日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN327/HN327HN327 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3/Wed.3 Wed.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC2220 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:25人/ Capacity:25) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The aim of this course is to improve skills in reading theoretical texts in English through reading and discussing the literature written about acting in theatre (or more broadly, behavior in performance).
Theatre is an art form whose central component is the acting of actors, but what exactly is acting? Where is the boundary between acting and non-acting? What are the frameworks and criteria for classifying, examining, and evaluating acting? We will explore these questions as we read the literature written in English.
The current plan is to read several articles from the anthology, Acting (Re)Considered: A Theoretical and Practical Guide, 2nd ed., edited by Phillip B. Zarrilli (London; New York: Routledge, 2002), but other literature may be included depending on the interests of the participants and the progress of the class.
The class will be conducted as follows (subject to adjustment depending on number of students):
1. Each week we will read about five or six pages of the English text.
2. Students will be required to make presentations. Presenter(s) will prepare a summary or Japanese translation of their assigned section.
3. After each presentation, following the instructor’s supplementary explanation, the whole class will discuss it.
4. Students (presenters and others) should prepare their opinions and questions in advance of the discussion.
1 | ガイダンス |
2 | 参加者による発表とディスカッション |
3 | 参加者による発表とディスカッション |
4 | 参加者による発表とディスカッション |
5 | 参加者による発表とディスカッション |
6 | 参加者による発表とディスカッション |
7 | 参加者による発表とディスカッション |
8 | 参加者による発表とディスカッション |
9 | 参加者による発表とディスカッション |
10 | 参加者による発表とディスカッション |
11 | 参加者による発表とディスカッション |
12 | 参加者による発表とディスカッション |
13 | 参加者による発表とディスカッション |
14 | 参加者による発表とディスカッション |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
指定された範囲をあらかじめよく読み、ディスカッションの際に発言できるよう意見や疑問点を整理しておく。
毎回、事前に文献講読票を提出していただきます。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(35%) 発表および授業への取り組み(65%) |
備考 (Notes) | ||
欠席回数が5回に達した場合、成績は不可となります。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Phillip B. Zarrilli | Acting (Re)Considered: A Theoretical and Practical Guide, 2nd ed. | Routledge | 2002 | 9780415263009 |
その他 (Others) | |||||
上記講読文献はコピーを配布するので、入手は必須ではありません。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じて指示します。 |
Google Classroomを使用する予定です。
演劇における演技(あるいはより広くパフォーマンスにおける振る舞い)について書かれた文献を読み、議論することを通じて、英語の理論的な文章の読解の技術を身につける。
The aim of this course is to improve skills in reading theoretical texts in English through reading and discussing the literature written about acting in theatre (or more broadly, behavior in performance).
演劇は、俳優による演技を中心的な構成要素として成り立つ芸術ですが、その演技とは、具体的にはいかなるものなのでしょうか。演技と演技でない行為の境界はどこにあり、演技のあり方を分類や検討、評価するための基準や枠組にはどのようなものがあるのでしょうか。このようなことを、英語で書かれた文献を読みながら考えます。
ひとまずは、Phillip B. Zarrilli ed., Acting (Re)Considered A Theoretical and Practical Guide, 2nd ed., (London; New York: Routledge, 2002) というアンソロジーに収録されている論文を複数読む予定ですが、参加者の関心や授業の進展に応じて、その他の文献を扱う可能性もあります。
授業の具体的な進行方法については、実際の履修者数なども考慮して検討しますが、いまのところは次のように考えています。
・毎回、講読テキストを5~6ページほど読み進める。
・担当者は、担当箇所を要約したレジュメもしくは日本語の訳文を作成し、発表する。
・担当者の発表に加え、教員が補足を行った上で、クラス全体で議論を行う。
・履修者(発表者もそれ以外の学生も)は、ディスカッションのための準備として、意見や疑問点を整理しておく。
(履修者数によりますが、発表は、複数回担当する可能性が高いと考えておいてください。)
Theatre is an art form whose central component is the acting of actors, but what exactly is acting? Where is the boundary between acting and non-acting? What are the frameworks and criteria for classifying, examining, and evaluating acting? We will explore these questions as we read the literature written in English.
The current plan is to read several articles from the anthology, Acting (Re)Considered: A Theoretical and Practical Guide, 2nd ed., edited by Phillip B. Zarrilli (London; New York: Routledge, 2002), but other literature may be included depending on the interests of the participants and the progress of the class.
The class will be conducted as follows (subject to adjustment depending on number of students):
1. Each week we will read about five or six pages of the English text.
2. Students will be required to make presentations. Presenter(s) will prepare a summary or Japanese translation of their assigned section.
3. After each presentation, following the instructor’s supplementary explanation, the whole class will discuss it.
4. Students (presenters and others) should prepare their opinions and questions in advance of the discussion.
1 | ガイダンス |
2 | 参加者による発表とディスカッション |
3 | 参加者による発表とディスカッション |
4 | 参加者による発表とディスカッション |
5 | 参加者による発表とディスカッション |
6 | 参加者による発表とディスカッション |
7 | 参加者による発表とディスカッション |
8 | 参加者による発表とディスカッション |
9 | 参加者による発表とディスカッション |
10 | 参加者による発表とディスカッション |
11 | 参加者による発表とディスカッション |
12 | 参加者による発表とディスカッション |
13 | 参加者による発表とディスカッション |
14 | 参加者による発表とディスカッション |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
指定された範囲をあらかじめよく読み、ディスカッションの際に発言できるよう意見や疑問点を整理しておく。
毎回、事前に文献講読票を提出していただきます。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(35%) 発表および授業への取り組み(65%) |
備考 (Notes) | ||
欠席回数が5回に達した場合、成績は不可となります。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Phillip B. Zarrilli | Acting (Re)Considered: A Theoretical and Practical Guide, 2nd ed. | Routledge | 2002 | 9780415263009 |
その他 (Others) | |||||
上記講読文献はコピーを配布するので、入手は必須ではありません。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じて指示します。 |
Google Classroomを使用する予定です。