日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN353/HN353HN353 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
芸能研究ゼミナール |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火2/Tue.2 Tue.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC3320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students learn to understand the structure of transition and expression in Japanese geino(performance), so that they become able to discuss it and ask questions from their perspectives.
This class handles Japanese geino(performance) in broad sense. "Geino" here stands for performance in front of people along with physical practice, and performance that passed down through generations. For example, it includes not only traditional performances like Noh and kabuki, but also modern theater, dancing, sports, variety shows, and even practical cultural arts like tea ceremony and flower arrangement.
The class features 2 main activities. 1) Common task involving the whole class. Students report the results of activities like reading literature, watching theater plays, interview people engaging in geino. 2) Students present the results of their study and observations of an example of geino, prepared based on their own preferences, and discuss them with the class.
L1 sets the main points for getting basic knowledge of of geino.
1 | イントロダクション |
2 | 学生による発表と討議 |
3 | 学生による発表と討議 |
4 | 学生による発表と討議 |
5 | 学生による発表と討議 |
6 | 学生による発表と討議 |
7 | 学生による発表と討議 |
8 | 学生による発表と討議 |
9 | 学生による発表と討議 |
10 | 学生による発表と討議 |
11 | 学生による発表と討議 |
12 | 学生による発表と討議 |
13 | 学生による発表と討議 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
文献調査、フィールドワーク、観劇、見学。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加(討議・提出物・フィールドワーク調査を総合的に評価)(70%) 発表(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 石井倫子 | 能・狂言の基礎知識 | KADOKAWA | 2009 | 9784047034402 |
2 | 橋本裕之 | 芸能的思考 | 森話社 | 2015 | 9784864050814 |
3 | 古井戸秀夫 | 歌舞伎入門 | 岩波書店 | 2002 | 9784005004041 |
4 | 三浦しをん | あやつられ文楽鑑賞 | 双葉社 | 2011 | 9784575713831 |
5 | 乗越たかお | ダンス・バイブル〈増補新版〉 | 河出書房新社 | 2016 | 9784309277059 |
6 | 扇田昭彦 | 日本の現代演劇 | 岩波書店 | 1995 | 9784004303725 |
7 | エリカ・フィッシャー=リヒテ | 演劇学へのいざない 研究の基礎 | 国書刊行会 | 2013 | 9784336056399 |
その他 (Others) | |||||
適宜紹介します。 |
日本の芸能における表現と伝承の仕組みを理解し、独自の視点から問いを立てて論じることができるようになる。
Students learn to understand the structure of transition and expression in Japanese geino(performance), so that they become able to discuss it and ask questions from their perspectives.
この授業は、日本における広義の芸能を対象とします。「芸能」はここでは、身体的な実践をともなって人前でパフォーマンスされるもので、かつそのわざが世代を超えて伝承されるものを指します。たとえば能楽や歌舞伎のような伝統芸能はもちろん、近現代の演劇、ダンス、さらにはスポーツ、演芸、茶道や華道のような実践的な文化も含みます。
授業は、二つの取り組みを軸にします。(1)クラス全員で共通して取り組む課題。文献を読む、舞台を鑑賞する、芸能の現場を取材するといった取り組みの成果を発表してもらいます。(2)受講者自身の関心に応じて設定した「芸能」の事例について、独自に調査、考察した成果を発表してもらい、クラスで討議します。
L1では、芸能の基礎知識の修得に重点を置きます。
This class handles Japanese geino(performance) in broad sense. "Geino" here stands for performance in front of people along with physical practice, and performance that passed down through generations. For example, it includes not only traditional performances like Noh and kabuki, but also modern theater, dancing, sports, variety shows, and even practical cultural arts like tea ceremony and flower arrangement.
The class features 2 main activities. 1) Common task involving the whole class. Students report the results of activities like reading literature, watching theater plays, interview people engaging in geino. 2) Students present the results of their study and observations of an example of geino, prepared based on their own preferences, and discuss them with the class.
L1 sets the main points for getting basic knowledge of of geino.
1 | イントロダクション |
2 | 学生による発表と討議 |
3 | 学生による発表と討議 |
4 | 学生による発表と討議 |
5 | 学生による発表と討議 |
6 | 学生による発表と討議 |
7 | 学生による発表と討議 |
8 | 学生による発表と討議 |
9 | 学生による発表と討議 |
10 | 学生による発表と討議 |
11 | 学生による発表と討議 |
12 | 学生による発表と討議 |
13 | 学生による発表と討議 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
文献調査、フィールドワーク、観劇、見学。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加(討議・提出物・フィールドワーク調査を総合的に評価)(70%) 発表(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 石井倫子 | 能・狂言の基礎知識 | KADOKAWA | 2009 | 9784047034402 |
2 | 橋本裕之 | 芸能的思考 | 森話社 | 2015 | 9784864050814 |
3 | 古井戸秀夫 | 歌舞伎入門 | 岩波書店 | 2002 | 9784005004041 |
4 | 三浦しをん | あやつられ文楽鑑賞 | 双葉社 | 2011 | 9784575713831 |
5 | 乗越たかお | ダンス・バイブル〈増補新版〉 | 河出書房新社 | 2016 | 9784309277059 |
6 | 扇田昭彦 | 日本の現代演劇 | 岩波書店 | 1995 | 9784004303725 |
7 | エリカ・フィッシャー=リヒテ | 演劇学へのいざない 研究の基礎 | 国書刊行会 | 2013 | 9784336056399 |
その他 (Others) | |||||
適宜紹介します。 |