日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN425/HN425HN425 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
映像と音楽からジェンダーとセクシュアリティについて考える |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4/Mon.4 Mon.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC2220 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
Students promote through videos and music their understanding of the modern theory related to gender and sexuality, and learn to critically grasp the visual or sound works around them from the point of view of that theory.
Students use various music pieces or PVs, sometimes movies, raise and discuss the theory of gender and sexuality emerging from those. The class is given in the form of lectures, and uses relevant video and audio materials.
1 | ジェンダー/セックス/セクシュアリティの区別について |
2 | フェミニズム(第一波、第二波、第三波、そしてその後) |
3 | フレンチ・フェミニズム |
4 | セルロイド·クローゼット1 |
5 | ゲイ・アイコンとしてのジュディ・ガーランド |
6 | ジェンダー/セクシュアリティとパフォーマティヴィティ1 |
7 | ジェンダー/セクシュアリティとパフォーマティヴィティ2 |
8 | パフォーマンス理論とジェンダー/セクシュアリティ1 |
9 | パフォーマンス理論とジェンダー/セクシュアリティ2 |
10 | トランス・スタディーズの問題1 |
11 | トランス・スタディーズの問題2 |
12 | ノン・バイナリー |
13 | 「未来」と「再生産/生殖reproduction 」をどう考えるべきか |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
さまざまなヴィジュアルとサウンドに身を曝しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 80 | |
平常点 (In-class Points) | 20 |
毎回課すリアクション·ペーパー(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特になし。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に指示する。また、立教時間に教材をあげておくので読んでおくこと。 |
映像や音楽を通してジェンダーやセクシュアリティに関する現代的理論への理解を深め、翻って身の回りに溢れるヴィジュアルやサウンドをこれらの理論的観点から批判的にとらえられるようになる。
Students promote through videos and music their understanding of the modern theory related to gender and sexuality, and learn to critically grasp the visual or sound works around them from the point of view of that theory.
さまざまな音楽やそのPV、また映画を通して、それらについて、またそれらから触発されたジェンダー/セクシュアリティ理論を取り上げ検討する。講義形式で行い、適宜映像や音響教材を用いる。
Students use various music pieces or PVs, sometimes movies, raise and discuss the theory of gender and sexuality emerging from those. The class is given in the form of lectures, and uses relevant video and audio materials.
1 | ジェンダー/セックス/セクシュアリティの区別について |
2 | フェミニズム(第一波、第二波、第三波、そしてその後) |
3 | フレンチ・フェミニズム |
4 | セルロイド·クローゼット1 |
5 | ゲイ・アイコンとしてのジュディ・ガーランド |
6 | ジェンダー/セクシュアリティとパフォーマティヴィティ1 |
7 | ジェンダー/セクシュアリティとパフォーマティヴィティ2 |
8 | パフォーマンス理論とジェンダー/セクシュアリティ1 |
9 | パフォーマンス理論とジェンダー/セクシュアリティ2 |
10 | トランス・スタディーズの問題1 |
11 | トランス・スタディーズの問題2 |
12 | ノン・バイナリー |
13 | 「未来」と「再生産/生殖reproduction 」をどう考えるべきか |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
さまざまなヴィジュアルとサウンドに身を曝しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 80 | |
平常点 (In-class Points) | 20 |
毎回課すリアクション·ペーパー(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特になし。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に指示する。また、立教時間に教材をあげておくので読んでおくこと。 |