日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN420/HN420HN420 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
映像作品における音響基礎 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火2/Tue.2 Tue.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC2120 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:15人/ Capacity:15) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students learn the basic knowledge and role of the equipment used for the sound in video works, and acquire skills.
Becoming able to read video works about a sound in particular.
They think of the role of sound in the video in practice.
In this class students record the sound, and learn the basics of finalizing that sound while checking it.
In particular, the goal is to obtain basic knowledge about equipment like microphones and recorders, as well as basics of finalizing the sound using video editing software.
Of course, a video work does not consist only of sound. So, this class is a workshop where students shoot and finalize a really short video in small groups. By this, they learn to think about the video from the point of view of sound.
Therefore, they should actively participate in class activities.
In addition, lectures will be held in parallel with a workshop. While introducing specific works, cultivate literacy and analytical ability for video and sound based on the experience gained in the practical training. Impose interim and final reports.
1 | 座学1:Introduction / 映画の音について考える 実習1-1:班分け / 機材の紹介(ガンマイク、ZOOM F4) |
2 | 実習1-2:撮影 ガンマイク1本で会話を録る |
3 | 実習1-2:撮影 ガンマイク1本で会話を録る 続き |
4 | 実習1-3:編集1 音と映像との同期 |
5 | 実習1-4:実習1プレビュー 座学2:映画のダイアログ 空気を録る/誰に聞こえているか 1 中間レポート課題提示 |
6 | 座学3:映画と音楽/誰に聞こえているか 2 |
7 | 実習2-1:ワイヤレスマイク、ガンマイクの屋外仕様と ZOOM F4 のマルチトラックの紹介 中間レポート提出締め切り |
8 | 実習2-2:撮影 ガンマイク1本とワイヤレス2波のミックス |
9 | 実習2-2:撮影 ガンマイク1本とワイヤレス2波のミックス 続き |
10 | 実習2-3:収録 フィールドレコーディング ZOOM H5 のステレオマイクとガンマイク |
11 | 実習2-4:編集2 音と映像との同期 |
12 | 実習2-5:実習2プレビュー 座学4:ダイアログだけが音ではない / 「ノイズ」とは何か 最終レポート課題提示 |
13 | 座学5:「ソニマージュ(sonimage)」 再び総合的に映像と音について考える |
14 | 座学6:まとめ 最終レポート提出締め切り |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
映像製作のグループワークを行う |
必要に応じて授業時に指示する。
授業時間内で学べることは限られている。課題やレポートを適宜課す。
各自自主的な取り組みをすることが前提となる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への出席及び授業への取り組み、課題・レポート(70%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業で扱う機材のマニュアルが、各メーカーのサイトからpdfファイルをダウンロードできる。 ダウンロードしてスマートフォン、タブレットなどで見れるようにしておくこと。 |
映像作品における音響に関して、機材に関する基礎的な知識と技術の習得ならびに、その役割について学ぶ。
映像作品について、特に音について深く読み取れるようになる。
Students learn the basic knowledge and role of the equipment used for the sound in video works, and acquire skills.
Becoming able to read video works about a sound in particular.
映像において音響の果たす役割について実践的に考える。
この授業では、実際に音を収録し、その音を確かめながら仕上げていくまでの基礎を学習する。
具体的にはマイク、レコーダーなどの基本的な知識と技術、ならびに映像編集ソフトを用いての仕上げの基礎の習得を目標とする。
もちろん音響のみで映像作品は成立するものではない。そこで、数人のグループを作り、ごく短い映像作品の撮影と仕上げをするワークショップを行う。それを通して音響の視点から映像について考えることとなる。
したがって、授業への受け身ではない積極的な参加が必要である。
また、実習と並行して座学も行う。具体的な作品を紹介しながら、実習で得られた経験をもとに映像と音に対するリテラシー、分析能力を養う。
中間レポート、最終レポートを課す。
They think of the role of sound in the video in practice.
In this class students record the sound, and learn the basics of finalizing that sound while checking it.
In particular, the goal is to obtain basic knowledge about equipment like microphones and recorders, as well as basics of finalizing the sound using video editing software.
Of course, a video work does not consist only of sound. So, this class is a workshop where students shoot and finalize a really short video in small groups. By this, they learn to think about the video from the point of view of sound.
Therefore, they should actively participate in class activities.
In addition, lectures will be held in parallel with a workshop. While introducing specific works, cultivate literacy and analytical ability for video and sound based on the experience gained in the practical training. Impose interim and final reports.
1 | 座学1:Introduction / 映画の音について考える 実習1-1:班分け / 機材の紹介(ガンマイク、ZOOM F4) |
2 | 実習1-2:撮影 ガンマイク1本で会話を録る |
3 | 実習1-2:撮影 ガンマイク1本で会話を録る 続き |
4 | 実習1-3:編集1 音と映像との同期 |
5 | 実習1-4:実習1プレビュー 座学2:映画のダイアログ 空気を録る/誰に聞こえているか 1 中間レポート課題提示 |
6 | 座学3:映画と音楽/誰に聞こえているか 2 |
7 | 実習2-1:ワイヤレスマイク、ガンマイクの屋外仕様と ZOOM F4 のマルチトラックの紹介 中間レポート提出締め切り |
8 | 実習2-2:撮影 ガンマイク1本とワイヤレス2波のミックス |
9 | 実習2-2:撮影 ガンマイク1本とワイヤレス2波のミックス 続き |
10 | 実習2-3:収録 フィールドレコーディング ZOOM H5 のステレオマイクとガンマイク |
11 | 実習2-4:編集2 音と映像との同期 |
12 | 実習2-5:実習2プレビュー 座学4:ダイアログだけが音ではない / 「ノイズ」とは何か 最終レポート課題提示 |
13 | 座学5:「ソニマージュ(sonimage)」 再び総合的に映像と音について考える |
14 | 座学6:まとめ 最終レポート提出締め切り |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
映像製作のグループワークを行う |
必要に応じて授業時に指示する。
授業時間内で学べることは限られている。課題やレポートを適宜課す。
各自自主的な取り組みをすることが前提となる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への出席及び授業への取り組み、課題・レポート(70%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業で扱う機材のマニュアルが、各メーカーのサイトからpdfファイルをダウンロードできる。 ダウンロードしてスマートフォン、タブレットなどで見れるようにしておくこと。 |