリオ集』『月刊シナリオ』等)
・参考文献『複眼の映像』『文章教室』読了
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席、授業への取り組み(40%) プロット課題(20%) シナリオ課題 第1稿(30%) シナリオ課題 第2稿(10%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 橋本忍 | 複眼の映像 私と黒澤明 | 文春文庫 | 2010年03月10日 | 9784167773540 |
2 | 藤本義一 | 藤本義一の文章教室 | PHP文庫 | 1992年3月1日 | 4569564585 |
パソコンのwordが使える
日本語による会話が可能
映画やドラマの脚本に興味がある
PC
脚本を書くためにはまずたくさんの映像作品を見ましょう
見れば見るほど脚本を書く力になります
私の脚本・監督作品に関して興味のある方はぜひネットで検索してみてください