日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN339/HN339HN339 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
気の身体観と宇宙観 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4/Mon.4 Mon.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC3320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will learn views of chi (氣) that were held in ancient China.
We will read articles written by Hidemi Ishida, learn views of chi that were held in ancient China, and compare with the way we view our bodies and the world today. Each class will consists of either a lecture or a student report followed by an exchange of opinions by the whole class. Students making reports will carefully read their assigned texts, conduct research as required, and deliver an oral explanation in class.
1 | ガイダンス |
2 | 客観視は可能か |
3 | 「私」は必要か |
4 | ミミズはコンピュータを超えるか |
5 | オイゲン・ヘリゲルの弓 |
6 | 日本の武術に受け継がれる「こころ」とは |
7 | こころ=行為 |
8 | 内部観測とは |
9 | 脳の知と身体の知 |
10 | 世界は分けてもわからない |
11 | 絵画の中の時間と空間 |
12 | 「存在」という思考の不在 |
13 | 気のコスモロジー |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
指定された箇所を精読してくる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
報告内容および授業参加への積極的な態度(70%) 授業最終日に提出する小レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 石田秀実 | 『気のコスモロジー―内部観測する身体』 | 岩波書店 | 2004 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | オイゲン・ヘリゲル | 『日本の弓術』 | 岩波書店 | 1982 | |
2 | 福岡伸一 | 『世界は分けてもわからない』 | 講談社 | ||
3 | 金谷治訳注 | 『荘子』 | 岩波書店 | ||
4 | 柳生宗矩 | 『兵法家伝書』 | 岩波書店 | ||
5 | 東田直樹 | 『自閉症の僕が跳びはねる理由』 | KADOKAWA |
古代中国人が「気」の観念でとらえた身体と世界を理解し、現代の社会における問題点を見極め、どのような生き方が理想的であるか、古典文献の中にヒントを模索する。
Students will learn views of chi (氣) that were held in ancient China.
現代の東洋哲学者・石田秀実の著作『気のコスモロジー』を中心に読み進めながら、古代の中国人が「気」の観念でとらえた身体・世界と、今日の我々が認識している身体・世界とを比較する。
授業はいずれも教員の講義と担当者の報告と全員の意見交換によって進めてゆく。担当者は、古典文献の訳注や授業中に紹介する現代の身体に関わる文献を参考にして、自分で選んだテーマもしくは与えられた課題について調べ、授業時に報告する。
We will read articles written by Hidemi Ishida, learn views of chi that were held in ancient China, and compare with the way we view our bodies and the world today. Each class will consists of either a lecture or a student report followed by an exchange of opinions by the whole class. Students making reports will carefully read their assigned texts, conduct research as required, and deliver an oral explanation in class.
1 | ガイダンス |
2 | 客観視は可能か |
3 | 「私」は必要か |
4 | ミミズはコンピュータを超えるか |
5 | オイゲン・ヘリゲルの弓 |
6 | 日本の武術に受け継がれる「こころ」とは |
7 | こころ=行為 |
8 | 内部観測とは |
9 | 脳の知と身体の知 |
10 | 世界は分けてもわからない |
11 | 絵画の中の時間と空間 |
12 | 「存在」という思考の不在 |
13 | 気のコスモロジー |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
指定された箇所を精読してくる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
報告内容および授業参加への積極的な態度(70%) 授業最終日に提出する小レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 石田秀実 | 『気のコスモロジー―内部観測する身体』 | 岩波書店 | 2004 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | オイゲン・ヘリゲル | 『日本の弓術』 | 岩波書店 | 1982 | |
2 | 福岡伸一 | 『世界は分けてもわからない』 | 講談社 | ||
3 | 金谷治訳注 | 『荘子』 | 岩波書店 | ||
4 | 柳生宗矩 | 『兵法家伝書』 | 岩波書店 | ||
5 | 東田直樹 | 『自閉症の僕が跳びはねる理由』 | KADOKAWA |