日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
自動登録/automatic registrationautomatic registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
石に描かれた絵をよむ |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3/Wed.3 Wed.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC3320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
Through literature and iconography, students approach the Chinese views on the world, life and death, aiming to understand firsthand the Asian ideology, often perceived as intuitive and empirical. This class handles the ink copy of the "Hua Xiang Shi" stone reliefs that date back to the I-II centuries AD.
The majority of Hua Xiang Shi images is engraved on the inner walls of burial chambers, small shrines near ancient tombs, gateposts of cemeteries, and stone coffins. The topics of images are, as stated in the curriculum, the scenes of houses, feasts, theatrical entertainment, carriage parades, hunting, farming, heavens, mythological scenes, moral tales. Students think what is depicted there, why there was a need to draw that, what information it conveys and to whom, by referring to preceding studies and including more recent materials. The class consists of lectures by professors and exchange of opinions between all participants.
1 | 画像石とは |
2 | 雷神と風神の源流 |
3 | 石棺に穿たれた扉(1) |
4 | 石棺に穿たれた扉(2) |
5 | 不死の観念 |
6 | 仙界と神々 |
7 | 住宅と厨房(1) |
8 | 住宅と厨房(2) |
9 | 芸能と娯楽(1) |
10 | 芸能と娯楽(2) |
11 | 動物のシンボリズム(1) |
12 | 動物のシンボリズム(2) |
13 | 羽人 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習のために紹介した図像本は図書館で探して確認しておく。
復習のために紹介した本は、必ず複数冊読んで、レポートに反映させる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
レポート(30%) 授業内の発表等(70%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 杉原たく哉 | 中華図像学遊覧 | 大修館書店 | ||
2 | 林巳奈夫 | 石に刻まれた世界 | 東方書店 | ||
その他 (Others) | |||||
授業開始時に配布する |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
毎週授業時に紹介する |
文献ばかりでなく、図像を通して中国の死生観および世界観に迫ることで、 直感的・経験的といわれるアジアの思想をより直接的に理解することを目標とする。扱うのは、紀元1~2世紀の「画像石」と呼ばれる画像のある石の拓本である。
Through literature and iconography, students approach the Chinese views on the world, life and death, aiming to understand firsthand the Asian ideology, often perceived as intuitive and empirical. This class handles the ink copy of the "Hua Xiang Shi" stone reliefs that date back to the I-II centuries AD.
画像石の大部分は、墓室の内壁、古墳付近の祠、墓地の入口の門柱、石棺などに彫られている。画像のテーマは、授業計画に示すように、家屋、宴会、余興の芸能、馬車のパレード、狩猟、農耕、天界、神話的光景、教訓的な物語の一場面などがある。何が描かれているのか、何のためにそのような図を描く必要があったのか、どのような情報を誰に伝えようとしたのかを、先学の研究を参考にしながら、さらに新しい資料を加えて考える。授業は教員の講義と全員の意見交換によって進めてゆく。
The majority of Hua Xiang Shi images is engraved on the inner walls of burial chambers, small shrines near ancient tombs, gateposts of cemeteries, and stone coffins. The topics of images are, as stated in the curriculum, the scenes of houses, feasts, theatrical entertainment, carriage parades, hunting, farming, heavens, mythological scenes, moral tales. Students think what is depicted there, why there was a need to draw that, what information it conveys and to whom, by referring to preceding studies and including more recent materials. The class consists of lectures by professors and exchange of opinions between all participants.
1 | 画像石とは |
2 | 雷神と風神の源流 |
3 | 石棺に穿たれた扉(1) |
4 | 石棺に穿たれた扉(2) |
5 | 不死の観念 |
6 | 仙界と神々 |
7 | 住宅と厨房(1) |
8 | 住宅と厨房(2) |
9 | 芸能と娯楽(1) |
10 | 芸能と娯楽(2) |
11 | 動物のシンボリズム(1) |
12 | 動物のシンボリズム(2) |
13 | 羽人 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習のために紹介した図像本は図書館で探して確認しておく。
復習のために紹介した本は、必ず複数冊読んで、レポートに反映させる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
レポート(30%) 授業内の発表等(70%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 杉原たく哉 | 中華図像学遊覧 | 大修館書店 | ||
2 | 林巳奈夫 | 石に刻まれた世界 | 東方書店 | ||
その他 (Others) | |||||
授業開始時に配布する |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
毎週授業時に紹介する |