日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN353/HN353HN353 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
パフォーマンス研究ゼミナール |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水5/Wed.5 Wed.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC3320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will acquire a solid foundation for studying various artistic and cultural practices, with performance as a key concept.
This class explores a variety of artistic and cultural practices centered on “performance,” including performing arts such as theater and dance, folk and traditional performances, as well as sports and strategic or skillful behaviors in everyday life.
The class has two main activities. 1) A collaborative task involving the whole class. Students report the results of activities such as reading literature, watching theater plays, or interviewing people involved in performance. 2) Students present the results of their research and observations on a selected example of performance, based on their own preferences, and discuss them with the class.
L1 sets the main points for acquiring basic knowledge of performance.
1 | イントロダクション |
2 | 学生による発表と討議 |
3 | 学生による発表と討議 |
4 | 学生による発表と討議 |
5 | 学生による発表と討議 |
6 | 学生による発表と討議 |
7 | 学生による発表と討議 |
8 | 学生による発表と討議 |
9 | 学生による発表と討議 |
10 | 学生による発表と討議 |
11 | 学生による発表と討議 |
12 | 学生による発表と討議 |
13 | 学生による発表と討議 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
文献調査、フィールドワーク、観劇、見学。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加(討議・提出物・フィールドワーク調査を総合的に評価)(70%) 発表(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 石井倫子 | 能・狂言の基礎知識 | KADOKAWA | 2009 | 9784047034402 |
2 | 橋本裕之 | 芸能的思考 | 森話社 | 2015 | 9784864050814 |
3 | 古井戸秀夫 | 歌舞伎入門 | 岩波書店 | 2002 | 9784005004041 |
4 | 三浦しをん | あやつられ文楽鑑賞 | 双葉社 | 2011 | 9784575713831 |
5 | 高橋雄一郎、鈴木健(編) | パフォーマンス研究のキーワード : 批判的カルチュラル・スタディーズ入門 | 世界思想社 | 2011 | 9784790715085 |
6 | エリカ・フィッシャー=リヒテ | 演劇学へのいざない : 研究の基礎 | 国書刊行会 | 2013 | 9784336056399 |
7 | 鈴木晶(編) | バレエとダンスの歴史 : 欧米劇場舞踊史 | 平凡社 | 2012 | 9784582125238 |
その他 (Others) | |||||
適宜紹介します。 |
〈パフォーマンス〉ということをキー・コンセプトとして、諸々の芸術や文化の実践を研究していくための基礎を身につける。
Students will acquire a solid foundation for studying various artistic and cultural practices, with performance as a key concept.
この授業では、演劇やダンスなどの舞台芸術から民俗芸能や伝統芸能、あるいはスポーツや日常生活の中での意識的・技巧的な振る舞いなど、〈パフォーマンス〉をその核にする様々な芸術や文化実践を対象とします。
授業は、二つの取り組みを軸にします。(1)クラス全員で共通して取り組む課題。文献を読む、舞台を鑑賞する、上演芸術の現場を取材するといった取り組みの成果を発表してもらいます。(2)受講者自身の関心に応じて設定した〈パフォーマンス〉の事例について、独自に調査、考察した成果を発表してもらい、クラスで討議します。
L1では、〈パフォーマンス〉について研究するための基礎知識の修得に重点を置きます。
This class explores a variety of artistic and cultural practices centered on “performance,” including performing arts such as theater and dance, folk and traditional performances, as well as sports and strategic or skillful behaviors in everyday life.
The class has two main activities. 1) A collaborative task involving the whole class. Students report the results of activities such as reading literature, watching theater plays, or interviewing people involved in performance. 2) Students present the results of their research and observations on a selected example of performance, based on their own preferences, and discuss them with the class.
L1 sets the main points for acquiring basic knowledge of performance.
1 | イントロダクション |
2 | 学生による発表と討議 |
3 | 学生による発表と討議 |
4 | 学生による発表と討議 |
5 | 学生による発表と討議 |
6 | 学生による発表と討議 |
7 | 学生による発表と討議 |
8 | 学生による発表と討議 |
9 | 学生による発表と討議 |
10 | 学生による発表と討議 |
11 | 学生による発表と討議 |
12 | 学生による発表と討議 |
13 | 学生による発表と討議 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
文献調査、フィールドワーク、観劇、見学。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加(討議・提出物・フィールドワーク調査を総合的に評価)(70%) 発表(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 石井倫子 | 能・狂言の基礎知識 | KADOKAWA | 2009 | 9784047034402 |
2 | 橋本裕之 | 芸能的思考 | 森話社 | 2015 | 9784864050814 |
3 | 古井戸秀夫 | 歌舞伎入門 | 岩波書店 | 2002 | 9784005004041 |
4 | 三浦しをん | あやつられ文楽鑑賞 | 双葉社 | 2011 | 9784575713831 |
5 | 高橋雄一郎、鈴木健(編) | パフォーマンス研究のキーワード : 批判的カルチュラル・スタディーズ入門 | 世界思想社 | 2011 | 9784790715085 |
6 | エリカ・フィッシャー=リヒテ | 演劇学へのいざない : 研究の基礎 | 国書刊行会 | 2013 | 9784336056399 |
7 | 鈴木晶(編) | バレエとダンスの歴史 : 欧米劇場舞踊史 | 平凡社 | 2012 | 9784582125238 |
その他 (Others) | |||||
適宜紹介します。 |