日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN364/HN364HN364 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC3320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will learn methods for analyzing dance and performance. The aim of the class is to achieve an understanding, not only of the aesthetics of performances, but also their history and social and political context, to enable students to think and discuss dance and performance from their own individual perspective.
This class deals with performing arts, with a particular focus on dance (including theater, performance, and representations featuring the body). The class involves two main activities: 1) reading texts related to dance studies and theater and performance studies (Students will present a text topic in their area of personal interest and will lead the class in discussion); 2) students each researching a topic of interest and making a presentation.
In the fall semester the focus will be on reading texts in English and identifying personal themes for graduation papers and projects.
1 | イントロダクション |
2 | 文献講読① |
3 | 文献講読② |
4 | 文献講読③ |
5 | 文献講読④ |
6 | 文献講読⑤ |
7 | 文献講読⑥ |
8 | 学生による発表① |
9 | 学生による発表② |
10 | 学生による発表③ |
11 | 学生による発表④ |
12 | 学生による発表⑤ |
13 | 学生による発表⑥ |
14 | 全体のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
文献講読に際しては、必ず全員授業前に目を通しておくこと。また必修とはしませんが、できる限り様々な公演や展覧会に足を運び、自分の目で見ておくことを勧めます。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席・授業への取り組み・発表(70%) レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
2/3 以上の出席をしていない場合は、単位修得不可。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜資料を配布する。授業内で読む文献は、参加者の興味に応じて決定する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
開講時に指示する。 |
※履修者数によって授業計画の各回の内容を調整する場合がある。
ダンスやパフォーマンスを分析する際の方法論を身につける。作品の美学だけでなく、社会的背景や歴史に目を配りながら、独自の視点でダンスやパフォーマンスを思考し、言語化できるようになることを目標とする。
Students will learn methods for analyzing dance and performance. The aim of the class is to achieve an understanding, not only of the aesthetics of performances, but also their history and social and political context, to enable students to think and discuss dance and performance from their own individual perspective.
この授業は、ダンスを中心とした舞台芸術(パフォーマンスや演劇も含みます)や、より広く身体に関わる表象を対象にしています。
授業は主に以下の二つを柱として進めます。①ダンスや舞台芸術に関わる文献を全員で読み、ディスカッションを行う。毎回担当者を決め、内容について発表してもらいます。②卒業論文、あるいは卒業制作にもつながる問題意識や興味のあるトピックについて、各自リサーチや分析を行い、その成果を発表する。
秋学期は、日本語だけでなく、英語の文献にも目を通す予定です。また、今後研究を進めていきたいテーマを各自が見つけることを目標とします。
This class deals with performing arts, with a particular focus on dance (including theater, performance, and representations featuring the body). The class involves two main activities: 1) reading texts related to dance studies and theater and performance studies (Students will present a text topic in their area of personal interest and will lead the class in discussion); 2) students each researching a topic of interest and making a presentation.
In the fall semester the focus will be on reading texts in English and identifying personal themes for graduation papers and projects.
1 | イントロダクション |
2 | 文献講読① |
3 | 文献講読② |
4 | 文献講読③ |
5 | 文献講読④ |
6 | 文献講読⑤ |
7 | 文献講読⑥ |
8 | 学生による発表① |
9 | 学生による発表② |
10 | 学生による発表③ |
11 | 学生による発表④ |
12 | 学生による発表⑤ |
13 | 学生による発表⑥ |
14 | 全体のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
文献講読に際しては、必ず全員授業前に目を通しておくこと。また必修とはしませんが、できる限り様々な公演や展覧会に足を運び、自分の目で見ておくことを勧めます。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席・授業への取り組み・発表(70%) レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
2/3 以上の出席をしていない場合は、単位修得不可。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜資料を配布する。授業内で読む文献は、参加者の興味に応じて決定する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
開講時に指示する。 |
※履修者数によって授業計画の各回の内容を調整する場合がある。