日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN424/HN424HN424 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
映像にみる民族と文化の諸相 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期他/Spring OthersSpring Others |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
/ ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC2120 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
集中講義 授業実施日は以下の通り 8月4日(月)・5日(火)・6日(水)2-5限、7日(木)2-3限 ※教室については授業開始前にWeb掲示板で確認すること |
Thinking images from the point of view of cultural anthropology, students learn about the diversity of cultures, understand the role of images in comprehending different cultures, and aim to apply it to their own interests.
Both film and cultural anthropology began to be systematized in the second half of the 19th century, and ever since then they have had a lot of common research projects. Their common point is visual anthropology. This class brings up images created in various times, countries, views, and lectures on representative topics on visual anthropology. At present, as we understand cultures in the world through images, the perspective of visual anthropology is becoming increasingly important.
1 | イントロダクション − 人類とイメージの起源 |
2 | 人類と映像のファーストコンタクト |
3 | 世界の周縁の劇化と植民地主義 |
4 | ドキュメンタリー映画の形成 − 映画による社会の視覚的構成 |
5 | 映像人類学の確立(1)映像に捉えられた文化の規範 |
6 | 映像人類学の確立(2)映像に捉えられた民族の心性 |
7 | ジャン・ルーシュ(1)科学に宿る詩的なもの |
8 | ジャン・ルーシュ(2)現実に宿る演劇性 |
9 | 戦争の記録、民族の記憶 |
10 | 映像人類学のポスト構造主義的展開(1)旅・移動 |
11 | 映像人類学のポスト構造主義的展開(2)ジェンダー |
12 | グローバル化する世界と先住民メディアの現在 |
13 | 撮ること、撮られること − 世界で描かれてきた日本の諸相 |
14 | まとめ — 映像と文化の倫理 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
文化人類学の基本的問題について準備学習し、映像人類学について関心を明らかにすること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内での提出物(複数回)(60%) レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜、資料を配付します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 村尾静二・箭内匡・久保正敏(編) | 映像人類学(シネ・アンスロポロジー) - 人類学の新たな実践へ | せりか書房 | 2014 | 9784796703338 |
2 | 綾部恒雄・桑山敬己(編) | よくわかる文化人類学 | ミネルヴァ書房 | 2010年 | 9784623056965 |
その他 (Others) | |||||
その他は授業内で紹介します。 |
本講義では、映像作品を文化人類学の視点を交えて読み解くことにより、文化の多様性を知り、異文化理解に果たす映像の役割について理解し、それを受講者が自身の関心に応用できるようになることを目標とします。
Thinking images from the point of view of cultural anthropology, students learn about the diversity of cultures, understand the role of images in comprehending different cultures, and aim to apply it to their own interests.
映画と文化人類学はともに19世紀後半に体系化が始まり、その後も多くの問題を共有してきました。その交点にあるのが映像人類学です。本講義では、様々な時代、地域、視点により制作されてきた映像作品を取り上げながら、映像人類学について体系的に講義します。映像を通して異文化を理解することが日常的に求められている現在において、映像人類学の視点はますます重要になっています。
Both film and cultural anthropology began to be systematized in the second half of the 19th century, and ever since then they have had a lot of common research projects. Their common point is visual anthropology. This class brings up images created in various times, countries, views, and lectures on representative topics on visual anthropology. At present, as we understand cultures in the world through images, the perspective of visual anthropology is becoming increasingly important.
1 | イントロダクション − 人類とイメージの起源 |
2 | 人類と映像のファーストコンタクト |
3 | 世界の周縁の劇化と植民地主義 |
4 | ドキュメンタリー映画の形成 − 映画による社会の視覚的構成 |
5 | 映像人類学の確立(1)映像に捉えられた文化の規範 |
6 | 映像人類学の確立(2)映像に捉えられた民族の心性 |
7 | ジャン・ルーシュ(1)科学に宿る詩的なもの |
8 | ジャン・ルーシュ(2)現実に宿る演劇性 |
9 | 戦争の記録、民族の記憶 |
10 | 映像人類学のポスト構造主義的展開(1)旅・移動 |
11 | 映像人類学のポスト構造主義的展開(2)ジェンダー |
12 | グローバル化する世界と先住民メディアの現在 |
13 | 撮ること、撮られること − 世界で描かれてきた日本の諸相 |
14 | まとめ — 映像と文化の倫理 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
文化人類学の基本的問題について準備学習し、映像人類学について関心を明らかにすること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内での提出物(複数回)(60%) レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜、資料を配付します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 村尾静二・箭内匡・久保正敏(編) | 映像人類学(シネ・アンスロポロジー) - 人類学の新たな実践へ | せりか書房 | 2014 | 9784796703338 |
2 | 綾部恒雄・桑山敬己(編) | よくわかる文化人類学 | ミネルヴァ書房 | 2010年 | 9784623056965 |
その他 (Others) | |||||
その他は授業内で紹介します。 |