日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN333/HN333HN333 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金3/Fri.3 Fri.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC3320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The course will offer perspectives and methods for critically analyzing image culture (for example, film, television, and music video) and considering it in terms of body and image. In particular, the course will attempt to provide the foundations for writing a thesis based on a coherent analytical perspective and research, and for critically reading previous research, producing clear academic writing, and productively discussing a single theme.
After the introduction, in which the instructor will present basic analytical methodologies, the course will involve classes in reading basic literature on image analysis and presentations on personal areas of interest from each student. The content of analysis will mainly be films (recommended as the theme of presentation as well), but students may present on the themes of other media, including television and music video.
1 | イントロダクション1(全体の予定、映像分析の手法) |
2 | イントロダクション2(映像分析の手法) |
3 | 文献講読1 |
4 | 文献講読2 |
5 | 文献講読3 |
6 | 学生による発表1 |
7 | 学生による発表2 |
8 | 学生による発表3 |
9 | 学生による発表4 |
10 | 学生による発表5 |
11 | 学生による発表6 |
12 | 学生による発表7 |
13 | 学生による発表8 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
文献講読では、授業時間外であらかじめ読解しておくことが前提となる。日常的に、映像文化にたいし分析的に接し、各自の発表テーマの発見に努めてほしい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 授業への取り組み(70%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜プリントを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に指示する。 |
映像文化(映画・テレビ・ミュージックヴィデオなど)に関して、批判的に分析できる手法と視野を手に入れ、それを映像身体論の視点から論じることができるような能力を養うことを目標とする。具体的には、一貫した分析的視点と論証をともなった、論文執筆へといたる能力の獲得を目指し、先行研究を批判的に読み解く読解力、一貫した主張を明晰に展開する文章作成力、あるテーマについて生産的に議論するディスカッション力を鍛える。
The course will offer perspectives and methods for critically analyzing image culture (for example, film, television, and music video) and considering it in terms of body and image. In particular, the course will attempt to provide the foundations for writing a thesis based on a coherent analytical perspective and research, and for critically reading previous research, producing clear academic writing, and productively discussing a single theme.
ゼミ教員が作品分析の手法を講義形式で紹介したのち(イントロダクション)、映像分析に関する基本文献を読解し(文献講読)、受講学生が各自で選んだ映像作品の分析の発表へと進む(学生による発表)。映像分析の対象として、まずは基本となる映画を大きく扱うが(発表などでも映画をテーマとすることを推奨する)、学生による発表はその応用として、テレビやミュージックヴィデオなど他のメディアを主題としたものも認める。
After the introduction, in which the instructor will present basic analytical methodologies, the course will involve classes in reading basic literature on image analysis and presentations on personal areas of interest from each student. The content of analysis will mainly be films (recommended as the theme of presentation as well), but students may present on the themes of other media, including television and music video.
1 | イントロダクション1(全体の予定、映像分析の手法) |
2 | イントロダクション2(映像分析の手法) |
3 | 文献講読1 |
4 | 文献講読2 |
5 | 文献講読3 |
6 | 学生による発表1 |
7 | 学生による発表2 |
8 | 学生による発表3 |
9 | 学生による発表4 |
10 | 学生による発表5 |
11 | 学生による発表6 |
12 | 学生による発表7 |
13 | 学生による発表8 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
文献講読では、授業時間外であらかじめ読解しておくことが前提となる。日常的に、映像文化にたいし分析的に接し、各自の発表テーマの発見に努めてほしい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 授業への取り組み(70%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜プリントを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に指示する。 |