日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN362/HN362HN362 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC2120 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:25人/ Capacity:25) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will read introductory texts to the anatomy of movies. The goal is to improve comprehensive English skills and acquire an analytical view of movies, as well as methods for writing about movies.
Students will read Film Studies: An Introduction, 2nd ed., (New York: Columbia University Press, 2020). The book is an introductory student textbook on film studies. To analyze a movie, it is possible to focus on such aspects as style, themes, characters, and the place of the film in movie history. The textbook concisely explains each approach, demonstrates how the student can articulate their ideas, and how to express those ideas clearly and precisely.
During classes, as necessary, students will watch video materials, or consider printed copies of related texts (in Japanese or English).
Students will be asked either to translate the textbook sentence-by-sentence, or to present summaries in Japanese with reference to related videos.
1 | イントロダクション |
2 | 参加者による発表 |
3 | 参加者による発表 |
4 | 参加者による発表 |
5 | 参加者による発表 |
6 | 参加者による発表 |
7 | 参加者による発表 |
8 | 参加者による発表 |
9 | 参加者による発表 |
10 | 参加者による発表 |
11 | 参加者による発表 |
12 | 参加者による発表 |
13 | 参加者による発表 |
14 | 参加者による発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回の予習範囲は,前の回の授業時に指示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への貢献・取組み(20%) 発表(40%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
レポート提出と発表のいずれかを怠った場合、単位取得不可。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストのPDFをCanvas LMSで配付します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に適宜指示・配付します。 |
授業では学生への質問も活発に行なう予定なので、積極的な受講態度が期待されます。
連絡事項の伝達、テキスト配付などで、Canvas LMSを使用する予定。
映画分析の入門書的な英語文献を読みます。英文読解力の向上と,映画の分析的な見方,映画について書く方法の体系的取得が目的です。
Students will read introductory texts to the anatomy of movies. The goal is to improve comprehensive English skills and acquire an analytical view of movies, as well as methods for writing about movies.
Ed Sikov, Film Studies: An Introduction, 2nd ed. (New York: Columbia University Press, 2020) を読みます。映画研究について,学生向けの教科書として書かれた入門書的な本です。1本の映画を分析するにあたっては,スタイル面,主題面,映画史的な位置づけなど,さまざまな面からアプローチできますが,それらのアプローチ方法について簡潔に説明されています。
授業時には,必要に応じて映像資料も参照し,参考文献(日本語・英語)のコピーも配付します。
履修者には第2回授業以降,まずは順番に1文ずつ日本語訳をしてもらいます。中盤以降の授業回からは,参考映像を参照しながらの要約文(日本語)の発表をひとりずつ行なってもらいます(1回の授業で複数名が発表することになります)。
Students will read Film Studies: An Introduction, 2nd ed., (New York: Columbia University Press, 2020). The book is an introductory student textbook on film studies. To analyze a movie, it is possible to focus on such aspects as style, themes, characters, and the place of the film in movie history. The textbook concisely explains each approach, demonstrates how the student can articulate their ideas, and how to express those ideas clearly and precisely.
During classes, as necessary, students will watch video materials, or consider printed copies of related texts (in Japanese or English).
Students will be asked either to translate the textbook sentence-by-sentence, or to present summaries in Japanese with reference to related videos.
1 | イントロダクション |
2 | 参加者による発表 |
3 | 参加者による発表 |
4 | 参加者による発表 |
5 | 参加者による発表 |
6 | 参加者による発表 |
7 | 参加者による発表 |
8 | 参加者による発表 |
9 | 参加者による発表 |
10 | 参加者による発表 |
11 | 参加者による発表 |
12 | 参加者による発表 |
13 | 参加者による発表 |
14 | 参加者による発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回の予習範囲は,前の回の授業時に指示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への貢献・取組み(20%) 発表(40%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
レポート提出と発表のいずれかを怠った場合、単位取得不可。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストのPDFをCanvas LMSで配付します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に適宜指示・配付します。 |
授業では学生への質問も活発に行なう予定なので、積極的な受講態度が期待されます。
連絡事項の伝達、テキスト配付などで、Canvas LMSを使用する予定。