日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN370/HN370HN370 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4/Wed.4 Wed.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC2320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In this course, students will read texts related to media. Through these readings, the course aims to encourage reflection on the various mediations that underpin our daily lives and artistic creations.
This course will explore not only media as tools for communication but also the materials and conditions that serve as the foundation for various forms of artistic expression. Human life, as well as the artistic expressions humans create, is inherently meant to be free, yet it is constrained and directed by various objects and conditions. By reading texts on media, including its relationship with different forms of art, the course encourages a re-examination of our lives and creativity.
1 | イントロダクション |
2 | 学生からの発表とディスカッション |
3 | 学生からの発表とディスカッション |
4 | 学生からの発表とディスカッション |
5 | 学生からの発表とディスカッション |
6 | 学生からの発表とディスカッション |
7 | 学生からの発表とディスカッション |
8 | 学生からの発表とディスカッション |
9 | 学生からの発表とディスカッション |
10 | 学生からの発表とディスカッション |
11 | 学生からの発表とディスカッション |
12 | 学生からの発表とディスカッション |
13 | 学生からの発表とディスカッション |
14 | 学生からの発表とディスカッション |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
文献の講読。授業の復習。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(40%) 授業への取り組み(60%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜プリントを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に指示する。 |
この授業では、メディアにまつわる文献を講読します。それを通じて、私達が生活したり、芸術的な創造を行ったりすることが、いかなる媒介の上に成り立っているかについて、あらためて考えることを目的とします。
In this course, students will read texts related to media. Through these readings, the course aims to encourage reflection on the various mediations that underpin our daily lives and artistic creations.
この授業で扱うのは、コミュニケーションの道具としてのメディアのみならず、各芸術表現の土台となる物質や条件も含みます。人間の生も、人間が行う芸術的表現も、本来は自由なもののはずですが、それは様々なモノや条件に制限され、方向づけられてもいます。種々の芸術との関係を含む、メディアについての文献を読むことで、私達の生や創造をあらためて考えることを促します。
This course will explore not only media as tools for communication but also the materials and conditions that serve as the foundation for various forms of artistic expression. Human life, as well as the artistic expressions humans create, is inherently meant to be free, yet it is constrained and directed by various objects and conditions. By reading texts on media, including its relationship with different forms of art, the course encourages a re-examination of our lives and creativity.
1 | イントロダクション |
2 | 学生からの発表とディスカッション |
3 | 学生からの発表とディスカッション |
4 | 学生からの発表とディスカッション |
5 | 学生からの発表とディスカッション |
6 | 学生からの発表とディスカッション |
7 | 学生からの発表とディスカッション |
8 | 学生からの発表とディスカッション |
9 | 学生からの発表とディスカッション |
10 | 学生からの発表とディスカッション |
11 | 学生からの発表とディスカッション |
12 | 学生からの発表とディスカッション |
13 | 学生からの発表とディスカッション |
14 | 学生からの発表とディスカッション |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
文献の講読。授業の復習。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(40%) 授業への取り組み(60%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜プリントを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に指示する。 |