日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN371/HN371HN371 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
映像身体学における表現と内容の問題 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月5/Mon.5 Mon.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC2220 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students think about the relationship between body and perception as knowledge, desires as sentiment. Through this, they study the limits of body and mind in a person, an essential subject in Body Expression and Cinematic Arts, and their possibilities.
Spinoza, a Dutch philosopher of the 17th century, was the first in the history of philosophy to think about body and mind as ontologically equal, but inherently different things. Through this revolutionary way of thinking, students explore ethics of body and mind, essential for Department of Body Expression and Cinematic Arts. Instructors for each class reads the text and explains various themes in an easy to understand manner. The course participants should always have their own understanding and view on the contents. (Each theme in the curriculum might not be discussed at the class in the plan. Instead, this should be seen as a set of examples.)
1 | イントロダクション |
2 | 人間は、感情の動物である |
3 | 精神の感情と身体の触発との関係について |
4 | 精神と身体の相互作用論について |
5 | 精神と身身の並行論について |
6 | 精神の能動と受動について |
7 | 意識中心主義批判 |
8 | 身体は何をなしうるのか |
9 | 自己を維持しようとする力 |
10 | 本質と存在の違い |
11 | 定義について |
12 | 身体の活動する力/精神の思考する力 |
13 | 喜び/悲しみ/欲望 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義内容についてノートをしっかりと取り、テクストの指定された箇所を予めよく読んでおくことが重要です。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
中間小レポート(20%×2回)(40%) 最終レポートと授業への参加の積極性(60%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | スピノザ | エチカ | 岩波文庫 | ||
その他 (Others) | |||||
適宜、コピーを配布する。 |
認識としての知覚と、感情としての欲望、この両者と身体との関係等について考えます。これを通して、映像身体学にとってもっとも本質的な事柄である人間の精神と身体における限界とその可能性とを検討していく。
Students think about the relationship between body and perception as knowledge, desires as sentiment. Through this, they study the limits of body and mind in a person, an essential subject in Body Expression and Cinematic Arts, and their possibilities.
17世紀のオランダの哲学者、スピノザは、哲学史上、はじめて精神と身体を存在論的に対等に、しかしまったく異なるものとして考えました。この画期的な思考の様式を通して、映像身体学科にとって不可欠となる、身体と精神の倫理学を考えていきます。担当教員がテキストを読みながら、様々なテーマについてわかり易い講義をします。受講者は、その内容についての自分なりの理解や見解等をつねにもつことが重要になります(「授業計画」の各回のテーマは、必ずしもその回に対応するものではありません。それらは、むしろ本授業の諸視点だと考えてください)。
Spinoza, a Dutch philosopher of the 17th century, was the first in the history of philosophy to think about body and mind as ontologically equal, but inherently different things. Through this revolutionary way of thinking, students explore ethics of body and mind, essential for Department of Body Expression and Cinematic Arts. Instructors for each class reads the text and explains various themes in an easy to understand manner. The course participants should always have their own understanding and view on the contents. (Each theme in the curriculum might not be discussed at the class in the plan. Instead, this should be seen as a set of examples.)
1 | イントロダクション |
2 | 人間は、感情の動物である |
3 | 精神の感情と身体の触発との関係について |
4 | 精神と身体の相互作用論について |
5 | 精神と身身の並行論について |
6 | 精神の能動と受動について |
7 | 意識中心主義批判 |
8 | 身体は何をなしうるのか |
9 | 自己を維持しようとする力 |
10 | 本質と存在の違い |
11 | 定義について |
12 | 身体の活動する力/精神の思考する力 |
13 | 喜び/悲しみ/欲望 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義内容についてノートをしっかりと取り、テクストの指定された箇所を予めよく読んでおくことが重要です。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
中間小レポート(20%×2回)(40%) 最終レポートと授業への参加の積極性(60%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | スピノザ | エチカ | 岩波文庫 | ||
その他 (Others) | |||||
適宜、コピーを配布する。 |