日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN352/HN352HN352 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
映像制作 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金3/Fri.3 Fri.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC3320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
1.Each student will explore what they want to express through a moving-image work. Students will be required to go beyond what they have done to date, such as imitating the works of their favorite artists or arranging images to match their favorite music, and clarify what they want to communicate to the audience.
2.Each creator possesses an individual style. Style refers to the method of expressing a moving image, and the process of filming, direction, or editing brings that style to the fore. Understanding your individual style helps you discern the right genre for you.
Therefore, the main aim of this course is to discover your theme and style, which will cultivate an understanding of your artistry as a creator.
This course welcomes students interested not only in drama and documentaries but also animation, music video, video art, TV programs, and more.
Over the 14 classes in this course, each student will create and present one work.
The basic rules for this process are as follows
1.The genre can be anything as long as it is a moving-image work.
2.The moving-image work must be between 3 and 20 minutes in length.
3.Students may participate as part of the crew or cast in other productions but must produce one work under their own name. (However, for collaborative productions, several students may produce a single work together.)
4.The work needs to be completed within the given time frame.
All students in the course will participate in the evaluation, question-and-answer session, and discussions for each work during the mid-term screening of rush and the last two weeks of presentations of work.
※For third-year students, "group production" may be conducted according to the student's goals.
1 | 企画プレゼンテーション |
2 | 構成案作成① |
3 | 構成案作成② |
4 | ストーリー作成 |
5 | シナリオ作成① |
6 | シナリオ作成② |
7 | 撮影準備/ロケハン |
8 | 撮影① |
9 | 撮影② |
10 | ラッシュ試写 |
11 | 編集 |
12 | 編集/録音 |
13 | 作品発表・講評① |
14 | 作品発表・講評② |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
構成案・シナリオ・撮影・編集など、授業時間内に終了しなかったものについては、時間外に行ってください。
また、普段から多くの映像に触れるようにしてください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
作品(40%) 授業に臨む姿勢(60%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜、プリントを配布します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
映像作品も含め、適宜、紹介します。 |
1. 各自が“映像を使って何を表現したいのか”を考えていきます。これまでしてきた、「自分の好きな作家を真似てみる」「好きな音楽に合わせて映像を当てはめてみる」というものを一歩進めて、自分が観客に対して「何を伝えたいのか」を明確にします。
2. 映像作家には、10人いれば10通りのスタイルがあります。スタイルとは「映像の表現方法」であり、その特徴が撮影に顕れることも、演出や編集に顕れることもあります。スタイルを知ることは、自分がどのジャンルに向いているかを知る指標にもなります。
以上から、“自分のテーマ×自分のスタイル” を知ること=“映像表現者としての自分の作家性”を知ることが、授業の最大の目標になります。ドラマ、ドキュメンタリーに限らず、アニメーション、ミュージックビデオ、ビデオアート、TV番組等を目指している人も歓迎します。
1.Each student will explore what they want to express through a moving-image work. Students will be required to go beyond what they have done to date, such as imitating the works of their favorite artists or arranging images to match their favorite music, and clarify what they want to communicate to the audience.
2.Each creator possesses an individual style. Style refers to the method of expressing a moving image, and the process of filming, direction, or editing brings that style to the fore. Understanding your individual style helps you discern the right genre for you.
Therefore, the main aim of this course is to discover your theme and style, which will cultivate an understanding of your artistry as a creator.
This course welcomes students interested not only in drama and documentaries but also animation, music video, video art, TV programs, and more.
14回の授業全体を通して、各学生が“1つの作品”を制作・発表します。基本的なルールは以下の通り。
1. 映像作品であればジャンルは問わない
2. 作品の長さは3分〜20分とする
3. 他の作品にスタッフ・キャストとして関わるのは自由だが 1本は自分名義の作品を制作する
(ただし完全な共同作業と認められる場合は 複数人で1作品も可とする)
4. 決められた制作期間内に仕上げる
中間のラッシュ試写、ラスト2週の作品発表では、各作品についての評価・質疑応答・討論を全員で行います。
※3年生に関しては、学生の目標等に応じて「グループ制作」を行う場合もあります。
Over the 14 classes in this course, each student will create and present one work.
The basic rules for this process are as follows
1.The genre can be anything as long as it is a moving-image work.
2.The moving-image work must be between 3 and 20 minutes in length.
3.Students may participate as part of the crew or cast in other productions but must produce one work under their own name. (However, for collaborative productions, several students may produce a single work together.)
4.The work needs to be completed within the given time frame.
All students in the course will participate in the evaluation, question-and-answer session, and discussions for each work during the mid-term screening of rush and the last two weeks of presentations of work.
※For third-year students, "group production" may be conducted according to the student's goals.
1 | 企画プレゼンテーション |
2 | 構成案作成① |
3 | 構成案作成② |
4 | ストーリー作成 |
5 | シナリオ作成① |
6 | シナリオ作成② |
7 | 撮影準備/ロケハン |
8 | 撮影① |
9 | 撮影② |
10 | ラッシュ試写 |
11 | 編集 |
12 | 編集/録音 |
13 | 作品発表・講評① |
14 | 作品発表・講評② |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
構成案・シナリオ・撮影・編集など、授業時間内に終了しなかったものについては、時間外に行ってください。
また、普段から多くの映像に触れるようにしてください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
作品(40%) 授業に臨む姿勢(60%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜、プリントを配布します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
映像作品も含め、適宜、紹介します。 |