日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN331/HN331HN331 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4/Thu.4 Thu.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC3320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The aim of this course is for students to learn the idea of media/medium and to develop methodologies for researching and analyzing their own topics from the perspective of media theories. The course will enhance students' ability to verbalize their ideas through presentations and report writing, and to analyze and understand from broader perspectives through discussion with others.
Although the texts are mainly about film and animation, the point of view of this course is not to take the content of film and animation as given, but to examine it in terms of materiality, technology, and other media conditions. All students will be required to summarize the content of the texts in a given form before each reading session. Based on their summaries, students will participate in small-group and whole-class discussions to promote deeper understanding of the texts. Students will be expected to understand the arguments of the texts accurately and to develop their own thoughts. Lectures on research methods will also be offered as needed. Through this work, students will explore their own research topics. Students will also practice verbalizing their thoughts through presentations, report writing, and feedback.
1 | イントロダクション |
2 | 講義 |
3 | 文献講読 |
4 | 文献講読 |
5 | 文献講読 |
6 | 文献講読 |
7 | 文献講読 |
8 | 文献講読 |
9 | 学生による発表 |
10 | 学生による発表 |
11 | 学生による発表 |
12 | 学生による発表 |
13 | 学生による発表 |
14 | 学生による発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
文献の講読。復習。発表の準備。課題作品の鑑賞など。
授業課題以外でも様々な文化、芸術、映像に触れる。自主的に文献を探して読む。
日々の生活でもメディア的条件・環境を意識する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への取り組み(30%) 発表(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で適宜紹介する。 |
「メディア」や「メディウム」という考え方から対象を分析、検討する方法を学ぶ。学術的な文献の読み方、対象についてメディア論的に研究、分析する方法を身につける。発表、レポートの執筆を通じて自身の考えを言語化する能力を養い、他の履修者との議論を通して広い視野から物事を理解し分析する姿勢を培う。
The aim of this course is for students to learn the idea of media/medium and to develop methodologies for researching and analyzing their own topics from the perspective of media theories. The course will enhance students' ability to verbalize their ideas through presentations and report writing, and to analyze and understand from broader perspectives through discussion with others.
文献講読では、主に映画、アニメーションなど、映像に関するものを中心に扱う。ただし、映像の内容や表現を所与のものとして考えるのではなく、物質や技術、環境、その他のメディア的条件(媒介するものの様態、状態)から検討する。文献講読は毎回全員が文献を読み、指定の方法で内容をまとめてくる必要がある。各自のまとめをもとにグループと全体での討議を行い、文献への理解を深める。履修者は文献の主旨を正確に掴み、理解を深めた上で、自らの考えを発展させていくことが求められる。適宜資料調査方法についても講じる。これらを通じて、自身の研究テーマを探求する。発表とレポート執筆、それに対するフィードバックを通じて、自らの考えを言語化、文章化する訓練を行う。
Although the texts are mainly about film and animation, the point of view of this course is not to take the content of film and animation as given, but to examine it in terms of materiality, technology, and other media conditions. All students will be required to summarize the content of the texts in a given form before each reading session. Based on their summaries, students will participate in small-group and whole-class discussions to promote deeper understanding of the texts. Students will be expected to understand the arguments of the texts accurately and to develop their own thoughts. Lectures on research methods will also be offered as needed. Through this work, students will explore their own research topics. Students will also practice verbalizing their thoughts through presentations, report writing, and feedback.
1 | イントロダクション |
2 | 講義 |
3 | 文献講読 |
4 | 文献講読 |
5 | 文献講読 |
6 | 文献講読 |
7 | 文献講読 |
8 | 文献講読 |
9 | 学生による発表 |
10 | 学生による発表 |
11 | 学生による発表 |
12 | 学生による発表 |
13 | 学生による発表 |
14 | 学生による発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
文献の講読。復習。発表の準備。課題作品の鑑賞など。
授業課題以外でも様々な文化、芸術、映像に触れる。自主的に文献を探して読む。
日々の生活でもメディア的条件・環境を意識する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への取り組み(30%) 発表(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で適宜紹介する。 |