日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Contemporary Psychology
Course Code HN354
Theme・Subtitle パフォーマンス研究ゼミナール
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Wed.5
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number BEC3320
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Students will improve their ability to study various artistic and cultural practices, with performance as a key concept, and will learn to synthesize their findings in essays or oral presentations.

【Course Contents】

This class explores a variety of artistic and cultural practices centered on “performance,” including performing arts such as theater and dance, folk and traditional performances, as well as sports and strategic or skillful behaviors in everyday life.
The class has two main activities. 1) A collaborative task involving the whole class. Students report the results of activities such as reading literature, watching theater plays, or interviewing people involved in performance. 2) Students present the results of their research and observations on a selected example of performance, based on their own preferences, and discuss them with the class.
L2 sets the main points for fieldwork study.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 各自のテーマ紹介
2 学生による発表と討議
3 学生による発表と討議
4 学生による発表と討議
5 学生による発表と討議
6 学生による発表と討議
7 学生による発表と討議
8 学生による発表と討議
9 学生による発表と討議
10 学生による発表と討議
11 学生による発表と討議
12 学生による発表と討議
13 学生による発表と討議
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

文献調査、フィールドワーク、観劇、見学。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業への参加(討議・提出物・フィールドワーク調査を総合的に評価)(70%)
発表(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
プリントを配布します。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 福島真人(編) 身体の構築学 : 社会的学習過程としての身体技法 ひつじ書房 1995 9784938669461
2 福島真人 学習の生態学 : リスク・実験・高信頼性 ちくま学芸文庫 2022 9784480510983
3 生田久美子、北村勝朗(編) わざ言語 : 感覚の共有を通しての「学び」へ 慶應義塾大学出版会 2011 9784766418040
4 倉島哲 身体技法と社会学的認識 世界思想社 2007 9784790712329
5 菅原和孝 ことばと身体 : 「言語の手前」の人類学 講談社 2010 9784062584814
6 細馬宏通 介護するからだ 医学書院 2016 9784260028028
7 国立劇場(編) 日本の伝統芸能講座 舞踊・演劇 淡交社 2009 9784473035301
その他 (Others)
適宜紹介します。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】