日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN344/HN344HN344 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
自ら問い、学びを深める |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC3320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The theory of image and embodiment is a field of thought and a discipline in which everyone asks and answers questions on the problematic topics of image and body. In order to approach this theory of image and embodiment, students learn the academic basics and development methods.
With specific images as examples, students learn and discuss the connection between human body and machine vision, the perception by the machine. In the end, students should become able to think of the meaning of studying this connection and the way to develop it. First of all, students read the literature needed to promote basic understanding of this connection, and then, they freely choose their medium for presentation (mainly visual works) and the whole class will engage in discussions. People in charge pose questions about visual works, mainly photos, thus actively learning about photography. The students pose their own questions about images they choose, mainly photos but including movies, TV, videos in the Internet, and present those.
1 | イントロダクション |
2 | 文献講読――身体の知覚、機械の知覚について |
3 | 文献講読――映像身体学の目的と意義 |
4 | 映像身体学研究事例 |
5 | 学生発表 |
6 | 学生発表 |
7 | 学生発表 |
8 | 学生発表 |
9 | 学生発表 |
10 | 学生発表 |
11 | 学生発表 |
12 | 学生発表 |
13 | 学生発表 |
14 | まとめ――映像身体学の意義 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
座席の周囲の学生同士で、感想や意見の交換をしてもらう場合がある。 |
各自の探究したいテーマを一層深化させておくこと。授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 口頭発表(30%) 授業に取り組む姿勢(コメントペーパーや出席)(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に適宜、紹介する。 |
〈映像身体学〉とは、映像と身体という問題系を通して、ひとりひとりが自らの問いをたてて回答していくための学びであり、思考の領域です。そのような〈映像身体学〉に向かうために、学問的基礎と展開の方法とを身につけることを目指します。
The theory of image and embodiment is a field of thought and a discipline in which everyone asks and answers questions on the problematic topics of image and body. In order to approach this theory of image and embodiment, students learn the academic basics and development methods.
具体的な映像を取り上げ、カメラが生み出す機械映像と人間の身体との連関について議論し学んでいきます。最終的には、この連関を学ぶことにどのような意義があり、それを各人がどのように展開していけるのかを思考できるところに到達するように学んでいきます。授業はまず、この連関の基礎的理解を深めるための文献講読をおこない、次いで、学生自身が対象(主に映像作品とする)を自由に選んで発表をおこなってもらい、みなで議論をして進めていきます。担当者は、写真を中心とする映像作品によって問題提起をおこないますので、写真について積極的に学んでください。なお、学生の発表は、写真を中心に、映画、テレビ、インターネット動画など各人が自由に映像を選び、自ら問いを提起しておこなってもらいます。
With specific images as examples, students learn and discuss the connection between human body and machine vision, the perception by the machine. In the end, students should become able to think of the meaning of studying this connection and the way to develop it. First of all, students read the literature needed to promote basic understanding of this connection, and then, they freely choose their medium for presentation (mainly visual works) and the whole class will engage in discussions. People in charge pose questions about visual works, mainly photos, thus actively learning about photography. The students pose their own questions about images they choose, mainly photos but including movies, TV, videos in the Internet, and present those.
1 | イントロダクション |
2 | 文献講読――身体の知覚、機械の知覚について |
3 | 文献講読――映像身体学の目的と意義 |
4 | 映像身体学研究事例 |
5 | 学生発表 |
6 | 学生発表 |
7 | 学生発表 |
8 | 学生発表 |
9 | 学生発表 |
10 | 学生発表 |
11 | 学生発表 |
12 | 学生発表 |
13 | 学生発表 |
14 | まとめ――映像身体学の意義 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
座席の周囲の学生同士で、感想や意見の交換をしてもらう場合がある。 |
各自の探究したいテーマを一層深化させておくこと。授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 口頭発表(30%) 授業に取り組む姿勢(コメントペーパーや出席)(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に適宜、紹介する。 |