日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN357/HN357HN357 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
基礎情報学と情動論 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月3/Mon.3 Mon.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC3320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
To develop the skills necessary to academically examine the relationship between technology, humanity, and life, starting from embodied lived experiences of images, in order to explore the essence of machine images as they influence modern perceptual experience. In particular, students will cultivate their ability to write academic papers by formulating their own questions and exploring scholarly approaches to addressing them.
In the first half of the semester, we will explore fundamental informatics and affect theory as research approaches to the questions concerning technology, humanity, and life, through lectures and text readings. In the second half of the semester, students will deliver research presentations, followed by discussions. Students are also required to compile their learning outcomes into a report and submit it in the final session.
1 | 導入 |
2 | 問いの共有と討議 |
3 | 講義と文献講読 |
4 | 講義と文献講読 |
5 | 講義と文献講読 |
6 | 講義と文献講読 |
7 | 講義と文献講読 |
8 | 講義と文献講読 |
9 | 学生発表と討議 |
10 | 学生発表と討議 |
11 | 学生発表と討議 |
12 | 学生発表と討議 |
13 | 学生発表と討議 |
14 | あらためて問いを立てる:最終レポートの提出 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習として、文献の精読と、担当回(自身の研究成果発表)の発表を準備をすること。
復習として、関連文献を参考にしつつ、毎回の議論についての理解や考察を深め、最終レポートの執筆を進めること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表と討議(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 西垣通 | 新 基礎情報学 | NTT出版 | 2021 | 9784757103993 |
2 | Brian Massumi | Parables for the Virtual: Movement, Affect, Sensation (Twentieth Anniversary Edition) | Duke University Press | 2021 | 9781478014676 |
その他 (Others) | |||||
適宜紹介する。 |
現代の知覚経験に作用する機械映像の本質を追究すべく、技術と人間と生命について、身体的に生きられた経験のイメージを基点として学究的に考察する技能を習得する。特に、受講生がそれぞれに問いを立て、その問いへの学術的な取り組み方を模索することで、論文執筆能力を養成する。
To develop the skills necessary to academically examine the relationship between technology, humanity, and life, starting from embodied lived experiences of images, in order to explore the essence of machine images as they influence modern perceptual experience. In particular, students will cultivate their ability to write academic papers by formulating their own questions and exploring scholarly approaches to addressing them.
学期の前半は、技術と人間と生命の問いに取り組む研究アプローチとして、基礎情報学と情動論について、講義と文献講読をおこなう。学期の後半は、受講生による研究発表と、それについての討議をおこなう。学習の成果は、レポートにまとめて最終回に提出することが求められる。
In the first half of the semester, we will explore fundamental informatics and affect theory as research approaches to the questions concerning technology, humanity, and life, through lectures and text readings. In the second half of the semester, students will deliver research presentations, followed by discussions. Students are also required to compile their learning outcomes into a report and submit it in the final session.
1 | 導入 |
2 | 問いの共有と討議 |
3 | 講義と文献講読 |
4 | 講義と文献講読 |
5 | 講義と文献講読 |
6 | 講義と文献講読 |
7 | 講義と文献講読 |
8 | 講義と文献講読 |
9 | 学生発表と討議 |
10 | 学生発表と討議 |
11 | 学生発表と討議 |
12 | 学生発表と討議 |
13 | 学生発表と討議 |
14 | あらためて問いを立てる:最終レポートの提出 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習として、文献の精読と、担当回(自身の研究成果発表)の発表を準備をすること。
復習として、関連文献を参考にしつつ、毎回の議論についての理解や考察を深め、最終レポートの執筆を進めること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表と討議(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 西垣通 | 新 基礎情報学 | NTT出版 | 2021 | 9784757103993 |
2 | Brian Massumi | Parables for the Virtual: Movement, Affect, Sensation (Twentieth Anniversary Edition) | Duke University Press | 2021 | 9781478014676 |
その他 (Others) | |||||
適宜紹介する。 |