日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN331/HN331HN331 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4/Thu.4 Thu.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC3320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The aim of this course is for students to learn research and analysis methods from media studies perspective and to read academic writings. The course will enhance students' ability to verbalize their ideas through presentations and writing, as well as to analyze and understand topics from a broad perspective through discussions with other students.
This course welcomes students who wish to research and investigate media in a broad sense. Research can focus not only on audio-visual culture but also on the mediacy of various objects. At the beginning of the course, students will read provided academic texts. Before each reading session, all students will be required to summarize the content of these texts in a specified format. Based on their summaries, students will engage in small-group or class-wide discussions to deepen their understanding of the material. Students are expected to accurately grasp the arguments presented in the texts and to develop their own perspectives. In the latter part of the course, students will present their own research topics. Lectures on research methods will be provided as needed. Through these activities, students will explore and refine their research topics. They will also practice articulating their thoughts both verbally and in writing through presentations, report writing, and peer feedback.
1 | イントロダクション |
2 | 講義 |
3 | 文献講読 |
4 | 文献講読 |
5 | 文献講読 |
6 | 文献講読 |
7 | 学生による発表 |
8 | 学生による発表 |
9 | 学生による発表 |
10 | 学生による発表 |
11 | 学生による発表 |
12 | 学生による発表 |
13 | 学生による発表 |
14 | 学生による発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
文献の講読。復習。発表の準備。課題作品鑑賞。レポート執筆など。
授業課題以外でも様々な文化、芸術、映像に触れる。自主的に文献を探して読む。
日々の生活でもメディア的条件・環境を意識する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への取り組み(各回の提出物・発表・レポートなど含む)(100%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で適宜紹介する。 |
履修者の人数により、各回の内容に変更が生じる場合がある。
メディア論的に研究、分析する方法、また学術的な文献の読み方を身につける。発表、レポートの執筆を通じて自身の考えを言語化する能力を養い、他の履修者との議論を通して広い視野から物事を理解する姿勢を培う。
The aim of this course is for students to learn research and analysis methods from media studies perspective and to read academic writings. The course will enhance students' ability to verbalize their ideas through presentations and writing, as well as to analyze and understand topics from a broad perspective through discussions with other students.
本演習は、広義のメディア(媒介)に関する研究(制作を伴うものを含む)を受け入れる。視聴覚文化についての研究に限らず、様々な対象の「媒介性」について検討する研究も歓迎する。学期の前半では文献講読を行う。文献講読は毎回全員があらかじめ文献を読み、指定された形式でディスカッションの準備をし、それをもとにグループもしくは全体での討議を行う。履修者は文献の主旨を正確に掴み、理解を深めた上で、自らの考えを発展させていくことが求められる。以後、各回の内容は、主として履修者各々の研究についての発表と議論を中心とする。授業内では適宜資料調査方法など、研究の進め方についても講じる。これらを通じて、履修者は自身の研究テーマを探求し、自らの考えを言語化、文章化する訓練を行う。
This course welcomes students who wish to research and investigate media in a broad sense. Research can focus not only on audio-visual culture but also on the mediacy of various objects. At the beginning of the course, students will read provided academic texts. Before each reading session, all students will be required to summarize the content of these texts in a specified format. Based on their summaries, students will engage in small-group or class-wide discussions to deepen their understanding of the material. Students are expected to accurately grasp the arguments presented in the texts and to develop their own perspectives. In the latter part of the course, students will present their own research topics. Lectures on research methods will be provided as needed. Through these activities, students will explore and refine their research topics. They will also practice articulating their thoughts both verbally and in writing through presentations, report writing, and peer feedback.
1 | イントロダクション |
2 | 講義 |
3 | 文献講読 |
4 | 文献講読 |
5 | 文献講読 |
6 | 文献講読 |
7 | 学生による発表 |
8 | 学生による発表 |
9 | 学生による発表 |
10 | 学生による発表 |
11 | 学生による発表 |
12 | 学生による発表 |
13 | 学生による発表 |
14 | 学生による発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
文献の講読。復習。発表の準備。課題作品鑑賞。レポート執筆など。
授業課題以外でも様々な文化、芸術、映像に触れる。自主的に文献を探して読む。
日々の生活でもメディア的条件・環境を意識する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への取り組み(各回の提出物・発表・レポートなど含む)(100%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で適宜紹介する。 |
履修者の人数により、各回の内容に変更が生じる場合がある。