日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN370/HN370HN370 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
デジタル文化とメディア |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4/Wed.4 Wed.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC2320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In the 21st-century, the digital technologies have changed the environment of our lives. This includes the communication through the Internet, SNS, various short moving images, digital editing technologies. This course will consider the impact the digital technologies have through reading some texts on them.
The course treats recent texts on digital technologies. The course focuses particularly on the issues of technology, visual culture, and communication. The reading includes excerpts from important books and papers written in Japanese and English.
1 | イントロダクション |
2 | 学生からの発表とディスカッション |
3 | 学生からの発表とディスカッション |
4 | 学生からの発表とディスカッション |
5 | 学生からの発表とディスカッション |
6 | 学生からの発表とディスカッション |
7 | 学生からの発表とディスカッション |
8 | 学生からの発表とディスカッション |
9 | 学生からの発表とディスカッション |
10 | 学生からの発表とディスカッション |
11 | 学生からの発表とディスカッション |
12 | 学生からの発表とディスカッション |
13 | 学生からの発表とディスカッション |
14 | 学生からの発表とディスカッション |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
文献を精読し、自身の考察を深めること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(35%) 授業への取り組み(65%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜プリントを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に指示する。 |
21世紀において、デジタル技術はわたしたちの生きる環境を大きく変えました。ここには、インターネット上でのコミュニケーション、SNS、さまざまな短編動画、デジタル編集技術が含まれます。この授業では、文献の講読を通じて、こうしたデジタル技術が与えた影響について考えます。
In the 21st-century, the digital technologies have changed the environment of our lives. This includes the communication through the Internet, SNS, various short moving images, digital editing technologies. This course will consider the impact the digital technologies have through reading some texts on them.
デジタル技術に関して書かれた近年の文献を扱う。技術、視覚文化、コミュニケーションを主題とした文献を中心に、日本語および英語の重要著作や論文からいくつかの抜粋を読む。
The course treats recent texts on digital technologies. The course focuses particularly on the issues of technology, visual culture, and communication. The reading includes excerpts from important books and papers written in Japanese and English.
1 | イントロダクション |
2 | 学生からの発表とディスカッション |
3 | 学生からの発表とディスカッション |
4 | 学生からの発表とディスカッション |
5 | 学生からの発表とディスカッション |
6 | 学生からの発表とディスカッション |
7 | 学生からの発表とディスカッション |
8 | 学生からの発表とディスカッション |
9 | 学生からの発表とディスカッション |
10 | 学生からの発表とディスカッション |
11 | 学生からの発表とディスカッション |
12 | 学生からの発表とディスカッション |
13 | 学生からの発表とディスカッション |
14 | 学生からの発表とディスカッション |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
文献を精読し、自身の考察を深めること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(35%) 授業への取り組み(65%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜プリントを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に指示する。 |