日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN429/HN429HN429 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC2320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
We understand the potential and diversity of language arts and understand various writers' attempts. We acquire knowledge about modern and contemporary literature mainly in France.
We consider literature centered on France. The study focuses on Surrealism, the largest art movement in the 20th century. It also considers the linguistic arts of various writers associated with it. The authors include Baudelaire, Tzara, Breton, Bataille, Leiris and Artaud. I conduct classes in a lecture format. Exercises may be conducted in the event that the number of students is small.
1 | ガイダンス |
2 | ボードレールの近代性。万物照応の詩学と批評。 |
3 | ランボーやロートレアモンの詩と19世紀文学。 |
4 | ダダ |
5 | ダダの展開 |
6 | ダダからシュルレアリスムへ |
7 | シュルレアリスム宣言 |
8 | シュルレアリスムの文学と芸術 |
9 | アンドレ・ブルトンの『ナジャ』 |
10 | 雑誌『ドキュマン』とシュルレアリスム |
11 | バタイユの文学と思想 |
12 | レリスの自己の民族誌 |
13 | フランス演劇とアルトー |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業で配布する資料を読むだけでなく、紹介する文献を自分でも読んでください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
リアクションペーパー(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布する。 |
特になし。
言語芸術の可能性と多様性について考察しながら、さまざまな作家の試みについて理解する。フランスを中心とした近現代文学についての知識を獲得する。
We understand the potential and diversity of language arts and understand various writers' attempts. We acquire knowledge about modern and contemporary literature mainly in France.
フランスを中心とした文学を考察する。20世紀最大の芸術運動であるシュルレアリスムを中心として検討する。それと関連するさまざまな作家たちの言語芸術についても考察する。取り上げる作家は、ボードレール、ランボー、ロートレアモン、ツァラ、ブルトン、バタイユ、レリス、アルトーなどである。授業は講義形式で行うが、受講生が少ない場合は演習形式で行う場合もある。
We consider literature centered on France. The study focuses on Surrealism, the largest art movement in the 20th century. It also considers the linguistic arts of various writers associated with it. The authors include Baudelaire, Tzara, Breton, Bataille, Leiris and Artaud. I conduct classes in a lecture format. Exercises may be conducted in the event that the number of students is small.
1 | ガイダンス |
2 | ボードレールの近代性。万物照応の詩学と批評。 |
3 | ランボーやロートレアモンの詩と19世紀文学。 |
4 | ダダ |
5 | ダダの展開 |
6 | ダダからシュルレアリスムへ |
7 | シュルレアリスム宣言 |
8 | シュルレアリスムの文学と芸術 |
9 | アンドレ・ブルトンの『ナジャ』 |
10 | 雑誌『ドキュマン』とシュルレアリスム |
11 | バタイユの文学と思想 |
12 | レリスの自己の民族誌 |
13 | フランス演劇とアルトー |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業で配布する資料を読むだけでなく、紹介する文献を自分でも読んでください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
リアクションペーパー(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布する。 |
特になし。